اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۱۲/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۱۸۴

حجتی: مهندسان کشاورزی باید کارآفرین شوند

وزیر جهادکشاورزی گفت: با توجه به فرصت‌ها و محدودیت‌های بخش کشاورزی، مهندسان باید سهم بیشتری در کارآفرینی کشور داشته باشند.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی روز شنبه در همایش تجلیل از مقام مهندس در سالن همایش‌های برج میلاد افزود: برخی مهندسان نمونه بخش کشاورزی با کارآفرینی خود در این بخش تحول ایجاد کرده‌اند و می‌توانند با استفاده از مهارت‌ها و دانش روزو همبستگی و پیوستی منجر به ارتقای این بخش شوند.  وی اظهار داشت: در صورتی که برای استفاده از ظرفیت‌های طبیعی کشور دانش بنیان و منطبق بر دانش روز و سازگار با محیط زیست عمل کنیم، محدودیتی در به‌کارگیری این منابع نخواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه در دوره گذار قرار داریم، افزود: در بحث دانش محور، علم و فناوری کردن کشاورزی در دهه‌های اخیر در دستور کار دولت و کشاورزان قرار گرفته است.  وی اضافه کرد: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های نظام مهندسی و تربیت نیروی انسانی امیدواریم شاهد دستاوردهای مهندسان بخش کشاورزی باشیم.  حجتی گفت: مهندسان کشاورزی در زمینه مهارت، علم و دانش تا جایی که می‌توانند باید روی خودشان کار کنند زیرا توانایی و ظرفیت انسان محدودیتی ندارد.  وی بر این باور است که توانایی و ظرفیت انسان محدودیتی ندارد و اگر ما محدود عمل می‌کنیم دلیلش به خودمان بر می‌گردد.  رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی نیز در این مراسم از راه‌اندازی 180 مرکز این سازمان در سراسر کشور خبرداد و گفت: این مراکز از روز شنبه تابلوی فعالیت خود را نصب کرده‌اند. شاهرخ رمضان‌نژاد افزود: قرار است تعداد این مراکز به 1800 مورد برسد. وی ادامه داد: تلاش داریم تا پایان امسال از تعداد 1800 مرکز مورد نظر، 50 درصد فعالیت خود را آغاز کنند که این امر می‌تواند در ارتقا و اقتصادی شدن بخش کشاورزی موثر باشد. وی راه‌اندازی نخستین تلویزیون اینترنتی کشاورز پلاس را به عنوان یکی از ابزارهای انتقال دانش، شیوه و آیین‌ نامه‌های رسانه‌‌ای تاثیرگذار در این بخش دانست و اظهارداشت: تاکنون جای چنین رسانه‌ای در بخش کشاورزی کشور خالی بود که امیدواریم با این اقدام بتوانیم بهره وری را افزایش بدهیم زیرا کشاورزان با استفاده از دانش و اطلاعات کشاورزی پیشرفته و فعالیت مراکز خدمات غیردولتی این امکان را پیدا می‌کنند که از مهندسان این بخش مشاوره دریافت کنند. رمضان نژاد اضافه کرد: اکنون بخش عمده کشاورزان با توسعه ارتباطات، ابزار و تکنولوژی اطلاعات مورد نیاز خود درباره هواشناسی را دریافت می‌کنند که با استفاده از تلویزیون کشاورز پلاس می‌توانند این اطلاعات را روی گوشی همراه خود دریافت کنند.

چرا کشاورزی در مازندران صرفه ندارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، وضعیت بهره‌وری کشاورزی در استان مازندران را غیرقابل قبول ارزیابی کرد و گفت: علاوه بر راندمان پایین مصرف آب، انتخاب محصولات نامتناسب با شرایط کشاورزی مازندران یا به عبارتی الگوی کشت نامناسب، سبب می‌شود که کشاورزی در این استان مقرون به صرفه نباشد. سیدعلی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، به بررسی علل نامطلوب بودن بهره‌وری کشاورزی در مازندران پرداخت و گفت: پایین بودن سطح تکنولوژی مورد استفاده کشاورزان به دلیل سنتی بودن شیوه تولید و همچنین پایین بودن کارایی به خصوص در بخش مدیریتی، بهره‌وری کشاورزی استان را کاهش داده است. وی از عدم تمایل کشاورزان به پذیرش تکنولوژی مدرن در تولید محصولات به دلیل بالا بودن ریسک تکنولوژی یاد کرد و افزود: عدم آگاهی کامل کشاورزان به مسائل مدیریتی نیز عامل دیگری بوده که بهره‌وری را در این بخش پایین آورده ‌است. او سطح کشاورزی ایران را نسبت به کشورهای پیشرفته را پایین‌ ارزیابی و تصریح کرد: کشت سنتی محصولات کشاورزی در اکثر بخش‌های ایران، انتخاب ناصحیح محصول متناسب با منطقه و دسترسی ناقص به تکنولوژی‌های روز دنیا از جمله سیستم‌ها نوین آبیاری باعث شده تا تولید و لذا بهره‌وری در سطح پایینی قرار داشته باشد. او گام نخست جهت نزدیک شدن به کشاورزی کشورهای پیشرفته را افزایش آگاهی کشاورزان در پذیرش تکنولوژی‌های مدرن و امکان دسترسی آنها به این تکنولوژی‌ها دانست و اظهار کرد: افزایش سطح مهارت کشاورزان، افزایش کارایی مدیریتی آنها و سیاست‌گذاری در راستای هدایت کشاورزان به سمت تولید الگوی کشت بهینه هر منطقه می‌تواند موجب کاهش تفاوت میان ایران و کشورهای توسعه یافته در زمینه کشاورزی شود. وی با یادآوری عدم آگاهی کشاورزان در پذیرش تکنولوژی به روزتر یا عدم اعمال سیاست‌های موثر بر تغییر الگوی کشت موجود تصریح کرد: از آنجایی که در کشور ما ابزار قانونی جهت دستور و الزام کشاورزان به اجرای الگوهای مناسب کشت وجود ندارد، لازم است با به کارگیری شیوه‌های مختلف، آگاهی و تمایل کشاورز را در این خصوص افزایش داد. او با اشاره به وضعیت موجود استفاده و مصرف آب استان در تولید محصولات نامناسب و غیر بهینه که متناسب با موجودی آب مازندران نیستند، تصریح کرد: با توجه به مصرف آب با راندمان بسیار پایین بطور قطع کشاورزی در شرایط موجود به هیچ‌وجه اقتصادی نیست. او با اذعان بر اینکه اکنون راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی مازندران در حدود 30 درصد است، گفت: همین الگوی کشت غیربهینه موجود را می‌توان با بهبود روش‌های انتقال و مصرف آب با 30 درصد حجم آبی که هم‌اکنون مورد استفاده قرار می‌گیرد، تولید کرد، بنابراین علاوه بر راندمان پایین مصرف آب، انتخاب محصولات نامتناسب با شرایط کشاورزی مازندران یا به عبارتی الگوی کشت نامناسب، سبب می‌شود که کشاورزی در این استان مقرون به صرفه نباشد.

 

ارسال نظر