اخبار کشاورزی

۱۳۹۸/۰۱/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۱۶۵

پرواز ملخ‌های صحرایی  به سمت ایران

مدیر مبارزه با آفات عمومی و همگانی سازمان حفظ نباتات، از هجوم ملخ‌های صحرایی از شبه‌جزیره عربستان به کشور خبر داد و گفت: برای مبارزه با این آفت، به ١٠ میلیاردتومان اعتبار نیاز داریم. سعید معین در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه ملخ‌های صحرایی از سمت شبه جزیره عربستان به ایران حمله کرده‌اند، گفت: از تاریخ ۹ بهمن‌ماه، هجوم ملخ‌ها به سمت ایران آغاز شده است و حدود یک الی دو روز بعد، مبارزه علیه این آفات اول در استان هرمزگان و بعد در استان‌های دیگر مانند بوشهر، جیرفت، خوزستان، جنوب فارس و سیستان و بلوچستان آغاز شد. به گفته وی، تاکنون مبارزه با ملخ‌ها در ۲۴ هزار هکتار انجام شده که حدود ۲۷۰۰ هکتار آن، با فرم پوره (زمانی که ملخ تخم‌گذاری می‌کند و تخم‌ها باز می‌شود) انجام شده است؛ اما اکثر مبارزه نیز مربوط به فرم بازدار است، به این معنا که ملخ‌ها از سطح خلیج فارس، ۴۰۰ کیلومتر پرواز می‌کنند و وارد ایران شده و سپس در کشور ما تخم‌ریزی می‌کنند؛ بنابراین باید این مساله را کنترل کنیم. این مقام مسوول تصریح کرد: مبارزه به صورتی انجام شده که خسارتی به محصولات کشاورزی وارد نشود؛ ولی هجوم همچنان ادامه دارد. معین توضیح داد: در شرق آفریقا یک کانون دایمی ملخ وجود دارد که به حالت طغیانی درآمده است، به نحوی که ملخ‌ها به سمت شبه‌جزیره عربستان آمده‌اند و هم‌اکنون در منطقه ساحلی عربستان و دریای سرخ، دسته‌های بزرگ ملخ در حالت‌های مختلف وجود دارد؛ ضمن اینکه در مناطق مرکزی عربستان از جمله جده و ریاض نیز دسته‌های دیگری از این حشره در حالت‌های مختلف وجود دارد. وی اظهار داشت: همچنین در قسمت شمالی عربستان که منطقه ساحلی آن هم مرز با خلیج فارس و دریای عمان است، نیز وضعیت به همین ترتیب است. به گفته وی، تا این لحظه مبارزه به شکل زمینی و هوایی در حال انجام است و اجازه داده نشده به محصولات کشاورزی خسارتی وارد شود؛ ضمن اینکه مبارزه با ملخ‌ها تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

معین با بیان اینکه ریزش ملخ‌ها به کشور همچنان ادامه دارد، افزود: ملخ‌ها مانند موج دریا در حال ورود به کشور هستند؛ ملخ‌های پروازی از عربستان، کویت، عمان، قطر و امارات از روی خلیج فارس و دریای عمان می‌گذرند و وارد کشور ما می‌شوند. وی ادامه داد: ملخ هر نوع سبزی چه کشت زراعی، چه غیر زراعی، حتی پوست درختان را هم می‌خورد و درخت خشک می‌شود.

این مقام مسوول افزود: این هجوم ظاهراً تا اواخر اردیبهشت و اوایل خردادماه ادامه دارد. ما نیز همچنان موجی بعد از موج دیگر در حال مبارزه هستیم. معین درباره اینکه چرا ریزش ملخ‌ها به کشور تا اوایل خرداد ادامه دارد؛ اما مبارزه با آنها تا تیرماه ادامه می‌یابد، گفت: چون ملخ‌هایی که وارد کشور می‌شوند، جفت‌گیری و تخم‌ریزی می‌کنند و بعد ما باید با بچه‌های آنها هم مبارزه کنیم. به گفته وی، کشورهای مبدا مبارزه خوبی در این زمینه ندارند و این ملخ‌ها وارد کشور ما می‌شوند.

سیل چقدر به کشاورزی خسارت زد

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: سیل اخیر تا تاریخ هجدهم فروردین، ۶۷۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان و تولیدکنندگان در ۱۹ استان درگیر کشور خسارت وارد کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، عبدالمهدی بخشنده با اعلام این خبر افزود: گسترش خسارات وارده در برخی از استان‌های کشور مانند گلستان، خوزستان، مازندران و لرستان بیشتر و در سایر استان‌ها درصد خسارت کمتر بوده است.

وی گفت: متاسفانه خسارات وارده در استان خوزستان در حال گسترش بوده و نهایی نشده است. بخشنده افزود: ۷۶ درصد کل خسارات در ۴ استان خوزستان، گلستان، مازندران و لرستان حادث شده است. او اظهار کرد: تاکنون با ورود آب و آبگرفتگی در ۹۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی و ۱۱۰ هزار هکتار از باغات استان‌های درگیر سیل، این واحدها بین ۱۰ الی ۱۰۰ درصد خسارت دیده‌اند. بخشنده گفت: در سیل اخیر، ۲۵ هزار راس دام سبک، ۱۱۰۰ راس دام سنگین، ۹ میلیون قطعه طیور، ۵۱ هزار کلنی زنبور عسل و ۱۱۰۰ واحد

 آبزی پروری و پرورش ماهی تلف شده و تخریب گردیده‌اند و ۲۵ کارخانه صنایع تبدیلی نیز دچار خسارت عمده شده‌اند. وی ادامه داد: همچنین خسارات گسترده‌ای به تاسیسات آب و خاک و امور زیربنایی این استان‌ها وارد شده و مطابق برآورد انجام گرفته تاکنون ۱۱۵۰ حلقه چاه ۱۸۶۰ رشته قنات، ۱۹۰۰ ایستگاه پمپاژ و برداشت آب و همچنین مقادیر بسیار زیادی از دهنه‌های برداشت آب از رودخانه‌ها، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و جاده‌های بین مزارع در این استان‌ها آسیب جدی دیده‌اند و خسارات وارده بالا است. او خاطرنشان کرد: از واحدهای آسیب دیده در بخش زراعی و باغی ۱۸ درصد، طیور ۱۰۰ درصد، واحدهای تولید دام ۱۰ درصد و زنبور‌عسل ۷ درصد بیمه بوده‌اند که با دستور وزیر جهاد کشاورزی مطابق قراردادهای منعقده تولیدکنندگان با صندوق بیمه کشاورزی پرداخت حق بیمه آنان از پانزدهم فروردین ماه جاری آغاز و ان‌شاء‌الله با سرعت ادامه خواهد یافت. بخشنده اذعان کرد: متاسفانه اغلب خسارت‌دیدگان بیمه نبوده‌اند که دولت با استفاده از منابع ماده ۱۲ قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور در حال تصویب چگونگی پرداخت و تامین منابع لازم برای پرداخت خسارت است.

 

ارسال نظر