کی این وعده‌ها محقق خواهد شد

۱۳۹۸/۰۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۳۳۳
کی  این  وعده‌ها محقق خواهد  شد

شروع سیل در استان‌های کشور باعث شد تا بسیاری از مسوولان برحسب وظیفه خود راهی این مناطق شوند و با وعده‌های خود دلگرمی و قوت قلب را برای این مردم مصیبت‌زده به ارمغان آورند و با حمایت از آنان گوشه‌ای از درد و رنج سیل‌زدگان را کاهش دهند.

ایرنا در این ارتباط وعده‌های مسوولان را از ابتدای سیل تاکنون جمع‌آوری کرده که در زیر می‌خوانید.

  گلستان را به روز اول باز‌می‌گردانیم

یکی از مهم‌ترین وعده‌ها را «حسن روحانی» رییس‌جمهوری به سیل‌زدگان داده است. روحانی که پس از سیل به گلستان رفته بود، در جمع مردم گفت: «به همه آنهایی که مسکن‌شان خسارت دیده یا شغل، دام و زمین کشاورزی‌شان دچار آسیب شده حتماً هم کمک بلاعوض می‌شود و هم وام بلندمدت کم‌بهره خواهیم داد.»

رییس‌جمهوری در جمع مردم روستای چن‌سبلی با اشاره به اینکه دولت تمام توانش را برای کمک به سیل‌زدگان به میدان آورده است، گفت: «گلستان را به روز اول باز می‌گردانیم و در کنار شما هستیم.»

روحانی همچنین در سفر خود به خوزستان در شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان گفت: «دولت حتماً خسارت‌ها را جبران خواهد کرد همانطوری که در شمال کشور به مردم قول دادیم که خسارت ناشی از سیل را جبران می‌کنیم در اینجا هم به کشاورزان عزیز استان قول می‌دهم که خسارت احتمالی ناشی از رهاسازی آب سدها را جبران خواهیم کرد.»

  جبران خسارت‌ها به میزان قابل توجه

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رییس‌جمهوری نیز در سوم فروردین به مناطق سیل‌زده گلستان رفت و بر روند امدادرسانی نظارت کرد.

جهانگیری در این سفر به مردم سیل زده وعده داد که «پس از خروج آب از منازل مردم فرصت بازسازی فراهم می‌شود و دولت از طریق وام‌های قرض الحسنه و کمک‌های بلاعوض مردم را در بازسازی خانه‌های خود مورد حمایت قرار خواهد داد.»

همچنین معاون اول رییس‌جمهوری سفری نیز به خوزستان سیل زده داشت و به مردم آنجا قول داد که «برای جبران خسارت و تأمین نیازهای شهروندان پس از سیلاب اخیر مصوبات مختلفی تصویب و با اجرای آنها، خسارت وارد شده به میزان قابل توجهی جبران می‌شود. به مردم اطمینان می‌دهیم با توجه به ایجاد خسارت بر اراضی کشاورزی استان خوزستان پس از سیلاب اخیر، این خسارت جبران و مردم در این زمینه نگران نباشند.»

با توجه به سیل زدگی مردم لرستان جهانگیری سفری نیز به آنجا داشت و در ستاد مدیریت بحران لرستان گفت: «برای بازسازی هر واحد مسکونی در شهر و روستا علاوه بر کمک بلاعوض 40 تا 50 میلیون تومان وام پرداخت می‌شود.»

وی در آنجا از پرداخت پنج تا 15میلیون تومان برای خرید و جایگزینی وسایل زندگی در شهرها و روستاهای آسیب دیده از سیل خبر داد.

  تحقق وعده‌های دولت

هیات دولت در جلسه هفتم فروردین 1398خورشیدی خود مصوبه‌ای را برای جبران خسارت آسیب‌دیدگان تصویب کرد. بنابراین براساس این مصوبه، حداکثر 10 میلیون تومان کمک بلاعوض و 40 میلیون تومان وام برای خانه‌های روستایی و حداکثر 12 میلیون تومان کمک بلاعوض و 50 میلیون تومان وام برای بازسازی خانه‌های شهری تخریب شده پرداخت خواهد شد.

پرداخت وام برای واحدهای تجاری آسیب دیده به میزان حداکثر 45 میلیون تومان دیگر بخش مصوبه دولت است.

دولت همچنین برای هر هکتار زمین کشاورزی 2 میلیون تومان، برای هر هکتار باغ پنج میلیون تومان، برای دامداری‌های کوچک پنج میلیون تومان و برای هر هکتار مزرعه پرورش آبزیان تخریب شده پنج میلیون تومان کمک بلاعوض و پرداخت وام به کشاورزان خسارت‌دیده از سیل‌ را نیز تصویب کرد.

