ترامپ از خود دفاع کرد، پلوسی انتقاد

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۲۷۸

گروه جهان| دونالد ترامپ در جریان سخنرانی سالانه خود در کنگره آمریکا خواستار همکاری‌های فراحزبی در کشورش شد، از عملکرد اقتصادی دولتش دفاع کرد، از لزوم ساخت دیوار در مرز مکزیک گفت، از ایران انتقاد کرد و زمان و مکان دیدار دوم خود با رهبر کره‌شمالی را تائید کرد. رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به سخنرانی ترامپ گفته "سخنرانی رییس‌جمهور بدون اطلاعات به‌روز شده بوده است." نانسی پلوسی در توییتر نوشته، «چندین روز طول می‌کشد تا همه اطلاعات غلط و گمراه‌کننده‌ای را که ترامپ در نطق خود ارائه کرد با واقعیات مطابقت داد.» به‌گزارش رویترز، ترامپ در دومین سخنرانی سالانه رئیس‌جمهوری آمریکا گفته رئوس کاری دولت او نه متعلق به جمهوری‌خواهان و نه دموکرات‌ها است، بلکه مسائلی ا‌ست که شامل همه مردم آمریکا می‌شود: «پیروزی به‌معنی پیروزی برای حزب ما نیست، بلکه به‌معنی پیروزی برای کشور ما است.»

ترامپ وضعیت اقتصادی آمریکا را ستوده و گفته یک معجزه اقتصادی در حال وقوع در آمریکا است و تنها چیزی که ممکن است جلوی آن را بگیرد جنگ‌های ابلهانه یا تحقیقات حزبی مضحک است. اشاره دونالد ترامپ به تحقیقاتی‌ است که در حال حاضر توسط رابرت مولر بازرس ویژه وزارت دادگستری درباره اتهام دخالت‌های روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۶میلادی، در جریان است. روسیه از سوی نهادهای اطلاعاتی آمریکا متهم شده به نفع ترامپ در انتخابات آمریکا دخالت کرده‌است. دونالد ترامپ هرگونه تبانی با مسکو را رد کرده‌است.

رییس‌جمهوری ایالات متحده همچنین با اشاره به ارسال شمار تازه‌ای از نیروهای نظامی کشورش به مرز مکزیک، گفته آن‌ها قرار است جلوی موج تازه‌ای از یورش عظیم مهاجران غیرقانونی را بگیرند. وزارت دفاع ایالات متحده هفته گذشته اعلام کرد که برای حمایت از مرزبانان، ۳۷۵۰ سرباز بیشتر به مرکز آمریکا و مکزیک اعزام می‌کند.

میان ترامپ و دموکرات‌ها که در مجلس نمایندگان اکثریت دارند، درباره نحوه و شکل مراقبت از مرزهای جنوبی اختلافات عمیقی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین موارد مورد اختلاف خواسته رئیس‌جمهوری برای اختصاص ۵.۷ میلیارد دلار بودجه برای ساخت دیوار در مرز است. اما دموکرات‌ها با اختصاص بودجه برای ساخت دیوار مخالف هستند و خواستار پی‌گیری روش‌های دیگری برای مراقبت از مرزها شده‌اند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفته دولت او پیشنهادی برآمده از یک قضاوت درست فرستاده که طرحی برای ساخت موانع فیزیکی یا دیوار در مرزهای جنوبی را در برمی‌گیرد. رئیس‌جمهوری آمریکا بار دیگر تاکید کرده کشورش در مقابل با سیاست‌های مالی و اقتصادی چین دست به واکنش خواهد زد و هر توافق با پکن باید برپایه تغییراتی واقعی و بنیادین برای پایان‌دادن به روش‌های تجاری ناعادلانه با ایالات متحده باشد.

ترامپ در بخش‌هایی از سخنرانی سالانه خود درباره سیاست خارجی دولتش مدعی شد که دولت آمریکا از خواسته اصیل مردم ونزوئلا برای رسیدن به آزادی حمایت می‌کند. رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین تائید کرده که برای دومین بار با کیم جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی، در ۲۷ و ۲۸ فوریه در ویتنام دیدار خواهد کرد. او تاکید کرده قصد ندارد وارد جنگ‌های بی‌انتها شود. ترامپ با اشاره به سوریه گفته در دولت او داعش عملا تمامی قلمرو خود را از دست داده‌است. ترامپ از تصمیم خود در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرده است. او در عین حال ابراز امیدواری کرده که برای کاهش نیروهای ایالات متحده در افغانستان و نیز دستیابی به صلح در این کشور توافقی سیاسی حاصل شود و گفته مقام‌های کشور مشغول گفت‌وگوهای سازنده با شماری از گروه‌های افغان از جمله با طالبان هستند.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان با انتقادهایی فراحزبی روبه‌رو شده‌ است؛ چه از سوی قانون‌گذاران دموکرات چه از سوی جمهوری‌خواهان، یعنی برخی از هم‌حزبی‌های رئیس‌جمهوری آمریکا. یک روز پیش از این سنای ایالات متحده در یک رای‌گیری نمادین، از تصمیم دونالد ترامپ، در مورد بازگشت نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان، انتقاد کرده و در مورد خروج شتاب‌زده از منطقه هشدار داده بود. نماینده آمریکا در امور افغانستان در حال حاضر در حال پیشبرد مذاکراتی برای دستیابی به توافق با گروه طالبان و ایجاد صلح در افغانستان است. دولت افغانستان اما تاکید کرده مذاکرات مربوط به آن کشور باید به‌طور مستقیم توسط دولت مرکزی در کابل صورت گیرد. آنچه در ایالات متحده با عنوان سخنرانی «وضعیت کشور» نامیده می‌شود، توسط روسای جمهوری ایالات متحده، در جلسه مشترک با قانون‌گذاران در مجلس نمایندگان و سنای کنگره آمریکا، ارائه می‌شود. این سخنرانی سنتی دیرینه‌ دارد، اما پوشش گسترده آن توسط رسانه‌ها و به‌صورت زنده به سال‌های معاصر باز می‌گردد. رئیس‌جمهوری آمریکا در این نطق معمولا به دستاوردها، اولویت‌ها و رئوس کاری خود می‌پردازد. سخنرانی اوایل سال میلادی انجام می‌گیرد. سخنرانی سالانه امسال در کنگره، با وقفه و چند روز پس از بازگشایی دولت آمریکا انجام می‌شود. دولت آمریکا به دلیل نبود توافق میان دموکرات‌ها و رئیس‌جمهوری در مورد بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری ساخت دیوار در مرز مکزیک، به‌مدت ۳۵روز تعطیل بود. این مدت زمان تعطیلی دولت، یک رکورد تاریخی مسحوب می‌شود.

 

ارسال نظر