اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۱۲/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۵۱۷

ایران از هند شکر خام می‌خرد

منابع آگاه به رویترز خبر دادند که تاجران هندی محموله‌های شکر خام خود را برای تحویل در ماه مارس و آوریل، به ایران ارسال خواهند کرد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، ۵ منبع آگاه به رویترز خبر دادند که تاجران هندی محموله‌های شکر خام خود را برای تحویل در ماه مارس و آوریل، به ایران ارسال خواهند کرد. این اولین فروش شکر به ایران در ۵ سال اخیر است و در شرایطی که ایران تحت تحریم‌های امریکا، به دنبال امنیت غذایی است، انجام می‌شود. ایران برای استفاده از روپیه‌هایی که از فروش نفت به هند، سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان، به دست آورده است، به خرید شکر از این کشور رو آورده است. تحت تحریم‌های امریکا، ایران به سیستم مالی جهانی، شامل دلار امریکا، برای انجام تراکنش‌های مربوط به فروش نفت، دسترسی ندارد. انبارهای تاجران هندی ۱۵۰ هزار تن شکر خام را برای تحویل در ماه مارس و آوریل تخصیص داده‌اند، که قیمت بدون هزینه حمل هر تن آن، بین ۳۰۵ تا ۳۱۰ دلار خواهد بود.

کشف محموله بزرگ  ۳ هزار تنی آرد   قاچاق

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: قیمت پایین خرید تضمینی گندم در مقایسه نرخ کشورهای همسایه باعث خروج غیرقانونی این محصول و آرد از کشور شده است به طوری که اخیرا نیز محموله ۳ هزار تنی آرد قاچاق کشف شد. به گزارش خبرنگار تسنیم، آیت‌الله تقوی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در نشست خبری اظهار کرد: در ارتباط با موضوع حلال، آشفتگی در مسائل قانونی وجود دارد زیرا علاوه بر وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی امر، اتاق بازرگانی و سازمان استاندارد نیز فعالیت و دخالت دارند. وی افزود: نظر ما این است که باید یک سازمان مستقل در این ارتباط ایجاد شود تا بتوانند مسائل این صنعت مهم که در دنیا 4 هزار میلیارد دلار گردش مالی دارد را سروسامان دهد. تقوی ادامه داد: از 4 هزار میلیارد دلار گردش مالی محصولات حلال در دنیا سهم ایران تنها 7 دهم درصد است که با پیگیری و فعالیت سازمان مستقلی تحت عنوان حلال امکان توسعه این امر وجود دارد. او ادامه داد: در حال حاضر لبنیات ایران به اروپا و حتی ایالات متحده امریکا صادر می‌شود اما حضور ایران در عرصه حلال کم است و ما فعالیت مناسبی در نمایشگاه‌های حلال نداریم. وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با احیای وزارت بازرگانی در کشور گفت: به هر حال این امر لازم است و باعث تمرکز فعالیت‌های بازرگانی در کشور خواهد شد زیرا اکنون آشفتگی و پراکندگی ایجاد شده است. تقوی با بیان اینکه به دنبال کاهش هزینه‌های واردات محصولات پروتئینی به کشور هستیم گفت: وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ کرده است که در کشورهایی که پروتکل بهداشتی میان سازمان‌های دامپزشکی دو کشور امضا شده است دیگر ناظر بهداشتی اعزام نشود اما اعزام روحانی مانند گذشته انجام شود. او گفت: در کشورهایی که روحانی شیعه مورد اطمینان و مورد تایید جامعةالمصطفی باشد می‌توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم و دیگر اعزام ناظر شرعی نیز نداشته باشیم. تقوی با اشاره به اینکه ذخایر مطمئنی از کالای استراتژیک گندم در کشور وجود دارد گفت: امسال 13.5 میلیون تن گندم خریداری و در سیلوها ذخیره‌سازی کرده‌ایم که این رقم اوایل انقلاب 4.5 میلیون تن بود و مصرف کشور حداکثر 8 میلیون تن است که مازاد آن تحت عنوان ذخیره احتیاطی ذخیره‌سازی می‌شود. نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر در یکی از کشورهای همسایه ما این محصول 2400 تومان خریداری می‌شود که این امر منجر به قاچاق و نشت گندم و متناسب آن آرد تولیدی کشور به کشورهای اطراف می‌شود. تقوی تاکید کرد: چند روز قبل نیز محموله قاچاق 3 هزار تنی آرد کشف شد که به دلیل ما به التفاوت قیمتی آن متخلفان قصد خروج آن را از کشور داشتند. وی افزود: ما این موارد را پیگیری می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم که نرخ خرید تضمینی گندم را به شکلی تعیین کند که منجر به نشت و قاچاق این محصول به کشورهای دیگر نشود.

روش تامین منابع خرید تضمینی گندم

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره محل تامین منابع مالی برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال ۹۸ گفت: در کمیسیون تلفیق مقرر کردیم که دولت یارانه آرد واحدهای صنعتی را حذف و اعتبارات این بخش را صرف افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کند. عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس درباره وضعیت نهایی خرید تضمینی گندم در سال آینده گفت: بعد از کلی مذاکره و چانه‌زنی، دولت قیمت خرید تضمینی گندم را برای سال آینده 1480 تومان درنظر گرفته بود که واقعا ظلم به کشاورز بود. این رقم بعد از پیگیری سوال از رییس‌جمهور، استیضاح وزیر و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها به 1600 تومان افزایش یافت. وی درگفت‌وگو با فارس افزود: ما در لایحه بودجه 98 بازهم این مبلغ را بیشتر کردیم و مقرر شد که خرید گندم در سال آینده به قیمت 1700 تومان باشد. منابع موردنیاز را هم که دولت به بهانه آن نمی­‌خواست قیمت را افزایش دهد، پیش‌بینی کردیم. پاپی‌زاده درخصوص محل تامین منابع مالی مورد نیاز برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم گفت: در کمیسیون تلفیق مقرر کردیم که دولت یارانه آرد واحدهای صنعتی را حذف و اعتبارات این بخش را صرف افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کند. عضو کمیسیون تلفیق مجلس تصریح کرد: امیدواریم این مصوبه در صحن علنی مجلس رای بیاورد. کمیسیون تلفیق در قالب جزو الحاقی به تبصره ۱۴ لایحه بودجه ۹۸ مصوب کرد: «یارانه آرد صنف صنعت حذف و منابع حاصل از آن به خرید تضمینی گندم اختصاص می‌یابد».

 

ارسال نظر