نشست ضدایرانی پیش از شروع از هم پاشیده است

۱۳۹۷/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۷۳۶

برخی از رسانه‌های عربی معتقدند هر چند امریکا و همپیمانانش با برگزاری نشست ورشو به دنبال فشار حداکثری به ایران هستند، اما بی‌میلی رهبران کشورهای اروپایی برای حضور در این نشست ورشو، نشانگر آن است که این حرکت راه به جایی نخواهد برد.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه امریکا روز جمعه 22 دی ماه در جریان سفر خاورمیانه‌ای خود در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» از برگزاری یک گردهمایی بین‌المللی با تمرکز بر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران در روزهای 13 و 14 فوریه (24 و 25 بهمن) در ورشو پایتخت لهستان خبر داد.

رویکردهای اعلامی مقام‌های کاخ سفید در کنار اقدامات دیپلماتیک آنها و دعوت از کشورهای اروپایی و خاورمیانه‌ای، نشان داده که هدف اصلی آنان از این کنفرانس افزایش فشار بر ایران و همراه‌سازی کشورها با رویکردهای «دونالد ترامپ» است.

این در شرایطی است که اتحادیه اروپا، روسیه، چین، لبنان، عراق و برخی دیگر از کشور‌های عربی گفته‌اند در نشست ورشو لهستان شرکت نمی‌کنند. از این رو، پس از دو هفته جدال سیاسی و رسانه‌ای درباره این نشست، وزارت امور خارجه امریکا روز جمعه گذشته در بیانیه‌ای جدید درباره نشست ورشو با موضوع «صلح و امنیت در خاورمیانه» نامی از ایران نبرد و تنها جزییات مربوط به آن را اعلام کرد.

در این خصوص روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت: پمپئو وزیر امور خارجه امریکا در آغاز ماه جاری میلادی خبر برپایی نشست ضد ایرانی ورشو را اعلام کرد. این در شرایطی است که مخالفت کشورهای اروپایی برای حضور در این نشست سبب شد که واشنگتن دستور کار این نشست را تغییر دهد و هدف از برقراری این نشست را بررسی مسائل خاورمیانه اعلام کند.

'تلاش‌های امریکا برای برپایی نشست ضد ایرانی با دیوار مخالفت کشورهای اروپایی روبرو شده است. با تکیه بر بسیاری از خبرها به نظر می‌رسد امریکا در بسیج کشورهای اروپایی برای حضور در نشست ورشو با شکست روبرو شده است. این کشورها نگران آن هستند نشست ورشو به جلسه‌ای برای انتقاد از ایران تبدیل شود . «فدریکا موگرینی» مسوول سیاست خارجی اتحادیه در این باره اعلام کرده است تمایلی برای حضور در این نشست ندارد و به جای آن در نشست امنیتی مونیخ شرکت خواهد کرد.

 رویارویی کشورهای اروپایی و امریکا درباره توافق هسته‌ای در سایه پافشاری اروپا به ادامه توافق هسته‌ای به مرحله تازه‌ای منتقل شده است بطوری که «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرده است کشورهای اروپایی با وجود تحریم‌های امریکا سازوکارهای ویژه را برای ادامه تجارت با ایران در پیش خواهند گرفت.

کشورهای اروپایی برای نجات توافق هسته‌ای پافشاری می‌کنند. این کشورها در سپتامبر گذشته این سازوکار ویژه را پیشنهاد کرده‌اند. این سازوکار از نظر عملی زمینه را برای همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران فراهم می‌کنند تا این شرکت‌ها از تحریم‌های امریکا زیان نبینند.

روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» هم نوشت: طرح امریکا در سوریه، عراق و ایران با شکست روبرو شده است و نشست ورشو پیش از آنکه آغاز شود از هم پاشید و محاصره نفتی ایران فرسوده شده است. معامله قرن از بین رفته است و رژیم اسراییل از قدرت موشک‌های مقاومت در نگرانی به سر می‌برد.

این روزنامه در گزارشی دیگر به قلم «عبدالباری عطوان» نوشت: نشست ورشو که در آن موضوع چگونگی مقابله با نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه مورد بررسی قرار گرفت ما را به یاد تشکیل ائتلاف مبارزه با داعش به سردمداری امریکا و با حضور 70 کشور می‌اندازد.

 با این ائتلاف بود که کشورهای عربی زمینه را برای ورود جنگنده‌های اف 16 امریکا به حریم هوایی سوریه فراهم کردند.

همانطوری که معامله قرن که جزییات آن توسط «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و «جرد کوشنر» مشاور ترامپ مشخص شده بود و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان برای پیشبرد آن در منطقه تلاش کرد با شکست روبرو شد، معامله ورشو هم با شکست روبرو خواهد شد.

 همانطوری که ائتلاف به اصلاح دوستان سوریه، دوستان لیبی پیش از این با شکست روبرو شده‌اند این ائتلاف هم با شکست روبرو خواهد شد.

محور مقاومت، آزمون عراق، سوریه و فلسطین را با موفقیت پشت سر گذاشته و قدرت بازدارندگی موشکی خود را در برابر امریکا و متحدان آن به اثبات رسانده است. مقاومت از اراده جنگی عالی و بی‌سابقه‌ای برخوردار  است.

 از این رو، شکست ائتلاف ورشو را جشن خواهیم گرفت همانطوری که پیش از این شکست دشمنان سوریه را جشن گرفتیم.

روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن هم نوشت: عربستان سعودی تمایل بسیاری برای برگزاری نشست ورشو و ادامه تنش آفرینی برای رویارویی با ایران دارد. زیرا سعودی‌ها پس از گرفتاری در جنگ یمن، ماجرای قتل «خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی، آزار زندانیان، بدنام شدن در میان افکار عمومی جهان، نیاز به نجات خود دارند و هدف‌شان از برگزاری این نشست ضد ایرانی مشخص است.

 این در شرایطی است  که طرح‌های امریکا مقام‌های ریاض را بیشتر گرفتار خواهد گرفت و آنان را در دام و باتلاق دیگری وارد خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر