اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۰۱۳

لزوم استفاده از فناوری مهار سرمازدگی باغات

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایران به فناوری مهار سرمازدگی باغ‌ها دست یافته و استفاده از این فناوری برای کاهش خسارت الزامی است.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی طهماسبی در مراسم معرفی و تجلیل از کشاورزان نمونه ملی و استانی قزوین، اظهار داشت: سال گذشته سرمازدگی خسارت زیادی به باغات کشور وارد کرد و این در حالی است که تجهیزات و ادوات لازم برای مقابله با این پدیده وجود دارد. وی اضافه کرد: دانش و فناوری لازم و مورد نیاز در حوزه کشاورزی برای مقابله با سرمازدگی باغ‌ها وجود دارد و دولت تسهیلات خوبی نیز به این بخش تخصیص داده اما اینکه چرا از آنها استفاده نمی‌شود، جای سوال دارد. به گفته طهماسبی، با استفاده از دانش و فناوری موجود ارزش افزوده بالایی را می‌توان به کشاورزی خود هدیه کرد و در عین حال نیز نباید خود را از فرصت به وجود آمده محروم ساخت. او ادامه داد: امسال در شرایطی که باغ‌های بسیاری از کشاورزان دچار یخ‌زدگی شد، بعضی کشاورزان با انجام کارهای ابتدایی مبتنی بر دانش، محصولات قابل توجهی را برداشت کردند.

این مسوول با تاکید بر تهیه نهال از سوی باغداران از نهالستان‌هایی که نهال مرغوب تولید می‌کنند، افزود: ۵۸ میلیون نهال تولید شده در کشور از این ویژگی برخوردارند که استقبال باغداران می‌تواند باعث تولید هرچه بیشتر چنین نهال‌هایی شود. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: امسال ۱۵۸ کشاورز به عنوان نمونه ملی انتخاب شدند که هفت تن از آنها مربوط به استان قزوین بودند. این مسوول با تاکید بر لزوم استفاده از علم و دانش روز دنیا در بخش کشاورزی، گفت: دلیل موفقیت همه کشاورزان نمونه ملی به اذعان خود آنها، استفاده از دانش و فناوری‌های روز بوده است. او با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های روز می‌تواند محدودیت‌های آینده را به عنوان یک چالش پیش‌روی کشاورزان از میان ببرد، تاکید کرد: امروز فناوری‌هایی به دست آمده که می‌تواند در کاهش مصرف آب بسیار مفید عمل کند و از این رو باید به سمت استفاده هر چه بیشتر از فناوری‌های موجود روز دنیا در بخش کشاورزی برویم. طهماسبی خاطرنشان کرد: با استفاده از برخی فناوری‌ها می‌توان هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی را نیز بسیار کاهش داد و همچنین در بعضی موارد تا ۹۰ درصد مصرف آب را پایین آورد.

فرصت تغییر اقلیم برای تولید انرژی‌ تجدیدپذیر

توسعه انرژی‌های پاک می‌تواند در پکیج توسعه روستایی موثر واقع شود چرا که به نظر می‌رسد تامین برق مورد نیاز 20 میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونت گاه‌های عشایری از طریق توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، راهکاری کارامد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب رسانی زیست محیطی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود. به گزارش ایلنا، محسن رفعتی، مدیر موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وابسته به وزارت کشاورزی در نشست تخصصی آب و انرژی‌های تجدید پذیر گفت: بنده اساسا طرفدار توسعه انرژی‌های پاک هستم و در این راستا از 10 سال گذشته تاکنون عضو کمیته ملی توسعه پایدار هستم. در حال حاضر نیز تغییر اقلیم فرصت و بستری مناسب را برای تولید انرژی پاک فراهم آورده است، چراکه با وجود تغییر اقلیم میزان نزولات جوی کاهش پیدا کرده است یا میزان بارش برف به باران تغییر پیدا کرده است، اما میزان ساعات آفتابی بیشتر شده و فرصت و بستری را فراهم آورده است که می‌توان از آن به منظور تولید هرچه بیشتر انرژی‌های تجدیدپذیر به ویژه انرژی خورشیدی بهره برد. وی اظهار کرد: ما همواره حامی تولید انرژی پاک و تجدیدپذیر در کشور هستیم اما رسالت اصلی ما تامین امنیت غذایی، خودکفایی و توسعه کشاورزی در کشور است و در خصوص مساله کم آبی نیز، راهکار ما استفاده و جایگزینی روش‌ها و تکنولوژی‌های نوین است که تا حد توان در این راستا تلاش می‌کنیم و با انتقال کشاورزی از فضای باز به گلخانه و آبیاری‌های نوین و قطره‌ای در تلاش هستیم تا این مساله را پشت سر بگذاریم. وی با بیان اینکه بر طبق آمار وزارت نیرو، کشاورزی 93 درصد از آب کشور را مورد استفاده قرار می‌دهد، بیان کرد: طبق آمار در دنیا، 70 درصد آب به کشاوزی اختصاص یافته است. آمار مصرف 93% آب کشور در کشاورزی مبنای صحیحی ندارد. ما در کشور 763 هزار چاه داریم که 380 هزار مورد آن غیرمجاز است، حال سوال ما این است که وقتی نمی‌توانیم میزان برداشت آب را اندازه بگیریم چگونه می‌توانیم برای مصرف آب کشاورزی درصد تعیین کنیم. او افزود: توسعه انرژی‌های پاک می‌تواند در پکیج توسعه روستایی موثر واقع شود چرا که به نظر می‌رسد تامین برق مورد نیاز 20 میلیون جمعیت روستایی و حتی سکونت گاه‌های عشایری از طریق توسعه انرژی‌های تجدید پذیر، راهکاری کارآمد و مناسب با فضا و بستر آن مناطق بوده و از نظر عدم آسیب رسانی زیست محیطی نیز بسیار قابل توجه خواهد بود.اما اختصاص 18 و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی برای نصب پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های بادی بیش از ظرفیت تولیدی کشور بوده و راهکاری منطقی نیست، چرا که اگر وارد دوره ترسالی شویم بازگردانی دوباره این زمین‌ها به کشاورزی هزینه‌های بالایی به همراه خواهد داشت.

 

ارسال نظر