  لایروبی رودخانه‌ها و باز شدن مسیرها

«علی لاریجانی» رییس مجلس نیز یکی از مقام‌هایی بود که به چند استان سفر کرد. او سوم فروردین 1398خورشیدی به مازندران رفت و از نزدیک قسمت‌های خسارت دیده ناشی از سیل را بازدید کرد.

لاریجانی در این سفر گفت: «باید به عنوان پروژه‌ای مهم در آینده لایروبی رودخانه‌ها و باز شدن مسیرها مد نظر باشد که دیگر شاهد تکرار این اتفاقات نباشیم.»

رییس مجلس در سفر به خوزستان و در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران این استان اظهار داشت: «روستاییان، کشاورزان، دامداران و مردمی که خانه‌هایشان دچار خسارت و آسیب شدند و با همتی که میان مسوولان وجود دارد این خسارت‌ها پرداخت و جبران می‌شود. نمایندگان مجلس، مسوولان استانی و اعضای شورای هماهنگی مدیریت بحران استان خود باید مصر، مبلغ و پیگیر پرداخت خسارت‌ها و آسیب‌ها باشد.»

   ماموریت سازمان بازرسی

حجت‌الاسلام‌ «سید‌ابراهیم رییسی» رییس قوه قضاییه نیز در سفر به گلستان گفت که به سازمان بازرسی دستور داده است مساله سیل و حوادث ناشی از آن را آسیب‌شناسی کند.

رییسی با اشاره به وعده دولت به سیل‌زدگان برای جبران خسارت‌ها تصریح کرد: «عمران و آبادانی و جبران خسارت‌ها مساله مهمی است که ‌همه ‌به دنبال انجام آن هستند.»

رییس قوه قضاییه بیان داشت: «از همان ابتدای موضوع سازمان بازرسی را برای آسیب‌شناسی این مساله بسیج کردیم و از دولتی‌ها، مردم و فعالان حوزه محیط زیست می‌خواهیم در این موضوع به ما کمک کنند تا بار دیگر شاهد این مشکلات نباشیم.»

   وعده‌های وزیر نیرو

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو را می‌توان پرکارترین مسوول دولتی یک ماه اخیر معرفی کرد. مدیریت سیلاب‌ها، وضعیت سدهای کشور و رودخانه‌ها به حوزه مدیریتی اردکانیان مربوط است و به همین دلیل او در روزهای بحران در میان استان‌هایی که وضعیت بحرانی داشتند، در رفت و آمد بوده است.

اردکانیان در حاشیه جلسه مدیریت بحران خوزستان در 19 فروردین سال جاری گفت: «در سه روز آینده با همکاری هم به گونه‌ای عمل خواهیم کرد که فشار در پایین‌دست سد کرخه کم‌تر شود و چنانچه همین شرایط استمرار پیدا کند در آینده نزدیک مردم به خانه خود بازمی‌گردند.»

وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی وضعیت هوا، عنوان کرد: «شرایط آب و هوایی به گونه‌ای است که باید در بازه‌های زمانی کوتاه اطلاعات دقیق‌تر را بگیریم و اطلاعات قبلی را تصحیح کنیم که به وسیله اساتید مجرب در استان خوزستان مدل‌سازی‌های لازم انجام شود. باید به گونه‌ای عمل کنیم که هم پایداری سازه‌های بسیار موثر و سدهای بزرگ حفظ شود و هم مردم در پایین‌دست تحت فشار نباشند.»

   تلاش ارتش برای کمک به سیل‌زدگان

سرلشگر «سید‌عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش هم بطور مکرر به مناطق سیل‌زده گلستان سفر کرد. سرلشگر موسوی در یکی از این سفرها گفت: «آمده‌ام در این روزهای سخت همراه دیگر هم‌رزمانم کنار مردم باشم، بلکه بتوانیم کارهای جدید را در دست بگیریم.»

فرمانده کل ارتش در ادامه بازدید از مناطق سیل زده استان گلستان خاطرنشان کرد: «یگان‌های مهندسی ارتش مستقر در این مناطق با عزم راسخ و تلاش شبانه‌روزی خود در تلاش‌اند تا کانال‌هایی که باعث خروج آب از روستای گمیشان به دریای خزر است را بازگشایی تا حجم آب در این روستا کاهش و مردم بتوانند به زندگی عادی خود ادامه دهند.» وی با اشاره به اعزام نیروی انسانی؛ اقلام، تجهیزات و به خصوص یک دستگاه بارج از ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش در استان گیلان به این مناطق، افزود: «ان‌شاء‌الله با هماهنگی‌های بعمل آمده، نیروی دریایی ارتش یک دستگاه لایروب بسیار مجهز از پایگاه دریایی خرمشهر با کمک نیروی هوایی ارتش به این منطقه اعزام تا کار لایروبی گرگان رود با سرعت هر چه بیشتر پایان یابد.»

