بررسی بودجه شرکت‌ها توسط دیوان محاسبات

۱۳۹۷/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۵۷۷

خانه ملت|رییس دیوان محاسبات کل کشور با رد این ادعا که دیوان محاسبات تنها کلیات درآمد وهزینه شرکت‌های دولتی را بررسی می‌کند، گفت: جزییات حسابرسی بودجه شرکت ملی نفت در ۶۰۰ صفحه در سامانه دیوان محاسبات وجود دارد.

عادل آذر رییس دیوان محاسبات کل کشور درباره اینکه گفته می‌شود بودجه شرکت‌های دولتی شفاف نیست و دیوان محاسبات وارد جزییات این بخش از لایحه نمی‌شود، توضیح داد: دیوان محاسبات بدون تردید به بودجه تمام شرکت‌های دولتی که در پیوست 3 لایحه بودجه سنواتی اعتبار دریافت می‌کنند، رسیدگی می‌کند.

رییس دیوان محاسبات کل کشور ادامه داد: دراین پیوست به شرکت‌های دولتی، بانک‌ها، بیمه‌ها، موسسات و نهادهای عمومی اشاره شده است که بدون تردید حسابرسان دیوان محاسبات دخل و خرج آنها را بررسی می‌کنند.

وی با بیان اینکه هیات‌های حسابرسی دیوان محاسبات طبق قانون درآمد و هزینه شرکت‌های دولتی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند، تاکید کرد: اینکه گفته می‌شود دیوان محاسبات تنها کلیات درآمد وهزینه شرکت‌های دولتی را بررسی می‌کند، درست نیست.

   گزارش تفریغ بودجه

آذر با اشاره به نحوه رسیدگی به بودجه شرکت‌های دولتی در هیات‌های حسابرسی دیوان محاسبات، گفت: این احتمال وجود دارد که دیوان محاسبات تشخیص دهد بودجه برخی شرکت‌های کوچک دولتی را نوبتی یا تصادفی حسابرسی کنیم، اما همانطور که نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه نیز تاکید داشت، بودجه تمام شرکت‌های بزرگ مانند شرکت ملی نفت، شرکت ملی گاز، پالایش و پخش حتما به صورت کامل بررسی و حسابرسی می‌شود.

رییس دیوان محاسبات کل کشور در این باره که گفته می‌شود جزییات بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه شفاف نیست، اظهار کرد: برای رد این ادعا، شما را به گزارش‌های حسابرسی تفریغ سالانه ارجاع می‌دهم، بطور مثال در سامانه دیوان محاسبات گزارش 600 صفحه‌ای از گزارش حسابرسی شرکت ملی نفت وجود دارد، در آن گزارش تمام جزییات وجود دارد.

 یوسفیان‌ملا: حقوق‌های نجومی دست‌پخت شرکت‌های دولتی بود

این در حالی است که عزت‌الله یوسفیان ملا، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است: حقوق‌های نجومی دست پخت شرکت‌های دولتی بود. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس روز گذشته با اشاره به بودجه شرکت‌های دولتی که هر ساله در لایحه بودجه حواشی را به دنبال دارد، گفت: بودجه شرکت‌های دولتی هیچ‌وقت شفاف نبوده است، تمام مشکلات کشور که روی آن بحث می‌شود به هزینه شرکت‌های دولتی بر‌می‌گردد، بودجه شرکت‌های دولتی به نحوی نیست که بتوان یک شبه به سراغ آن رفت و کلاف سر در گم آن را باز کرد.

وی با اشاره به شرکت‌های مخابرات، برق، نیرو اظهار کرد: این شرکت‌ها به گونه‌ای نیستند که بتوان به راحتی از کنارشان عبور کرد، این شرکت‌ها درآمد و هزینه‌های پراکنده‌ای دارند که لایحه بودجه سنواتی قادر به پرداختن و کنترل این حجم اعتبار را ندارد.

نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه واقعیت بودجه شرکت‌های دولتی آشکار و ملموس است، بیان داشت: بارها به سراغ بودجه شرکت‌های دولتی رفته‌ایم، اما نتیجه‌ای به دنبال نداشت، تنها راه‌حل تغییر وضعیت این بخش از بودجه کشور ارایه فرمولی جدید برای برآورد هزینه و درآمد شرکت‌های دولتی است.

بودجه شرکت‌های دولتی قابل تغییر و اصلاح نیست مگر عزم ملی برای اصلاح قوانین بالادستی وجود داشته باشد.

وی با اشاره به تکرار بودجه شرکت‌های دولتی در لایحه سنواتی، عنوان کرد: در یک بودجه و یک سال نمی‌توان بودجه شرکت‌های دولتی را شفاف و حل کرد و وضعیت را به نحو مطلوب تغییر داد، این تغییر وشفاف‌سازی قانون و اصول می‌خواهد.

یوسفیان ملا در ادامه با تاکید براینکه روش ارایه بودجه شرکت‌های دولتی هر سال تکرار می‌شود، اظهار کرد: تنها راه‌حل شفاف کردن بودجه شرکت‌های دولتی، تعیین تکلیف آن در برنامه‌های پنج ساله توسعه است، که متاسفانه در این برنامه‌های پنج ساله از آن عبور می‌کنیم.

این نماینده مجلس با اشاره به روند بررسی بودجه سنواتی در مجلس بیان کرد: بررسی 15 تا 20 روزه لایحه بودجه سنواتی در مجلس این اجازه را به قوه مقننه و نمایندگان نمی‌دهد که بودجه شرکت‌های دولت را شفاف کرد، بلکه باید مقررات بالادستی تغییر کند.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 با تاکید براینکه حقوق‌های نجومی دست پخت بودجه شرکت‌های دولت است، گفت: با اختیاری که به شرکت‌های دولتی برای تدوین آیین نامه‌های اجرایی می‌دهد، دست شرکت‌ها را به پرداخت حقوق‌ها نجومی باز می‌کند.

وی با اشاره به انتقادی که به افزایش بودجه شرکت‌های دولتی بیش از نرخ تورم وارد می‌شود، اظهار داشت: شرایط به نحوی شده است که نمی‌توان به رویه افزایش بودجه شرکت‌های دولتی اعتراضی کرد، این بودجه قابل تغییر و اصلاح نیست مگر عزم ملی برای اصلاح قوانین بالادستی وجود داشته باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس درباره نظارت پذیر بودن بودجه شرکت‌های دولتی، بیان داشت: دیوان محاسبات می‌تواند به بودجه شرکت‌های دولتی ورود کند.

 

ارسال نظر