اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۷۹۷

 کشاورزی، موتور اصلی توسعه اقتصادی

بخش کشاورزی موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه بوده و بیشترین سهم را در اشتغالزایی، تولید، درآمد ناخالص ملی و صادرات دارد. به گزارش مهر، در آستانه چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی، بزرگ‌ترین گردهمایی بخش کشاورزی برای ارایه دستاوردهای این بخش با عنوان دومین‌ نمایشگاه بین‌المللی صنایع تبدیلی، تکمیلی، فناوری‌های پیشرفته غذایی و صادرات کشاورزی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی و نهادهای مرتبط بخش خصوصی 7 تا 9 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.

بر این اساس، غلامرضا رضاییان، اظهار داشت: بخش کشاورزی موتور اصلی رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه است که بیشترین سهم را در اشتغالزایی، تولید، در آمد ناخالص ملی و صادرات دارد.

وی مهم‌ترین هدف برپایی این گردهمایی کشاورزی را ارایه دستاوردهای چهل سال فعالیت مدیران‌جهادی عنوان کرد و افزود: استفاده از تجربیات مدیران جهادی در کنار دستاوردهای علمی برای بهبود وضعیت بخش کشاورزی و روند فرآوری و تولید صنایع تبدیلی، کاهش ضایعات، استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش عملکرد در هکتار و ارتقای کیفیت محصولات و افزایش درآمد در بخش کشاورزی از جمله مواردی است که باید مد نظر قرار گیرد. مدیر اجرایی دومین نمایشگاه بین‌المللی صنایع تبدیلی، تکمیلی، فناوری‌های پیشرفته غذایی و صادرات کشاورزی خاطرنشان کرد: در این گردهمایی قرار است تا آخرین دستاوردهای و توانمندی‌های کشاورزی ایران و مقایسه آن با نقطه آغازین انقلاب ارایه شود. همچنین فناوری‌های نوین کشاورزی، ماشین آلات، تجهیزات و ادوات کشاورزی، محصولات ارگانیک، هوشمند‌سازی حوزه کشاورزی، ایده‌های نوآورانه و فناورانه و محصولات نهاده‌های کشاورزی در معرض دید عموم قرار داده می‌شود

پنبه تراریخته منتظر تأیید محیط زیست

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: سازمان محیط زیست اجازه تولید پنبه تراریخته در کشور را داده است و اگر وزارت بهداشت هم تأیید کند، از نظر وزارت جهاد مشکلی برای تأیید نیست.

کاظم خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی دیروز در حاشیه معرفی ۱۲ دستاورد تحقیقاتی در سازمان تات در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا پنبه تراریخته مجوز تولید گرفته، گفت: سازمان محیط‌زیست اجازه کشت پنبه تراریخته را داده است، اما برای تأیید نهایی باید وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی هم تأیید کنند. خاوازی با بیان اینکه منتظر تأییدیه وزارت بهداشت هستیم، گفت: در صورتی که وزارت بهداشت تأیید کند که تولید این محصول برای سلامتی ضرری ندارد، وزارت جهاد کشاورزی هم مشکلی از نظر تأیید ندارد. وی در عین حال اضافه کرد: پس از تأیید وزارت بهداشت، سازمان تحقیقات هم کارهای پژوهشی خود را انجام می‌دهد و در صورت تأیید پنبه تراریخته در مسیر تولید رقم قرار می‌گیرد و بعد از آن در سطح کشور تولید خواهد شد. برای اینکه محصول تراریخته در مزرعه کاشته شود، باید سازمان محیط‌زیست، وزارت بهداشت و وزارت جهاد کشاورزی آن را تأیید کنند. در کمیته ایمنی ۲۰۳۰ هم نمایندگان این سه نهاد حضور دارند. اخیرا گفته شد که پنبه تراریخته مجوز تولید در کشور گرفته است. وی در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه آیا با توجه به وابستگی تا ۷۰ درصدی کشور به نهاده‌های دامی چه کار تحقیقی در این زمینه انجام داده‌اید، گفت: کار تحقیقی انجام داده‌ایم که از سرشاخه‌های نیشکر در خوزستان که تاکنون هیچ استفاده‌ای نمی‌شد، از آن خوراک دام تهیه کنیم. وی با بیان اینکه برای اجرای فاز اول این طرح جهاد نصر ورود کرده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با اجرای این طرح حداقل یک میلیون تن از میزان واردات کم شود.

قیمت مصوب مرغ  ۹۸۰۰ تومان است

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: ستاد تنظیم بازار قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده را ۹۸۰۰ تومان با ۵درصد تغییر اعلام کرد. حمید ورناصری مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: قیمت مصوب مرغ برای مصرف‌کننده در ستاد تنظیم بازار 9800 تومان اعلام شد؛ قیمت عرضه مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام نیز 8900 تومان است. وی افزود: با توجه به اینکه قیمت عرضه مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی کمتر از نرخ بازار است امیدواریم تأثیرات مثبتی بر بازار این محصول در کشور داشته باشد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: مرغ منجمد به‌صورت نامحدود در کل کشور و متناسب بر اساس میزان تقاضایی که وجود دارد توزیع خواهد شد. وی همچنین در واکنش به قیمت روز اعلامی هر کیلوگرم 13هزار تومان اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی تهران برای روز قبل از آن، گفت: واقعیت قیمت مرغ در بازار حدود 12هزار تومان است اما این به آن معنی نیست که این محصول به‌قیمت‌های بالاتر و حتی 14هزار تومان نیز در برخی از نقاط به‌فروش نرسد، اما باید توجه داشت که این قیمت‌ها ملاک قیمت‌گذاری در بازار نیست.

ورناصری گفت: روند قیمت مرغ در سال جاری بسیار مناسب بوده، اما در یک هفته گذشته قیمت این محصول در بازار افزایش یافته است که دلیل آن نیز عدم هماهنگی منحنی‌های عرضه و تقاضا است.

این مقام مسوول اضافه کرد: به همین منظور ما اکنون به این بازار ورود کرده‌ایم و با عرضه گوشت منجمد در تهران و سراسر کشور امیدواریم که بازار این محصول دوباره به حالت ابتدایی خود بازگردد.

 

ارسال نظر