هشدار فائو درباره هجوم ملخ‌های صحرایی

۱۳۹۸/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۷۸۳

فائو نسبت به کشورها درباره ملخ صحرایی که اکنون مهمان 6 استان جنوبی کشور ما هستند، هشدار داد، ملخ‌های صحرایی آفت بزرگی برای کشاورزی است و می‌تواند امنیت غذایی کشورها را به خطر بیندازد.

به گزارش فارس، سازمان خوار و بار جهانی فائو در جدیدترین گزارش خود از ملخ‌های صحرایی که اخیراً به ۶ استان جنوبی کشورمان حمله کرده، گزارش داده است: براساس کنترل‌های شدیدی که در سطح بیش ار ۸۰ هزار هکتار انجام شده ملخ‌های صحرایی در دو طرف دریای سرخ در حال ازدیاد هستند.

علاوه بر این دومین نسل در برخی سواحل سودان و عربستان در حال زیاد شدن است و به تدریج گروه‌ها و گله‌های بزرگ‌تری را شکل می‌دهند.

در گزارش فائو آمده است: برخی از این گروه‌ها به سمت عربستان حرکت کرده و در ماه مارس تخم‌گذاری کردند، در جنوب غرب آسیا گروه‌های بزرگ‌تر و تعدادی گله‌ها در سواحل جنوب ایران هستند و پایان مارس آنجا از تخم بیرون آمدند.

گروه‌های بزرگ‌تری حداقل یک گله در منطقه الجاسم در جنوب غرب پاکستان در اواسط مارس دیده شده که آنجا تخم‌گذاری کرده‌اند. عملیات کنترلی در هر دو کشور با شدت بیشتری انجام می‌شود. براساس گزارش فائو در طی ماه آوریل تعداد ملخ‌ها در دو طرف دریای سرخ کاهش می‌یابد اما جمعیت آنها در داخل عربستان و همچنین جنوب ایران و جنوب غرب پاکستان افزایش زیادی خواهد یافت که برخی از آنها در نهایت گله‌های بزرگ‌تر یا چند گله کوچک‌تر را تا آخر ماه «می» تشکیل خواهند داد. گله‌های بزرگ‌تر ممکن است در دره نیل در شمال سودان نیز ظاهر شود.

در شمال‌غرب آفریقا گله‌های کوچک‌تر ملخ در مناطق جنوب کوه‌های اطلس در مراکش و الجزیره ظاهر خواهند شد. فائو هشدار داده که همه کشورها باید نسبت به مراقبت‌های لازم در برابر ملخ‌های صحرایی هر جایی که لازم باشد اقدام جدی به عمل آورند. ملخ صحرایی آفت بسیار خطرناکی است که شیوع آن در قالب گله‌های چندین‌ ده میلیونی برای کشاورزی و امنیت غذایی بسیار خطرناک است.

در دهه‌های گذشته این ملخ‌ها چندین‌بار به کشور ما حمله کرده که ارمغان آنها قحطی بوده است. آخرین حمله آنها در سال‌های ۴۰ و ۴۲ بوده است. این ملخ‌ها از هر مسیری که عبور می‌کنند تمام گیاهان و درخت‌ها را کامل از بین می‌برند.

یک دفتر ویژه ملخ صحرایی در سازمان خوار و بار جهانی وجود دارد که به صورت کامل شرایط ملخ‌های صحرایی را در جهان کنترل می‌کند و مسیر حرکت آنها و خسارت‌هایی را که احتمالاً به بار می‌آورند را هشدار می‌دهد.

در این حال، مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات گفت: آماده مقابله و مبارزه با ملخ‌هایی که از شبه جزیره عربستان سعودی به سمت ایران می‌آیند هستیم و تنها نیاز ما اعتباراتی است که پیش‌بینی کرده و هنوز دریافت نکرده‌ایم.

در روزهای گذشته شایعاتی در فضای مجازی منتشر شد که سیل ملخ‌های مهاجم از شبه جزیره عربستان سعودی که تعدادشان به ۵۰ میلیون ملخ نیز می‌رسد در راه ایران است و نگرانی‌هایی برای مردم به ویژه استان‌های جنوبی کشور به وجود آورد، اما سعید معین - مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات - در این رابطه به ایسنا گفت: اینکه ۵۰ میلیون ملخ در راه ایران هستند درست نیست و صحت ندارد، اما امسال وضعیت به مراتب بدتری نسبت به سال‌های گذشته در زمینه هجوم ملخ‌ها داریم، چرا که تجمع دسته‌های ملخ در عربستان سعودی ایجاد شده و به صورت گروه گروه این ملخ‌ها در حال حمله به شمال شبه جزیره عربستان سعودی و نهایتاً مرزهای جنوبی کشور هستند.

وی ادامه داد: براساس تعریف فائو ملخ‌ها در یک گروه ممکن است از هزار تا چند ده هزار فراوانی داشته باشند و دسته شامل گروه‌های بسیاری از ملخ است که ممکن است تا ۵۰ میلیون هم برسد، اما براساس پیش‌بینی فائو و گزارش‌های رسیده گرچه ممکن است تعداد ملخ‌هایی که از آفریقا به شبه‌جزیره عربستان سعودی آمده‌اند حتی بیش از ۵۰ میلیون ملخ باشند، اما همه این ملخ‌ها به صورت میلیونی و دسته‌ای به ایران نمی‌آیند بلکه گروه گروه حرکت خود را آغاز کرده‌اند.

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات اظهار کرد: در هفته‌های گذشته عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم از شبه‌جزیره عربستان سعودی آغاز شده است که در این راستا بیش از ۱۰۰۰ نفر به اضافه تجهیزات هوایی و زمینی درگیر شده‌اند و تاکنون در سطح ۳۸ هکتار عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۰ هزار هکتار هم برسد.

معین با بیان اینکه هیچ نگرانی بابت مقابله با ملخ‌های مهاجم نداریم و تاکنون بیش از یک میلیون ملخ در عملیات‌های سازمان حفظ نباتات معدوم شده‌اند، گفت: مشکل اصلی در این زمینه اعتبارات است که بتوانیم در اردیبهشت‌ماه با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته آمادگی خود را برای هجوم ملخ‌ها بیشتر کنیم. در این زمینه پیشنهاد اعتبار ۱۲ میلیارد تومانی را به ستاد بحران کشور ارایه کرده‌ایم و با ۱۰ میلیارد تومان آن موافقت شده اما هنوز هیچ اعتباری به سازمان حفظ نباتات برای اجرای عملیات مبارزه با ملخ‌های مهاجم داده نشده است.

وی تاکید کرد که براساس هشدارهای فائو و بررسی‌های صورت گرفته اوج طغیان و حمله ملخ‌ها از شبه جزیره عربستان سعودی به ایران که تاکنون استان‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان را درگیر کرده و ممکن است استان فارس را نیز درگیر کند، در اردیبهشت‌ماه اتفاق خواهد افتاد بنابراین باید آمادگی لازم را برای مقابله با آنها داشته باشیم و در این راستا به بودجه نیاز داریم و هرچه سریع‌تر باید تخصیص پیدا کند.

 

 

ارسال نظر