اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۹/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۷۲

بررسی حد مجاز توکسین‌ها در ذرت‌ وارداتی

وزیر جهاد کشاورزی درباره میزان حد مجاز توکسین‌ها در ذرت‌های وارداتی گفت: این موضوع مساله‌ای است که توسط دستگاه‌های ذیربط از جمله وزارت جهاد کشاورزی، سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید مورد بحث کارشناسی بیشتری قرار گیرد. به گزارش ایسنا، محمود حجتی در حاشیه نشست ۱۶۷۰ اجلاسیه خوراک و فرآورده‌های کشاورزی که با حضور نیره پیروزبخت ، رییس سازمان ملی استاندارد ایران  برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست دو موضوع پیشنهاد شد که یکی از آنها به تصویب رسید و دیگری به کار بیشتری نیاز دارد. وی ادامه داد: در جهت سلامت و استانداردسازی محصولات واسطه‌ای و نهاده‌های وارداتی و تولیدی داخل کشور مسائل با حساسیت ویژه‌ای در حال پیگیری است و امیدواریم محصولات سالم‌تر و منطبق‌تری با استانداردهای بین‌المللی تولید کنیم و با در نظر گرفتن نظارت‌های لازم اگر نارسایی در این زمینه وجود دارد، شناسایی و محصولات مربوطه از مدار تولید حذف شوند.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه علاوه بر مقررات و استانداردهایی که در سایر کشورهای دنیا ملاک قرار داده شده، باید مقتضیات کشور هم دیده شود و پس از آن تصمیم نهایی را اتخاذ کنیم، گفت: امیدوار هستیم با توجه به حساسیت‌های در نظر گرفته شده توسط دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت جهاد کشاورزی، محصولات بهتری را به مردم عرضه کنیم. حجتی ادامه داد: بسیاری از محصولات غذایی کشور در حال حاضر براساس استانداردهای اتحادیه اروپا به کشورهای اروپایی وارد می‌شود و محصولات لبنی خود را نیز به اوراسیا عرضه می‌کنیم و این اتفاق حاصل حساسیت‌هایی است که در داخل کشور و در زمینه استاندارد وجود دارد. وزیر جهاد کشاورزی در مورد چالش به وجود آمده در خصوص استاندارد ذرت در این نشست، تصریح کرد: اینکه حد مجاز توکسین‌ها در ذرت‌های وارداتی چقدر باشد مساله‌ای است که باید مورد کار کارشناسی بیشتر قرار گیرد.

حجتی در پاسخ به سوال دیگری مربوط به اینکه آیا سخت‌گیرانه بودن استانداردهای مربوط به نهاده‌های وارداتی مشکلی را برای واردات ایجاد کرده که وزارت جهاد کشاورزی معتقد است این استانداردها بالاست؟ گفت: من نمی‌گویم این مساله مشکلی جدی ایجاد کرده است اما باید تفاهم کنیم و اطلاعات را تکمیل نماییم و از روش‌های کشورهای دیگر الگو بگیریم.

ذخیره‌سازی میوه برای ایام عید

در اولین جلسه کمیته راهبردی ملی طرح تنظیم میوه ایام پایانی سال 97 مقرر شد 30 هزار تن سیب و 40 هزار تن پرتقال برای این ایام ذخیره‌سازی شود.

به گزارش ایلنا، محمدعلی طهماسبی معاون باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: صادرات سیب در سال گذشته 804 هزار تن بود که اگر صادرات بر همین منوال ادامه داشته باشد با توجه به آسیبی که امسال به باغات سیب وارد شده، قیمت سیب بالاتر خواهد رفت. وی ادامه داد: اگر قرار به ذخیره‌سازی باشد، باید به سازمان تعاون روستایی کمک شود. خواست ما این است قیمت‌هایی که تصمیم‌گیری می‌شود به عنوان قیمت سقف و مقطوع اعلام شود به این دلیل که سیب صادر خواهد شد و نمی‌توان جلوی این کار را گرفت. قائم مقام معاونت بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این نشست تصریح کرد: کار ما از نظر میزان قیمت نسبت به سال قبل متفاوت خواهد بود و سازمان تعاون روستایی در این سال، نیازمند کمک است. ما قبل از هر کاری باید بگوییم چقدر و با چه قیمتی می‌خواهیم سیب را خریداری کنیم. میزان ذخیره‌سازی باید 30 هزار تن تعیین شود. وی افزود: ما در زمینه پرتقال نگرانی زیادی نداریم اما سیب شرایط ویژه‌ای دارد ما باید با توجه به اطلاعاتی که داریم و تراکنش منابع، باید تراکنش ذخیره را متراکم کنیم. این کالا باید در استان‌های مورد نظر ذخیره‌سازی شود. کاظم‌نژاد در ادامه اذعان داشت: باید بر روی میزان ذخیره‌سازی، نحوه خرید و کاهش میزان تراکنش ذخیره‌سازی تمرکز و تصمیم‌گیری کنیم. طهماسبی معاون امور باغبانی جهاد ادامه داد: امروز در شبکه‌های مجازی همه از استان‌های دیگر خبر دارند و قیمت‌ها هر روز در صفحه سایت‌ها به روز می‌شود لذا سازمان تعاون روستایی هم فرصت برای قیمت‌گذاری تک به تک استان‌ها را ندارد در حالی که وزیر از آقای شیرزاد گزارش روزانه می‌خواهد.

رییس سازمان تعاون روستایی کشور در ادامه گفت: در زمینه ذخیره سیب میزان 30 هزار تن تصویب شد و مدیران سازمان تعاون قیمت سیب را در شش استان تا دو روز دیگر اعلام می‌کنند. شیرزاد در زمینه میزان و قیمت پرتقال ذخیره‌سازی شده در سردخانه‌ها اذعان داشت: قیمت پرتقال 1680 تومان تصویب شد و مقرر شد 40 هزار تن پرتقال ذخیره‌سازی شود.

مقصر گرانی سیب سرمازدگی است

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: دلیل اصلی افزایش قیمت سیب درختی در بازار سرمازدگی ابتدای سال است و شدت صادرات این محصول کاهش یافته است. حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پاسخ با اینکه چرا قیمت هر کیلوگرم سیب درختی در بازار تا 12 هزار تومان افزایش یافته است اظهار کرد: دلایل افزایش قیمت سیب در بازار با محصولات دیگر متفاوت است و دلیل عمده افزایش قیمت این محصول سرمازدگی ابتدای سال است.

وی همچنین درباره نقش صادرات در افزایش قیمت این محصول در بازار گفت: شدت صادرات این محصول اکنون (درمقایسه با ابتدای سال) کاهش یافته است.

 

ارسال نظر