اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۸۹

خشکسالی عامل مهم مهاجرت

مدیرکل فائو با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در روستاها مانعی برای مهاجرت به شهرها می‌شود، گفت: کشاورزی را در روستاها باید مدرن و برای جوانان جذاب‌تر کنیم تا آنها در آنجا بمانند و با فقر و گرسنگی جهانی مبارزه کنند. به گزارش فارس، فائو اعلام کرد که سرمایه‌گذاری در بهبود و توسعه روستایی در کشورهای آفریقایی به عنوان راهی برای مقابله با مهاجرت آنها پیگیری می‌شود.

گرازیانوداسیلوا، مدیرکل فائو اعلام کرد: توسعه مناطق روستایی و کشاورزی به عنوان یک راهکار حیاتی در آفریقا دنبال می‌شود که تضمینی است برای جلوگیری از مهاجرت جوانانی که مهاجرت را به عنوان مسیر موفقیت خود دنبال می‌کنند.

وی همچنین گفت: «در آفریقا ما نیازمند سرمایه‌گذاری در توسعه روستایی هستیم تا اینکه فرصت‌های شغلی برای جوانان این منطقه ایجاد کنیم تا آنها همچنان در روستاها به کشاورزی مشغول شوند ما نیاز داریم تا جوانان کشاورزی مدرن انجام دهند». وی همچنین درباره کنفرانس کشاورزی فائو، بهداشت جهانی و اتحادیه آفریقا اعلام کرد که این بخشی از نشست جهانی کشاورزی و غذا است که در برلین برگزار می‌شود. مدیرکل فائو همچنین خاطرنشان کرد: نیمی از جمعیت آفریقا به‌شدت فقیر و با ناامنی غذایی مواجه هستند و این بسیار مهم است که سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی به بخش‌ کشاورزی سوق داده شود.  به اعتقاد داسیلوا این نوع مداخلات به ویژه در دیگر مناطق آفریقا نظیر ساحل عاج بسیار بااهمیت است که می‌تواند تأثیر شگرفی در مقابله با چالش‌های تغییرات آب و هوایی نیز داشته باشد. داسیلوا همچنین تأکید کرد که ایجاد شغل در مناطق روستایی نه تنها در بخش کشاورزی بلکه در هر بخشی که بتوان باعث شود جمعیت روستایی در آن منطقه ماندگار شود بسیار بااهمیت است. اکثر مهاجران جوان از روستاها هستند در حالی که این جوانان برای ایجاد یک کشاورزی مدرن در منطقه آفریقا وجودشان بسیار ضروری است و بسیار حیاتی است که آنها بمانند و با گرسنگی مبارزه کنند.

بنابراین در شرایطی که تأثیرات تغییرات آب و هوایی هم به عنوان مانع بزرگ در بخش تولیدات کشاورزی شده است قفل بیکاری را باید با کلید کشاورزی باز کرد. به نحوی که باید کشاورزی را برای جوانان جذاب‌تر کنیم. بر اساس گزارش فائو، تعداد مهاجران بین‌المللی از سال 1990 تاکنون از 153 میلیون به 250 میلیون نفر رسیده که در این میان مهاجران مناطق روستایی 50 درصد این میزان را شامل می‌شود. این مهاجران به ویژه در مناطقی که شهرسازی شده‌اند بیشتر شده است. این رقم در مناطق صحرای بزرگ آفریقا تا 75درصد هم می‌رسد.

نوسازی 5‚1 میلیون هکتار اراضی کشاورزی

مدیرکل دفتر امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی مدرن کشاورزی تاکنون تجهیز و نوسازی شده است.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، رضا سرافرازی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی مدرن کشاورزی تاکنون تجهیز و نوسازی شده است. ادامه داد: در صورت تامین اعتبار تا همین میزان سطح نیز می‌توان به تجهیز و نوسازی اراضی مدرن اضافه کرد. این مقام مسوول با بیان اینکه تجهیز و نوسازی اراضی با هدف بهینه‌سازی آب و در شرایطی که امکان اجرای سیستم آبیاری تحت فشار فراهم نیست، انجام می‌گیرد، اظهار داشت: تجهیز و نوسازی در سه بخش اراضی سنتی با اعتبارات استانی و اراضی شالیزاری و مدرن با اعتبارات ملی بطور گسترده در حال اجرا است. وی افزود: از ابتدا تاکنون ۳۰ درصد اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی شده‌اند و برنامه ما این است که نزدیک به ۱۵۰ هزار هکتار دیگر به سطوح تجهیز و نوسازی این اراضی اضافه کنیم. سرافرازی گفت: برنامه ما این است که ۲۵۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی شود. به محض تامین اعتبار، جهش مثبتی در حوزه تجهیز و نوسازی اراضی خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی درباره مرمت و بازسازی قنوات در کشور نیز گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار رشته قنات در کشور فعال است و امسال ۳۸۹ کیلومتر رشته قنات از محل اعتبارات ملی بازسازی شده است.

وی با اذعان به اینکه در سال‌های گذشته اعتبارات مناسبی برای مرمت و بازسازی قنوات اختصاص نیافته است، تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۸ اعتبارات مربوط به قنوات دو برابر افزایش یافته بطوری که ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۱۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز اعتبار استانی داریم.

وی افزود: از ابتدا تاکنون ۳۰ درصد اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی شده‌اند و برنامه ما این است که نزدیک به ۱۵۰ هزار هکتار دیگر به سطوح تجهیز و نوسازی این اراضی اضافه کنیم. سرافرازی گفت: برنامه ما این است که ۲۵۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری تجهیز و نوسازی شود. به محض تامین اعتبار، جهش مثبتی در حوزه تجهیز و نوسازی اراضی خواهیم داشت. مدیرکل دفتر امور خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی درباره مرمت و بازسازی قنوات در کشور نیز گفت: در حال حاضر حدود ۴۰ هزار رشته قنات در کشور فعال است و امسال ۳۸۹ کیلومتر رشته قنات از محل اعتبارات ملی بازسازی شده است. وی با اذعان به اینکه در سال‌های گذشته اعتبارات مناسبی برای مرمت و بازسازی قنوات اختصاص نیافته است، تصریح کرد: در لایحه بودجه ۹۸ اعتبارات مربوط به قنوات دو برابر افزایش یافته بطوری که ۱۴۰ میلیارد تومان اعتبار ملی و ۱۴۰ میلیارد تومان دیگر نیز اعتبار استانی داریم.

 

ارسال نظر