اولویت کشور کاهش فاصله طبقاتی است

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۸۷۸

یک جامعه شناس مهم‌ترین اولویت اجتماعی و فرهنگی کشور را کاهش فاصله طبقاتی دانست و گفت: امروز این فاصله از نظر شیوه زندگی و درآمدها بسیار زیاد شده است و جامعه به‌شدت به حقوق شهروندی نیاز دارد زیرا مردم حق دارند که در زندگی خود از رفاه بیشتری برخوردار باشند و احساس رضایتمندی کنند.

ایرنا در خصوص مهم‌ترین اولویت‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی با «امیرمحمود حریرچی» جامعه شناس و استاد دانشگاه گفت‌وگویی کرد که در ادامه امده است:

  کشور در طول سال‌های پس از انقلاب توانست به توسعه دست پیدا کند. مهم‌ترین اولویت در این حوزه چیست؟

پس از پیروزی انقلاب اسلامی افرادی صادقانه انجام وظیفه کردند و نتیجه‌هایی خوبی هم به دست آمد که این دستاوردها در حوزه اجتماعی و فرهنگی چشمگیر بود. اکنون کشور در خصوص توسعه انسانی در حد متوسط به بالا قرار دارد در حالی که پیش از پیروزی انقلاب در حد بسیار پایینی قرار داشت. برای نمونه بیش از 80 درصد مردم بی‌سواد بودند در حالی که امروز بطور تقریبی این مساله از میان برداشته شده است اما باید به این موضوع توجه داشت که نباید دولت‌ها، دولت قبلی را به دور از انصاف نقد کنند زیرا این درد بزرگی است و به افراد این امکان را می‌دهد تا به نوعی از خود رفع مسوولیت کنند و سبب شود تا مردم بگویند که مسوولان کار خود را انجام نمی‌دهند، برنامه مشخصی ندارند و وضعیت را به درستی مدیریت نمی‌کنند.

بنابراین در حوزه اجتماعی و فرهنگی توسعه ایجاد شده اما این توسعه تداوم پیدا نکرده است. از این رو مهم‌ترین اولویت کشور تداوم توسعه انسانی محسوب می‌شود. برای نمونه ما در سندهای توسعه‌ای کشور قرار بود که از هر نظر در منطقه رتبه نخست را داشته باشیم اما آنطور که باید در جهت این سندهای توسعه‌ای حرکت نکردیم و بیشتر بخش‌های کشور دچار نوعی روزمره گی شده‌اند. این امر در حوزه اجتماعی باعث ناامیدی مردم می‌شود، یعنی اگر مردم احساس کنند که کشور در جهت توسعه اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی یا همان اخلاقیات جامعه حرکت نمی‌کند، دچار یاس و ناامیدی خواهند شد.

  مهم‌ترین اولویت‌های اجتماعی در نحوه برخورد با نسل‌های پس از انقلاب چیست؟

نسل‌های پس از انقلاب که از آنها به عنوان دهه 60، 70، 80 و 90 نام برده می‌شود، حال و هوای نسل انقلاب و شرایطی را که برای آنان پیش آمد، درک نمی‌کنند. بنابراین آسان نیست برای آنها توضیح داد که چرا انقلاب اسلامی اتفاق افتاد زیرا این نسل‌ها مسائلی پیش می‌کشند و مقایسه‌هایی انجام می‌دهند که لزوم آنچنانی برای آن وجود ندارد. این نسل‌ها باید بدانند که انقلاب اسلامی هدف‌های والایی مانند عدالت، آزادی، جمهوریت و اسلام داشت که افراد زیادی به پای این آرمان‌ها ایستادگی کردند و جان خود را نیز از دست دادند تا انقلاب اسلامی حفظ شود. البته این نسل‌ها هم حق دارند و شرایط و محدودیت‌هایی را که امروزه برای آنها وجود دارد، می‌بینند. بنابراین اکنون که در دهه پنجم انقلاب اسلامی هستیم یکی از اولویت‌های اجتماعی کشور این است که با این نسل‌ها صادقانه برخورد کنیم.

  اولویت کشور در حوزه اجتماعی و فرهنگی چیست؟

یکی دیگر از اولویت‌های مهم کشور در حوزه اجتماعی و فرهنگی این است که بررسی کنیم ببینیم تا چه اندازه به شعارهای انقلاب اسلامی که در این حوزه‌ها داده شد، مانند عدالت اجتماعی دست پیدا کرده ایم؛ یعنی اولویت امروز کشور باید توجه به عدالت اجتماعی باشد. همچنین مشارکت همه‌جانبه مردم در حوزه‌های اجتماعی از دیگر اولویت‌های دهه پنجم انقلاب اسلامی است؛ یعنی باید ملت‌سازی انجام دهیم. برای این کار هم مردم باید به عنوان نیروهای اجتماعی کشور در بسیاری از موارد مشارکت داشته باشند. برای نمونه سازمان‌های مردمی که در خصوص مسائل مختلف اجتماعی حضور دارند می‌توانند بسیار راهگشا باشند. بنابراین اینکه یک گروه در یک جایگاه خاصی قرار بگیرند و فکر کنند که می‌توانند از طرف مردم تصمیم بگیرند، اشتباه است؛ یعنی نباید نگاه از بالا به مردم داشت.

  امروز در حوزه اجتماعی شاهد فاصله زیاد طبقاتی هستیم. این مساله را تا چه اندازه مهم می‌دانید؟

یکی دیگر از اولویت‌های دهه پنجم انقلاب در حوزه اجتماعی کاهش فاصله طبقاتی به خصوص میان مسوولان و مردم است. امروز این فاصله نه تنها از نظر شیوه زندگی و درآمدها بسیار زیاد شده است بلکه این افراد در میان مردم هم حضور ندارند. مسوولان تا چه اندازه در مناطق محروم حضور پیدا می‌کنند و مشکلات مردم را نزدیک می‌بینند؟ متاسفانه باید گفت که این فاصله بسیار زیاد شده است و یکی از اولویت‌ها، باید حضور مسوولان در میان مردم باشد. در نهایت باید گفت که امروز جامعه به‌شدت نیازمند حقوق شهروندی است زیرا مردم حق دارند که در زندگی خود از رفاه بیشتری برخوردار باشند و احساس رضایتمندی کنند اما عموم مردم به این حق و حقوق خود نمی‌رسند. برای نمونه دانشجویانی هستند که برای هزینه‌های زندگی خود کولبری می‌کنند این فرد چگونه می‌تواند از زندگی خود احساس رضایتمندی کند.

 

 

ارسال نظر