اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۱۰/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۲۵

مجوز واردات دام زنده  صادر شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان دامپزشکی گفت: این سازمان در راستای تامین نیاز گوشت قرمز با انجام الزام‌های بهداشتی و نظارتی مجوز واردات دام زنده را صادر کرده است. به گزارش ایرنا، رفیعی پور در جمع خبرنگاران در بوشهر افزود: نیاز داخلی کشور به گوشت قرمز سالانه 100 تا 150 هزار تن است که تولید داخلی جوابگوی مصرف نیست براین اساس مجبور به واردات این ماده پروتئینی هستیم.  وی بیان کرد: در همین راستا بوشهر به عنوان استان پایلوت در انتقال دام سبک (گوسفند و بز) با کشتی از کشورهای با سطح بهداشتی بالا مانند استرالیا، نیوزلند و برزیل مشخص شده است.

او ادامه داد: برهمین اساس کشور قطر در این بخش سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام داده و باید دام در مراکز قرنطینه مشخص شده از سوی سازمان دامپزشکی تخلیه شود.  او تاکید کرد: واردات دام زنده به کشور طرح جدیدی است که اجرای آن برای استان بوشهر از نظر تجارت و اقتصاد می‌تواند کمک بزرگی به شمار‌آید.  وی اضافه کرد: همچنین 100 هزار راس دام سنگین برای بندر چابهار سیستان و بلوچستان و 30 هزار راس دام از استان‌های غربی از جمله آذربایجان غربی وارد کشور می‌شود.  رفیعی پور گفت: همچنین در زمان کوتاهی پنج هزار راس دام سبک با هواپیما از کشور رومانی به کرج وارد و در کشتارگاه کشتار می‌شود.  وی اضافه کرد: در حوزه دامی برای تامین گوشت باید به سمت بهتر گزینی دام به این معنی که دام‌ها با سرعت رشد و مقاومت بیشتر در شرایط سخت اقلیمی و چند قلو زا باشند و تولید به حدی برسد که نیازی به واردات 130 تا 140 هزار تن نباشیم.  او گفت: روزانه 100 تا 150 هزار تن واردات گوشت گرم و سالانه 130 هزار تن گوشت منجمد برزیلی در کشور توزیع می‌شود ولی نوسان ارزی باعث شده این التهاب به وجودآید.  وی بیان کرد: در زمان حاضر مشکلی در خصوص ذخیره استراتژیک مرغ و گوشت در کشور وجود ندارد و براساس جوجه‌ریزی انجام شده در 2 ماه آخر سال در حوزه تامین مرغ نیاز مردم با تولید داخلی تامین شود.  وی یادآورشد: با توجه به جوجه‌ریزی‌های انجام شده در ماه بهمن 200 هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شود که این میزان با توجه به مصرف 170 هزار تن مازاد بر مصرف است.  رفیعی پور افزود: امسال کانون بیماری‌های مشترک انسان و دام از جمله تب مالت، سیاه زخم، هاری و مشمشه 37 درصد نسبت به پارسال کاهش یافته است.

کمبود مواد غذایی در مکزیک در پی بحران سوخت

ضررهای بخش کشاورزی در ارتباط با تداوم کمبود سوخت در مکزیک به ۳۰۰ میلیون دلار رسید و درحالی که دولت در تلاش است توزیع بنزین را تثبیت کند، احتمالا رشد کل اقتصاد این کشور آسیب خواهد دید. به گزارش مهر به نقل از رویترز، ضررهای بخش کشاورزی در ارتباط با تداوم کمبود سوخت در مکزیک به ۳۰۰ میلیون دلار رسید و درحالی که دولت در تلاش است توزیع بنزین را تثبیت کند، احتمالا رشد کل اقتصاد این کشور آسیب خواهد دید.

بوسکو دلاوگا، رییس انجمن ملی کشاورزی مکزیک، به رویترز گفت: شرکت‌های بزرگ کشاورزی و دامداری مکزیک اعلام کرده‌اند که تاکنون به علت تاخیر در انتقال و خراب شدن محصولات و مواد اولیه که ناشی از کمبود سوخت برای حمل‌ونقل است، ۵.۵ میلیارد پزو (۲۹۰ میلیون دلار) ضرر کرده‌اند. دلا وگا گفت: انواع توت، آواکادو و گوجه فرنگی آسیب‌پذیرند و دارای عمر نسبتا کوتاهی هستند و در صورتی که به زودی تامین و توزیع سوخت به وضع عادی برنگردد، اوضاع وخیم‌تر خواهد شد. او اضافه کرد: اگر ظرف ۱۰ روز آینده این مشکل حل نشود، ما با کمبود شدید مواد غذایی فاسدشدنی روبرو خواهیم شد. در همین حین اقتصاد مکزیک هم به علت کند شدن فعالیت‌های اقتصادی ناشی از کمبود سوخت، در ماه ژانویه با رشد منفی مواجه خواهد شد. ماه گذشته، رییس‌جمهور آندرس مانوئل لوپز، کاهش عرضه سوخت برای خط‌لوله‌های مهمی که سال‌ها مورد بهره‌برداری دزدان سوخت قرار می‌گرفتند را آغاز کرد. این اقدام موجب این شد که صف‌های طولانی از خودروهایی با رانندگانی عصبانی به وجود بیاید که ساعت‌ها منتظر پر کردن مخزن خودروهای خود بودند.

صادرات ۵ میلیارد دلاری غذای حلال برزیلی

صادرات مواد غذایی حلال برزیلی حدود ۱۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد کرده و به حدود ۵ میلیارد دلار رسیده است. شرکت “فامبراس حلال “ که بزرگ‌ترین شرکت دارنده گواهی حلال برزیل است، در بیانیه‌ای اعلام کرد فروش مواد غذایی حلال شامل گوشت مرغ، گوشت گاو، عسل و پنیر در سال ۲۰۱۸ با وجود مشکلات عدیده شامل اعتصاب کامیون‌داران که تولید گوشت را مختل کرد، به حدود پنج میلیارد دلار صعود کرد. یکی از مدیران این شرکت در بیانیه‌ای با اشاره به اعتصاب کامیون‌داران که روند تولید و صادرات را مختل کرد و تحقیقات در خصوص رسوایی کنترل بهداشت در بخش مواد غذایی که به شهرت چندین شرکت بزرگ لطمه زد، اعلام کرد ما موفق نشدیم صادرات بیشتری داشته باشیم زیرا سال بسیار دشواری داشتیم. برزیل بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت حلال در جهان است اما پیشنهاد ژایر بولسونارو، رییس‌جمهور برزیل برای انتقال سفارت این کشور از تل آویو به بیت المقدس ممکن است موقعیت این کشور به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده گوشت حلال را به خطر بیاندازد. روبنز هانون، رییس اتاق بازرگانی عرب-برزیل در این باره اظهار کرد: انتقال سفارت برزیل ممکن است در روابط بازرگانی این کشور با کشورهای عربی تاثیر گذاشته و راه را برای رقابت سایرین هموار کند.

 

 

ارسال نظر