اخبار کشاورزی

۱۳۹۸/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۰۴۰

امسال 14 میلیون تن گندم در کشور تولید می‌شود

مجری طرح گندم کشور گفت: برآورد اولیه تولید گندم در اسفند ماه حدود 14 میلیون و 700 هزار تن بود که با توجه به خسارت‌های ناشی از بارندگی‌های شدید و سیلاب‌ها، تا امروز 350 تا 700 هزار تن کاهش تولید را تخمین می‌زنیم.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، «اسماعیل اسفندیارپور» افزود: منتظر گزارش‌ها و آمارهای جدید استان‌ها از میزان خسارت‌های سیل به تولید گندم هستیم. وی اظهارداشت: در مجموع 200 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم گندم در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان دچار خسارت و آبگرفتگی شده‌اند که 160 هزار هکتار آن مربوط به استان خوزستان است.

وی با بیان اینکه به علت بارندگی‌ها و پراکنش زمانی مناسب بارش در پاییز سال زراعی جاری انتظار تولید خوب در حوزه گندم را داشتیم، گفت: ما همچنان روی نظرمان هستیم و تامین این محصول با تولید داخل انجام می‌شود.

اسفندیاری پور با بیان اینکه برداشت گندم از استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان، جنوب فارس، جنوب خوزستان و جنوب کرمان در منطقه جیرفت و کهنوج به تدریج آغاز شده است، تصریح کرد: تاکنون در سطح بیش از هشت هزار هکتار برداشت گندم صورت گرفته است. وی آثار بارندگی‌ها برای گندم آبی و به ویژه اراضی دیم را مثبت ارزیابی و سطح اراضی گندم دیم را در سال زراعی جاری 4 میلیون هکتار عنوان کرد. وی گفت: اراضی دیم از نظر رطوبت و بارندگی در سال‌های گذشته در مضیقه بودند، اما امسال شرایط مطلوبی دارند.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی درباره افزایش بیماری‌ها در حوزه گندم به کشاورزان هشدار داد و افزود: امسال با توجه به میزان بارندگی‌ها و رطوبت، شرایط برای توسعه بیماری‌های گندم فراهم است و کشاورزان باید در کنار آفت سن و علف‌های هرز به بیماری‌ها نیز توجه داشته باشند و مبارزه با انواع بیماری‌ها را در دستور کار قرار دهند. بر اساس گزارش‌های وزارت جهاد کشاورزی تا 25 فروردین ماه امسال وقوع سیل بیش از 13 هزار میلیارد تومان خسارت به تولیدکنندگان زیربخش‌های مختلف بخش کشاورزی وارد کرد که بیشترین خسارت‌ها مربوط به 200 هزار هکتار اراضی گندم و سه هزار میلیارد تومان خسارت به کشت و صنعت استان خوزستان بوده است. در بیست و یکم فروردین ماه امسال شورای اقتصاد بطور رسمی نرخ مصوب خرید تضمینی گندم معمولی و نان را برای هر کیلوگرم یک هزار700 تومان و گندم دروم را یک هزار و770 تومان با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید یک درصد ابلاغ کرد. طبق قانون وزارت جهادکشاورزی هر سال باید در اواخر مردادماه نرخ خرید تضمینی کارشناسی شده توسط دولت را تا پیش از آغاز فصل زراعی جدید ارایه و تا پایان شهریورماه نرخ‌ها به کشاورزان اعلام شود. وزارت جهادکشاورزی نرخ پیشنهادی خرید تضمینی محصولات کشاورزی از جمله گندم را در اوایل شهریورماه هر سال تعیین و به شورای اقتصادی ارایه می‌دهد تا پس از بررسی‌های کارشناسی در شورای اقتصاد و پیش از آغاز فصل کشت، نرخ نهایی شده به کشاورزان اعلام شود.

براساس مصوبه شورای اقتصاد در سال زراعی 97-96 هر کیلوگرم گندم معمولی (نان) با افت مفید چهار درصد و افت غیرمفید 2 درصد به مبلغ یک هزار و 300 تومان و گندم دوروم یک هزار و 330 تومان خریداری شد.

پیش از این نرخ خرید تضمینی گندم برای سال زراعی 98-97 به شکل غیررسمی اعلام شده بود که اکنون، این قیمت بطور رسمی ابلاغ شده است. بر اساس سیاست وزارت جهادکشاورزی برای سال زراعی 98-97 تولید حدود 14 میلیون تن گندم هدف‌گذاری شده است، در حالی که در سال زراعی 97-96 نزدیک به 9.5 میلیون تن گندم به ارزش 12 هزار و 51 میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد.سال زراعی 96-95 نیز نزدیک به 9 میلیون تن گندم به ارزش بیش از 114 هزار میلیارد ریال خریداری شده بود.

 افزایش ملخ‌های مهاجم به زمین‌های کشاورزی

وزیر جهادکشاورزی گفت: تعداد ملخ‌های مهاجم به زمین‌های کشاورزی در حال افزایش است، اما با اقداماتی که صورت گرفته تاکنون به محصولات کشاورزی آسیبی نرسیده است.

به گزارش صدا و سیما، محمود حجتی در حاشیه جلسه کمیسیون کشاورزی و در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تعداد ملخ‌های مهاجم به زمین‌های کشاورزی در حال افزایش است، اما با اقداماتی که صورت گرفته تاکنون به محصولات کشاورزی آسیبی نرسیده است. وی افزود: تاکنون در بیش از ۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی با این آفت مبارزه شده اما همچنان بیش از ۱۵۰ هزار هکتار دیگر باقی است. حجتی ادامه داد: این حجم از آفت ملخ صحرایی در پنجاه سال گذشته بی‌سابقه است اما تمام تدابیر لازم برای مبارزه با این آفت اندیشیده شده است. وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: باوجود گستردگی آفت جای نگرانی نیست و تلاش می‌کنیم بدون آسیب به محصولات کشاورزی این آفت دفع شود.

 

ارسال نظر