سیاست‌های ترامپ علیه ایران تکرار تاریخ است

۱۳۹۷/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۴۱۹

معاون مرکز آسیای غربی و آفریقای موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای تاکید کرد: سیاست‌های «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا در قبال ایران نه تنها موضوع تازه‌ای نیست بلکه تکرار تاریخ است.

«جین لیانگ شیانگ» (Jin Liangxiang) در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به تحریم‌های جدید امریکا علیه ملت ایران تصریح کرد شاید برای برخی، اقدامات اخیر ترامپ علیه ایران معما باشد اما واقعیت اینجا است او کارهایی را انجام می‌دهد که پیش تر نیز در قبال ایران سابقه داشته است.

این تحلیلگر افزود: در سال 1990 میلادی بود که رییس‌جمهوری وقت ایران تلاش کرد تا سرمایه‌گذاران و شرکت‌های امریکایی را به بازار ایران جلب کند اما درست در زمانی که چنین تلاش‌هایی در حال انجام بود 'کلینتون' رییس‌جمهوری وقت امریکا، قانون تحریم ایران و لیبی را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران تحریم شدند.

معاون مرکز آسیای غربی و آفریقای موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای ادامه داد: به دنبال آن در سال 2000 بود که ایران در بحران افغانستان به امریکا چراغ سبز نشان داد و به این کشور کمک کرد و حتی مقام‌های افغان را ترغیب کرد با حضور امریکا مشکلی نداشته باشند اما پاسخ این تلاش‌ها چیزی نبود جز اینکه در سال 2002 میلادی 'جرج بوش' رییس‌جمهوری وقت امریکا، ایران را جزو محور شرارت اعلام کرد.

«جین» اظهار داشت اصلا معلوم نیست چرا امریکا هر بار که ایران برای بهبود روابط با جامعه بین‌الملل تلاش کرده ناگهان به اقدامات تنبیهی علیه تهران روی آورده و هر بار این فرآیند را نابود کرده است. او تصریح کرد گروگانگیری اوایل انقلاب اسلامی ایران برای امریکایی‌ها مثل یک عقده شده است و اصلا با درایت در برابر ایران سیاست‌گذاری نمی‌کنند و هر بار که ایران به سمت تقویت روابط با جامعه بین‌الملل قدم برداشته آنها گام‌های ایران را هدف قرار داده و فورا به سمت تنبیه، فشار و تحریم رفته‌اند.

معاون مرکز آسیای غربی و آفریقای موسسه مطالعات بین‌المللی شانگهای تاکید کرد رسانه‌های امریکایی هنوز پس از 40 سال می‌کوشند تا تصویر آن گروگانگیری را نشان دهند و می‌خواهند همیشه جو جامعه را در قبال ایران متشنج نگه دارند و این وضعیت همیشه مانعی برای بهبود روابط و سیاست‌گذاری‌های صحیح واشنگتن در قبال تهران بوده است.

«جین» به نقش لابی صهیونیستی در اعمال فشارهای امریکا به ایران اشاره کرد و گفت یکی دیگر از عوامل اصلی که همیشه بر دولت امریکا نفوذ داشته «لابی اسراییل» بوده که نگذاشته است امریکا به سمت ایران برود یا پاسخ اقدامات سازنده ایران را با گام‌های سازنده بدهد.

او گفت آنها همیشه مانع تراشی و سنگ اندازی کرده‌اند هر بار که ایران به سمت امریکا رفته و روابط بهبود یافته است ناگهان جو را عوض کرده و با انواع اقدامات نگذاشته‌اند روابط این دو کشور به سمت مطلوبی برود.

«جین» می‌گوید باراک اوباما رییس‌جمهوری امریکا کسی بود که توافق برجام را تاریخی توصیف کرد و واقعا برای رسیدن به آن تلاش کرد اما اسراییلی‌ها خیلی زود دست به کار شدند و وقتی نتوانستند بر اوباما و دولت او تاثیر بگذارند موضوع را در دولت ترامپ باز کردند و نهایتا او را راضی کردند که از توافق خارج شود.

کارشناس چینی گفت که اینها همگی این واقعیت را ثابت می‌کند که آنچه امروز در روابط دو کشور رخ می‌دهد چیزی جز تکرار تاریخ نیست و در امریکا همیشه این طور عمل شده است. وی افزود نیروهای ضد ایرانی در امریکا بسیار قوی هستند و به این شکل راحت می‌توان پیش بینی کرد که چنین مشکلاتی باز هم در آینده در روابط با ایران بروز خواهد کرد و تا وقتی این سیاست ضد ایرانی در امریکا باشد ناظران نباید به تحولی مثبت در مناسبات این دو کشور خوشبین باشند. به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری امریکا 18 اردیبهشت ماه امسال، خروج امریکا از برجام را اعلام کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا‌کننده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین‌المللی، تاکید کردند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت‌هایشان با ایران حمایت می‌کنند.ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است، ولی تجربه ماه‌های اخیر و همراهی نکردن جهان با امریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

تحریم‌هایی که امریکا یکجانبه علیه ملت ایران اعلام می‌کند، از مدت‌ها قبل شروع شده و جامعه جهانی با آنها همراهی نکرده تا جایی که ترامپ مجبور شده است از برخی از آنها عقب‌نشینی کند.  مقامات ایران نیز اعلام کرده‌اند که تحریم‌های جدید امریکا بیشتر یک موضوع کاملا تبلیغی و روانی است، بطوری که «عبدالناصر همتی» رییس بانک مرکزی نیز با اشاره به عقب‌نشینی دولت امریکا از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران، گفت: دولت امریکا هر کاری که می‌خواست انجام داد و پس از چهارم نوامبر (13 آبان ماه) هم اتفاق خاصی نیفتاد.

 

 

ارسال نظر