گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا چالشی برای ادعای ضد ایرانی ترامپ

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۸۱۷

گزارش جدید جامعه اطلاعاتی امریکا مبنی پایبندی ایران به تعهدات خود در قبال برجام، علاوه بر نقض ادعای «دونالد ترامپ» درباره یک واقعیت، بر اختلاف و شکاف در هیات حاکمه امریکا صحه گذاشت.

ایرنا به نقل از رسانه‌های امریکایی گزارش داد: روسای اطلاعاتی امریکا روز سه‌شنبه در جلسه استماع تهدیدهای جهانی در کمیته اطلاعات سنای امریکا برخی از اصلی‌ترین ادعاهای سیاست خارجی ترامپ را رد کردند و بر وجود اختلافات مداوم درباره نگرش جهانی خود با رییس‌جمهوری امریکا صحه گذاشتند.

آنها ادعای ترامپ درباره به اصطلاح تلاش فعالانه تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را به چالش کشیدند؛ ادعایی که ترامپ به بهانه آن ماه مه سال گذشته میلادی کشورش را از توافقی که حاصل دو سال مذاکرات پیوسته و اجماع چند کشور و تایید سازمان ملل بود، خارج کرد.

«دانی کوتز» مدیر جامعه اطلاعاتی امریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران افزود: ارزیابی ما این است که ایران اکنون فعالیت‌های کلیدی توسعه تسلیحات هسته‌ای را که از نظر ما تنها برای تولید یک دستگاه هسته‌ای ضروری است، انجام نمی‌دهد.

«جینا هاسپل» رییس سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) نیز در گزارش خود به قانونگذاران امریکایی گفت که «اکنون ایران از نظر فنی به توافق پایبند است.»

تارنمای «بیزنس تایمز»، درباره این گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا نوشت: کاخ سفید درباره گزارش کوتز هنوز واکنشی نشان نداده اما تحلیلگران می‌گویند این گزارش اختلاف چشمگیری را که از آغاز دوره ریاست‌جمهوری ترامپ وجود داشته است، نشان می‌دهد.

«آرون دیوید میلر» مدیر برنامه خاورمیانه در اندیشکده مرکزتحقیقات وودرو ویلسون در واشنگتن گفت: وقتی کسی امروز به گزارش روسای اطلاعاتی امریکا درباره ایران و کره شمالی گوش می‌دهد، می‌تواند چنین نتیجه بگیرد که ترامپ در خارج شدن از برجام و مذاکره با کره شمالی اشتباه کرده است.

«لورا روزن» خبرنگار دیپلماتیک تارنمای امریکایی المانیتور، گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا را گویای ناکارآمدی سیاست ترامپ در قبال ایران ارزیابی کرد و نوشت: سیاست امریکا در قبال ایران به اهداف خود دست نیافته و در حقیقت ممکن است غیرموثر باشد.

وی افزود: این گزارش موثر بودن سیاست دولت ترامپ در قبال ایران را با تردید مواجه کرد.

روزن تصریح کرد، گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا در بحبوحه تعدیل دیدگاه‌های مقامات وزارت امور خارجه امریکا در خصوص نشستی در لهستان منتشر شده که متحدان اروپایی درباره اهداف ضد ایرانی احتمالی آن ابراز تردید کرده‌اند.

این نویسنده به نقل از مقامات ارشد امریکایی و لهستانی در گفت‌وگو با خبرنگاران در بروکسل نوشت، دستور کار نشست ورشو درباره صلح و ثبات در خاورمیانه خواهد بود.

'سی‌ان‌ان' گزارش داد: ترامپ تاکنون مدعی شده که ماندن در توافق هسته‌ای ایران به بروز رقابت تسلیحاتی هسته‌ای جدیدی در خاورمیانه منجر خواهد شد. وی در اتاق دیپلماتیک کاخ سفید گفت «برای من محرز است که نمی‌توانیم طبق توافق کنونی ایران را از دستیابی به بمب هسته‌ای بازداریم.»

ترامپ چنین استدلال کرده که هر کشوری که به ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای کمک کند، «قویا تحریم خواهد شد».

او توافق را به شکل وحشتناکی یکجانبه خوانده و تفسیر غلطی از مفاد این توافق ارایه داده و ادعا می‌کند که این توافقی صلح را به ارمغان نخواهد آورد.

