اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۹۰۷

کالاهای اساسی مورد نیاز تامین شد

معاون وزیر جهاد با بیان اینکه بازار برنج رو به آرامش و روغن نباتی مورد نیاز مردم هم تأمین شده است، گفت: مردم گرانفروشی شکر را به سامانه ۱۲۴ اطلاع دهند. به گزارش صدا و سیما، یزدان سیف در حاشیه شانزدهمین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور در جمع خبرنگاران گفت: بازار برنج رو به آرامش و روغن نباتی مورد نیاز مردم هم تأمین شده است. وی با اشاره به تعویق افتادن برداشت نیشکر در خوزستان به واسطه بارندگی در این استان افزود: برداشت نیشکر در خوزستان از ۱۰ روز پیش آغاز شد و با ورود ۵۵۰ هزار تن شکر نیاز امسال مردم برطرف شده است. سیف با اشاره به توزیع ۲۳۵ هزار تن شکر از محل ذخایر کشور افزود: برای سال آینده مجوز ۴۰۰ هزار تن شکر به کارخانجات داده شده است.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی در فروشگاه‌های کشور شکر وجود دارد گفت: قیمت بسته‌های ۹۰۰ گرمی شکر ۴ هزار و بسته‌های ۱ کیلویی آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است و مردم قیمت‌های بالاتر از این مبالغ را به عنوان گران فروشی به ۱۲۴ اطلاع دهند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: شکر مورد نیاز صنوف تا پایان فروردین ۹۸ هم تأمین شده است.

سیف همچنین گفت: اقدامات لازم برای تأمین کالاهای اساسی و آرد و گندم مردم صورت گرفته است. وی در پاسخ به سوالی درباره اجرای مصوبه مجلس در زمینه کالابرگ‌های الکترونیک افزود: فعلاً هیچ تصمیمی در خصوص تغییر روند کالاهای اساسی از نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به دیگر نرخ‌ها گرفته نشده است. سیف گفت: از جمله اهداف دولت آن است که بتواند برخی کالاها را به دست مصرف‌کنندگان اصلی برساند و در این زمینه تصمیمات لازم را به موقع انجام خواهد داد.

وی افزود: کسانی با هدف سودجویی خبرهایی را که متقن نیستند منتشر می‌کنند و با انتشار این خبرها ذهن مردم را مشوش می‌کنند که باید مراجع نظارتی با آنان برخورد کنند.

همکاری اروپا و ایران در مهار تب برفکی

نماینده کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا با اشاره به نمونه موفق استرالیا در جلوگیری از ورود بیماری تب برفکی و خسارت ۵۰ میلیارد دلاری به این کشور، از تمایل اتحادیه اروپا به همکاری با ایران برای کنترل تب برفکی خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، فابریزیو روسو، نماینده کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا درحاشیه افتتاح هشتمین نشست منطقه‌ای نقشه‌راه اوراسیای غربی درباره بیماری تب برفکی که در شیراز گشایش یافت، به خبرنگاران گفت: کمیسیون مبارزه با تب برفکی در اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از ورود این بیماری به کشو‌رهای عضو این اتحادیه در سازمان بهداشت جهانی دام تشکیل شده است. روسو در مورد وظایف کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا، یکی از وظایف این کمیسیون را کمک به تحقق استراتژی جهانی کنترل بیماری تب برفکی برشمرد و گفت: ۱۰ سال پیش روسای سازمان‌های دامپزشکی کشورهای این منطقه و نمایندگان کشورهای مختلف در شیراز گردهم آمدند تا با همکاری یکدیگر برنامه‌ای برای هماهنگی و همکاری بین کشورها برای کنترل بیماری تب برفکی شکل گیرد.

نماینده کمیسیون مبارزه با بیماری تب برفکی در اتحادیه اروپا گفت: تب برفکی یکی از بیماری‌هایی است که سالانه خسارت زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشورهای جهان وارد می‌کند که پیشگیری از کاهش تولید و وارد شدن زیان به دامداران از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی خسارات غیرمستقیمی نیز به بار می‌آورد که میزان این زیان‌ها نیز بسیار بالاست، گفت: به نظر می‌رسد لازم است زمانی که کشوری موفق به کنترل این بیماری می‌شود، تجارب خود را در این مسیر در اختیار سایر کشورها قرار دهد تا منافع تجارت دام در تمام جهان با خطر کمتری مواجه شود. روسو در اشاره به نمونه‌ای از تاثیرات مهلک و خسارت‌زای بیماری تب برفکی استرالیا را کشوری عاری از بیماری تب برفکی عنوان کرد و افزود: در اهمیت ممانعت از ورود این بیماری می‌توان به جلوگیری اخیر استرالیا از ورود محموله گوشتی مبتلا به بیماری تب برفکی از یکی از بنادر این کشور اشاره کرد که براساس محاسبه انجام شده، اگر این محموله در بندری در استرالیا کشف و مهار نمی‌شد، می‌توانست در مدت ۱۰ سال معادل ۵۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد استرالیا وارد کند.

 وی به نبود آمار اطلاعاتی جامع و دقیق درباره خسارات وارده از بروز بیماری تب برفکی در بسیاری از کشورهای اوراسیا اشاره کرد و افزود: متاسفانه مطالعاتی درباره خسارت‌های این حوزه در میان اغلب کشورهای منطقه اوراسیا انجام نشده و باید کشورها سود و زیان ناشی از این بیماری را که در مسیر کنترل بیماری تب برفکی اهمیت زیادی دارد، محاسبه کنند. در این رابطه به نظر می‌رسد ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل و موثر ضروری به نظر می‌رسد.

روسو با بیان اینکه محاسبه سود و زیان و خسارت اقتصادی ناشی از بیماری در کشورها در برنامه‌ریزی‌های آینده گنجانده شده، اشاره کرد: هم‌اکنون هدف نخست ریشه کنی بیماری تب برفکی نیست، بلکه کنترل این بیماری مدنظر قرار دارد.

نماینده کمیسیون مبارزه با بیماری تب برفکی اتحادیه اروپا اضافه کرد: از آنجا که ایران کریدور ورود تب برفکی به کشورهای اروپایی نیز هست، بنابراین کمیسیون تب‌برفکی اتحادیه اروپا مایل است که با کشورهای مانند ایران، پاکستان و افغانستان در خصوص مهار بیماری تب برفکی همکاری‌های گسترده‌ای ازجمله همکاری اطلاعاتی داشته باشد تا این بیماری بطور کامل دراین کشورها کنترل شود.

 

ارسال نظر