اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۴۶

 طرح قیمت تضمینی  و کاهش بودجه دولت

از مزایای اصلی طرح قیمت تضمینی نسبت به طرح «خرید تضمینی» می‌توان به کاهش حجم بودجه دولت و همچنین حذف پروسه‌ طولانی پرداخت پول کشاورزان اشاره کرد.

تسنیم، با بیان این مطلب درگزارشی افزود: ماجرای تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی برای سامان دادن امور کشاورزان به سال 1368 برمی‌گردد که قانون آن به منظور مواردی چون حمایت از تولید محصولات کشاورزی اساسی، جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی، ایجاد تعادل در نظام تولید و همچنین جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان به تصویب رسید.

مطابق قانون خرید تضمینی، دولت موظف شد همه ساله خرید محصولات اساسی کشاورزی شامل گندم، برنج، جو، ذرت، چغندرقند، پنبه، دانه‌های روغنی، سیب زمینی، پیاز و حبوبات را تضمین و حداقل قیمت خرید را اعلام و نسبت به خرید آن اقدام کند. با وجود همه این مزایا اما در سال‌های گذشته رفته رفته مشکلات طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی نمایان شد؛ تا جایی که سرانجام در تیرماه سال 89 قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی در مجلس به تصویب رسید و ماده 33 این قانون به جایگزینی سیاست قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی محصولات کشاورزی با استفاده از ظرفیت‌های بورس کالا تاکید داشت.

بر این اساس با فراهم شدن مقدمات اجرای این قانون، در ابتدا سیاست قیمت تضمینی دو محصول جو کرمانشاه و ذرت خوزستان در بورس کالا به‌صورت آزمایشی جایگزین خرید تضمینی شد که موفقیت اجرای این سیاست جدید و رفع بخشی از مشکلات طرح خرید تضمینی باعث شد تا با تصمیم هیات وزیران از سال 95 شاهد معاملات کل جو و ذرت کشور در بورس کالا باشیم. در این زمینه در خصوص مزایای این طرح باید گفت در سیاست اعمالی در قالب قیمت تضمینی، کشاورز پس از اعلام قیمت تضمینی توسط دولت، محصولش را در بورس کالا عرضه می‌کند و پس از آن در بورس، اگر قیمت کشف کالا شده محصول پایین‌تر از قیمت تضمینی اعلامی از سوی دولت بود، وجه حاصل از فروش محصولات در بورس ظرف مدت دو روز به حساب کشاورز واریز و تفاوت قیمت نیز از سوی دولت پرداخت می‌شود. ضمن اینکه واریز 70 درصد وجه تنها دو روز پس از محصول به جای زمان چند ماهه در پرداخت خرید تضمینی، نقطه عطف فروش محصولات در بورس کالا است که در نهایت این اتفاق، به افزایش انگیزه کشاورزان برای تولید بیشتر، رشد کیفیت محصولات به دلیل عرضه محصولات در بورس و همچنین استقرار نظام انبارداری منجر خواهد شد. همچنین از مزایای اصلی طرح قیمت تضمینی می‌توان به کاهش حجم بودجه دولت در این بخش و همچنین حذف پروسه‌ طولانی پرداخت پول کشاورزان اشاره کرد. بعلاوه اینکه کارشناسان معتقدند افزایش کیفیت محصولات کشاورزی، اطمینان بیشتر در بورس کالا، شفافیت آماری در بورس و همچنین کاهش میزان دخالت دلالان مزایای دیگری است که اجرای طرح قیمت تضمینی به همراه دارد. افزون بر این نکته مهم و قابل توجه دیگر در زمینه این طرح این است که اجرای طرح قیمت تضمینی سبب خواهد شد برآورد درستی از نیاز سالانه محصولات کشاورزی در کشور به دست آید و برنامه‌ریزی مناسبی نیز در این زمینه داشته باشیم. همچنین کشاورزان با عرضه محصول خود در بورس به دلیل امکان رصد معاملات، پیش‌بینی درستی از نوسانات قیمتی و حذف واسطه‌ها دارند

تولید 5 تن ماهی خاویاری در سال جاری

رییس سازمان شیلات ایران گفت: طرح پرورش ماهی خاویاری در ۱۵ استان کشور درحال‌توسعه است و برای سال جاری تولید پنج‌تن ماهی خاویاری پیش‌بینی شده است. به گزارش سازمان شیلات ایران، حسن صالحی رییس سازمان شیلات ایران در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه اولین مرکز تکثیر ماهی تیلاپیا در استان سمنان ضمن بیان اینکه طرح پرورش ماهی خاویاری در ۱۵ استان کشور درحال‌توسعه است، اظهار کرد: با توجه به اقتصادی بودن و صادراتی بودن این نوع محصول آبزی استان سمنان نیز می‌تواند در طرح توسعه و پرورش ماهی خاویاری گام‌های خوبی بردارد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر پرورش ماهی خاویاری در ۱۱۶ مزرعه سطح کشور تولید می‌شود، افزود: برآوردها حاکی از آن است که برای سال جاری پنج‌تن ماهی خاویاری در ایران تولیدشده و به مصرف داخلی و صادرات برسد. رییس سازمان شیلات ایران بابیان اینکه یکی از طرح‌های شیلات پرورش ماهی در دریا است، اذعان داشت: با مطالعات انجام‌شده برای اجرای این طرح‌ها می‌توان یک‌میلیون تن ماهی را در قفس‌های دریایی تولید کرد. صالحی بابیان اینکه سال گذشته ۱۵ هزار تن ماهی در قفس‌های دریایی تولید شد، تصریح کرد: هدف‌گذاری امسال شیلات برای تولید این نوع ماهی ۳۰ هزار تن است که این روش تولید در شیلات کشور پیگیری می‌شود. وی با اشاره به اینکه بالغ‌بر ۱۳۷ هزار تن از محصولات آبزی ایران به کشورهای مختلف ازجمله آسیای جنوب شرقی، کشورهای حوزه اوراسیا، اروپا و حوزه خلیج‌فارس صادرشده است، اضافه کرد: ارزش صادرات این محصولات ۵۰۷ میلیون دلار برآورد می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد رشد را نشان می‌دهد صالحی در ادامه گفت: در شیلات تنها به مقوله پرورش ماهی توجه نمی‌شود بلکه تولید میگو نیز در دستور کار است که بر این اساس از تولید ۱۰ هزار تن سال ۹۱ امسال بالغ‌بر ۴۰ هزار تن میگو در کشور تولید و به کشورهای هدف صادرشده است.

 

ارسال نظر