اما کوتز در گزارش خود تاکید کرد که باور نداریم ایران اقداماتی را انجام داده که از نظر ما برای تولید سلاح هسته‌ای لازم است.

سی‌ان‌ان افزود: با گذشت بیش از هشت ماه از اعلام خروج امریکا از توافق هسته‌ای، مقامات ارشد اطلاعاتی این کشور شهادت داده‌اند که نشانه‌ای دال بر تلاش کنونی تهران برای توسعه سلاح هسته‌ای وجود ندارد و تهران با وجود خروج امریکا به توافق پایبند بوده است.

تارنمای امریکایی « ووکس» نیز با پرداختن به ابعاد دیگری از گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا که در منابع رسانه‌ای خارجی و امریکایی نیز از آنها به عنوان عامل تشتت در مواضع جامعه اطلاعاتی و سیاست‌های دولت ترامپ یاد شده است، نوشت: ترامپ می‌گوید داعش در سوریه شکست خورده است. کره شمالی دیگر تهدید هسته‌ای نیست. «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی متعهد به کنار گذاشتن سلاح‌های هسته‌ای است. او بارها ادعای روسیه را درباره دخالت نکردن در انتخابات سال 2016 تکرار کرد. او به‌طور مداوم ایده تغییرات آب و هوایی را مسخره می‌کند و آن را «فریب» خوانده است. ترامپ می‌گوید ماندن در توافق هسته‌ای ایران باعث می‌شود این کشور «فقط در یک فاصله زمانی کوتاه » به سلاح اتمی دست پیدا کند. اما مقامات ارشد اطلاعاتی خود او می‌گویند هیچ یک از مسائل حقیقت ندارند.

ووکس افزود: گزارشی که جینا هاسپل و دانی کوتز ارایه دادند بازتاب «دیدگاه جمعی جامعه اطلاعاتی امریکا» از جمله سازمان سیا، آژانس امنیت ملی، پلیس فدرال امریکا و بسیاری از سازمان‌های فدرال دیگر درباره بزرگ‌ترین تهدیدهایی است که جامعه امروز امریکا با آن مواجه است.

تصویری که در این گزارش ارایه شده بوضوح یک چیز را نشان می‌دهد: بیشتر مواضع سیاست خارجی ترامپ بر اساس واقعیت نیست.

ووکس در ادامه برخی از یافته‌های کلیدی گزارش جامعه اطلاعاتی امریکا را که در مغایرت با ادعاهای ترامپ هستند، به شرح زیر برشمرد:

- داعش هزاران جنگجو در سوریه (و عراق) دارد.

- «بعید است» کره شمالی همه ذخایر هسته‌ای، سامانه‌های حمل و قابلیت‌های تولید هسته‌ای خود را تسلیم کند.

- روسیه در انتخابات سال 2020 از طریق شبکه‌های اجتماعی و «با تمرکز بر تنش‌های نژادی و اجتماعی» دخالت خواهد کرد.

- امریکا باید با چالش‌های امنیتی ناشی از «تاثیرات منفی تغییرات آب و هوایی» در سراسر جهان مقابله کند.

- ایران اکنون فعالیت توسعه سلاح هسته‌ای ندارد و به عبارت دیگر ایران به توافقی که ترامپ از آن خارج شد، پایبند است.

ووکس به نقل از «اریک برووِر» از مقامات امریکایی کاخ سفید که در جامعه اطلاعاتی امریکا تجربه دارد، نوشت: همواره اختلافاتی بین جامعه سیاسی و اطلاعاتی امریکا وجود دارد زیرا جامعه اطلاعاتی جهان را همان طور که هست توصیف می‌کند و جامعه سیاسی تلاش می‌کند واقعیت را تغییر دهد. اما تلاش برای فروختن چنین تصمیماتی به مردم امریکا که بر پایه دروغ هستند نه تنها صادقانه نیست، بلکه بالقوه برای هدایت سیاست کشور به چنین سمت و سویی خطرناک است.

ووکس افزود: اظهارات ترامپ درباره مسائل سیاست خارجی امریکا نه‌تنها غلط است، بلکه ممکن است امریکا و جهان را به فضایی ناآرام‌تر تبدیل کند.

 

 

ارسال نظر