  به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از سیل به وسیله سپاه پاسداران

سرلشگر «محمدعلی جعفری» فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز یکی دیگر از مقام‌های نظامی بود که به مناطق سیل‌زده سفر کرد.

سرلشگر جعفری در جریان سفر به گلستان گفت که شتاب در ارایه خدمات و امدادرسانی مطلوب به سیل‌زدگان از اولویت‌های مهم سپاه در این منطقه آسیب‌زده است. اقداماتی نیز باید شروع شود تا جلوی ورود مجدد سیلاب به مناطق مسکونی و اراضی کشاورزی مردم گرفته شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران به سیل‌زدگان گفت: «نهادهای سازندگی و نهادهایی مثل بسیج و سپاه، ارتش و گروه‌های جهادی که وظیفه امداد‌رسانی دارند با کمک خود مردم تا آخرین لحظه همراه هم باشند و در بازسازی و نظافت شهر موثر واقع شوند.»

وی اظهار داشت: «تمامی همت و ظرفیت‌های خود برای پیشگیری و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از سیلاب‌های احتمالی روزهای آینده در خوزستان و باز کردن مسیر رودخانه‌های کرخه و نیسان به کار گرفته‌ایم.»

   اختصاص اعتبارات به سیل‌زدگان

بحرانی بودن وضعیت شهرستان پلدختر و مناطق دیگر استان لرستان موجب شد، «محمدجواد آذری‌جهرمی» وزیر ارتباطات با دستور رییس‌جمهوری به عنوان نماینده ویژه دولت در مدیریت بحران مناطق سیل‌زده لرستان شود.

جهرمی در خصوص رسیدگی به وضعیت سیل‌زدگان گفت: «مسیر پلدختر به خرم‌آباد به‌ صورت کلی جاده در دسترس نیست و امکان ندارد و بخش زیادی از مسیر فیبر نوری از بین رفته است و شاید لازم باشد این فیبر نوری مجدد تجدید شود چون قطعی‌های گسترده دارد. باید خدمات اصلی را به شهر برگردانیم.»

وزیر ارتباطات این وعده را به مردم سیل زده داد که «در بحث اعتبارات اطمینان خاطر به مردم و کشاورزان داده شده است و باید از ظرفیت صندوق توسعه ملی استفاده شود.»

   اختصاص تسهیلات به سیل‌زدگان

«پرویز فتاح» رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز یکی از مسوولان رده بالا و البته مرتبط بود که در سفرهای مختلفی در مناطق سیل‌زده حاضر شد.

در همین ارتباط فتاح در نشست با استاندار لرستان به خسارت‌های وارده به مسکن و لوازم خانگی اشاره کرد و گفت: «تأمین لوازم منزل مددجویان توسط این نهاد انجام می‌شود.» رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به آسیب‌های وارده به فضای کسب و کار و اشتغال اشاره کرد و افزود: «تسهیلات اشتغال پرداخت شده توسط این نهاد که دچار آسیب شده‌اند بدون تشریفات اداری استمهال شده و برای ایجاد شغل جدید از 20 تا 50 میلیون وام توسط صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت پرداخت می‌شود.»

وی با اشاره به تخصیص 200 میلیارد ریال تسهیلات کارگشایی در مرحله نخست به سیل‌زدگان، بیان داشت: «این تسهیلات به صورت قرض الحسنه در اختیار متقاضیان با قید فوریت و ضمانت آسان پرداخت می‌شود.»

   سخن پایانی

با توجه به وضعیت وخیم سیل‌زدگان و فارغ از هر نوع نگاه سیاسی، مسوولان خود را موظف دانسته‌اند که در این مناطق حضور پیدا کنند و بنا به وظیفه و جایگاه خود وعده‌هایی به آنها بدهند؛ وعده‌هایی که در چنین شرایطی باعث می‌شود، امیدی که سیل با خود برده است، به این مردم بازگردد اما به شرط اینکه این مهم تحقق پیدا کند. از این رو باید منتظر عملی شدن این وعده‌ها بود.

 

 

ارسال نظر