قاچاق دام ربطی به دامپزشکی ندارد

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۶۱

رییس سازمان دامپزشکی اعلام کرد که این سازمان و وزارت جهاد کشاورزی یکی از دستگاه‌های مرتبط با حوزه قاچاق دام در کشور هستند بنابراین این مساله ارتباط چندانی به این سازمان ندارد چرا که در آیین‌نامه‌های گذشته در زمینه جابه‌جایی دام آمده است که بدون مجوز دامپزشکی جابه‌جایی هرگونه دام زنده و فرآورده خام دامی ممنوع است.

چندی پیش رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق دام زنده گفت که قاچاق دام زنده یکی از عوامل اصلی گرانی گوشت قرمز در بازار است و مقصر اصلی در این زمینه مجموعه وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی بوده که در تدوین آیین‌نامه‌ مربوط به جابه‌جایی دام از استانی به استان دیگر تعلل کردند و این تعلل حدود یکساله موجب شد تا سرمایه‌های کشور از دست برود. بنابراین مسوولان این وزارتخانه باید پاسخگوی این مساله باشند و البته این مقام مسوول به این نکته هم اشاره کرده بود که اخیراً وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی در این وزارتخانه ایین‌نامه مذکور را با تأخیری طولانی، تدوین کردند و این آیین‌نامه‌ در دستور کار قرار گرفته است.

در این رابطه علیرضا رفیعی‌پور، رییس سازمان دامپزشکی کشور، در نشست خبری در پاسخ به ایسنا مبنی بر اینکه چرا در تدوین این آیین‌نامه‌ تعلل کرده‌اید و درباره اظهارات رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز اینگونه توضیح داد که قاچاق دام زنده ارتباطی به سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی ندارد، چرا که بسیاری از دستگاه‌ها در این زمینه وظیفه دارند و متولی هستند و این وزارتخانه تنها یک دستگاه در میان دستگاه‌های متعدد است.

وی افزود: اگر گفته می‌شود که تعلل این وزارتخانه و دستگاه‌های متولی‌اش در تدوین دستورالعمل مذکور عامل قاچاق دام زنده شده است باید به این نکته هم توجه کرد که در دستورالعمل قبلی هم تاکید شده که جابه‌جایی هرگونه دام زنده و فرآورده خام دامی بدون مجوز سازمان دامپزشکی ممنوع است در حالی که بر اساس گزارش‌هایی که صدا و سیما منتشر کرده افرادی که دام زنده را خریداری و دپو می‌کنند و آن را با کامیون‌های مشخص در مسیرهای معین جابه‌جا کرده و از کشور قاچاق می‌کنند چندان پنهان نیستند و سازمان دامپزشکی هم نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد و دستگاه‌های دیگری در این زمینه متولی هستند.

رییس سازمان دامپزشکی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی مدافع تولید هستند و اتفاقاً در حوزه جابه‌جایی دام زنده سازمان دامپزشکی با حمایت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تنها دستگاهی است که توانسته سیستم GIS‌های حمل و نقل دام را برخط و آنلاین کند تا توسط دستگاه‌های امنیتی و انتظامی همچون وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و غیره قابل رصد باشد. البته در حوزه مسوولیت خودمان قطعاً به وظایف‌مان عمل می‌کنیم اما باید به این نکته توجه کرد که اختلاف نرخ ارز در داخل و خارج از کشور عاملی شده تا قاچاق قوت بگیرد و از سوی دیگر نیز قاچاقچیان دام زنده مسلماً جلوی چشمان دستگاه‌های نظارتی، انتظامی و امنیتی دست به این کار نمی‌زنند و از مسیرهای طبیعی تردد نمی‌کنند.

رفیعی‌پور گفت: البته دستورالعملی که به آن اشاره شد حدود یک ماه گذشته تدوین و صادر شده است و مطمئناً در آینده شاهد کاهش چشمگیر قاچاق دام زنده خواهیم بود.

او همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا گوشت قرمز با افزایش قیمت غیرمنطقی مواجه شده و سازمان دامپزشکی در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: مسلماً اختلاف نرخ ارز یکی از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز است و هیچ ربطی به سازمان دامپزشکی ندارد چرا که این سازمان نه تنها بیشتر از سال گذشته مجوز برای واردات گوشت قرمز صادر کرده بلکه برای نخستین‌بار واردات دام زنده را هم با امضای پروتکل‌های بهداشتی بین کشورهای مختلف کلید زده است.

او اضافه کرد: هم‌اکنون چند برابر نیاز مردم، گوشت قرمز گرم و منجمد و دام سبک و سنگین وارد کشور شده است به گونه‌ای که به عنوان مثال اگر سالانه به ۱۴۰ هزار تن واردات گوشت قرمز نیاز داریم امسال بیش از ۲۶۰ هزار تن گوشت قرمز وارد شده است و ثبت سفارش آن را تأیید کرده‌ایم که دو برابر پارسال بوده است و با اقدامی که در راستای واردات دام زنده از برزیل، اتحادیه اروپا و دیگر کشورها کرده‌ایم به زودی شاهد ارزانی گوشت قرمز خواهیم بود و در حالی که در گذشته تنها مبدأ واردات گوشت برزیل بود هم‌اکنون اروپا، آفریقا، آسیای میانه و استرالیا هم به جمع فروشندگان گوشت قرمز به ایران اضافه شدند و قرار شده تا دام زنده در پارت‌های دو تا سه هزار راسی به کشور وارد شده و با نظارت سازمان دامپزشکی و شرکت پشتیبانی امور دام کشتار و عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه متخلفینی که مسیر عرضه گوشت قرمز مورد نیاز مردم را تغییر می‌دهند تحت پیگرد قانونی بوده و با آنها برخورد می‌شود، تصریح کرد: التهاب امروز بازار عمدتاً روانی است و حتی ممکن است به احتکار خانگی مردم هم ارتباط داشته باشد. یعنی اینکه هر خانوار چند برابر نیاز خود گوشت قرمز تهیه و ذخیره می‌کند.

او اظهار کرد: ۱۸ هکتار زمین در استان بوشهر پیش‌بینی شده که دام زنده که از مبادی مختلف وارد می‌شود در آنجا به عنوان استراحتگاه و محل رفاه دام مستقر می‌شود تا پس از آن کشتار و در استان‌های مختلف عرضه شوند که در این زمینه با کشورهایی همچون استرالیا، رمانی و برزیل پروتکل‌های بهداشتی مختلفی در راستای واردات دام زنده امضا کرده‌ایم.

 

ارسال نظر