آسیب به سیاست ضد تروریستی امریکا

۱۳۹۸/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۹۵۲

درباره ناکارآمدی و بسیاری از هزینه‌های اقدام جدید دولت دونالد ترامپ در کمپین ضد ایرانی‌اش یعنی زدن برچسب سازمان تروریستی خارجی بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بارها و بارها سخن گفته شده. این اقدام بر فشار اقتصادی کنونی بر ایران که زیر فشار تحریم‌هاست،نمی‌افزاید.

دیپلماسی ایرانی در مطلبی به نقل از لوبه لوگ افزود: دولت ترامپ که در نشان دادن خصومت خود با ایران همه شیوه‌های قدیمی را استفاده کرده و در تلاش برای یافتن راه‌های جدید، منافع و اهداف دیگر ایالات متحده را به خطر می‌اندازد و تضعیف می‌کند.

 این آخرین اقدام او هم تضعیف هدف از مبارزه با تروریسم از طریق وارد کردن نام یک نهاد وابسته به یک دولت خارجی در فهرستی بود که هرگز برای این منظور طراحی نشده است.

در این مطلب که نوشته پل آر. پیلار استاد دانشگاه و عضو سابق آژانس اطلاعات مرکزی امریکا است، همچنین آمده است: قانون مبارزه با تروریسم معروف به «قانون ضد تروریسم و مجازات مرگ موثر» که کنگره در سال 1996 تصویب کرد با ایجاد فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی همراه بود. در این قانون حمایت مادی شامل کمک‌های مالی، تبلیغات و هر گونه همکاری یا معامله تجاری با گروهی که تروریستی انگاشته شده، جرم محسوب می‌شود.

با توجه به این مساله، ضروری بوده که تعریفی از آنچه یک سازمان تروریستی خارجی نامیده می‌شود، ارایه شود. اینگونه بود که فهرستی سازمان‌های تروریستی خارجی تشکیل و معیارهایی برای شاخه‌های اجرایی برای تشخیص اینکه کدام گروه‌ها در فهرست قرار می‌گیرند، تعیین شد.

به‌طور خلاصه، هرگز قرار نبود از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی به عنوان ابزاری برای محکوم کردن نهادهای خارجی‌ای استفاده شود که ایالات متحده آنها را دوست ندارد. واضح است که هیچ یک از موارد یاد شده بر نیروهای مسلح یک دولت خارجی که عملیات آن وابسته به بودجه دولتی است و نه کمک افراد تحت پیگرد قانونی، اطلاق نمی‌شود. اقدام دولت ترامپ در اعمال این قانون بر سپاه پاسداران که یکی از شاخه‌های نیروهای مسلح ایران به شمار می‌رود، در تئوری به این معناست که همه ایرانی‌هایی که مالیات پرداخت می‌کنند یک متهم بالقوه به جنایت هستند. حتی اگر تبعات این قانون تا این اندازه گسترده در نظر گرفته نشود، باز هم معلوم نیست تکلیف همه افرادی که اکنون در سپاه مشغول به کار هستند یا پیش‌تر در این نیروها کار کرده‌اند، چه می‌شود؟ و این در حالی است که بسیاری از ایرانی‌ها خدمت سربازی خود را در سپاه گذرانده‌اند.

فعالیت‌های گسترده‌ای که سپاه پاسداران از جانب دولت ایران انجام می‌دهد نیز به این معنی است که حمایت‌های مادی می‌تواند حال دولت‌های خارجی دیگری که تجارتی عادی و غیر تروریستی با ایران دارند، شامل شود.

این مساله به ویژه درباره عراق صادق است و به همین دلیل هم بوده که به‌شدت با اقدام دولت ترامپ مخالفت کرده است. مقامات عراقی نه تنها در خصوص مسائل امنیتی عراق، بلکه همچنین در زمینه تجاری با سپاه پاسداران ایران همکاری داشته‌اند. سپاه پاسداران همچنین در مذاکرات صلح افغانستان مشارکت داشته که این مساله دیگر شرکت‌کنندگان در این فرایند را نیز به متهمان در حمایت مالی از تروریسم تبدیل می‌کند.

این قانون خیلی بیشتر از آنچه ترامپ حاضر به پذیرش آن است، بر ایالات متحده تاثیر می‌گذارد. سپاه پاسداران در همه سال‌های گذشته فعالانه با تهدید تروریستی افراط گرایی سنی ستیزه جویان القاعده یا داعش مقابله کرده است. در عراق، سپاه پاسداران نقش مهمی در شکست دادن داعش داشتند.

استدلال مایک پومپئو، وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه ایران از تروریسم به عنوان ابزاری حکومتی استفاده می‌کنند که اساسا با دیگر دولت‌ها تفاوت دارد، اساسا نادرست است.

زدن برچسب گروه تروریستی به سپاه یکی از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد کمپین دولت ترامپ و خصومت آن با ایران اهداف دیگری را دنبال می‌کند.

یکی از این اهداف همان‌طور که بارها به آن اشاره شد، اعطای یک هدیه انتخاباتی به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل بود. نتانیاهو حتی آشکارا از رییس‌جمهوری ترامپ به دلیل پاسخ به «درخواست» خود در این زمینه تشکر کرد. یکی دیگر از این اهداف تحریک ایران به رفتارهایی است که می‌توانند جرقه یا بهانه‌ای برای آغاز جنگی باشند که جان بولتون، مشاور امنیت ملی از دیر باز می‌خواسته و ظاهرا پومپئو نیز خواستار آن است. به همه عواقب جانبی وسواس دولت ترامپ در ارتباط با ایران از جمله انزوای دیپلماتیک ایالات متحده و مسموم شدن روابط آن با متحدانش باید آسیب به سیاست ضد تروریستی ایالات متحده و خدشه‌دار شدن اعتبار آن در مبارزه با تروریسم را نیز اضافه کرد.

 

 

ارسال نظر