اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۵۴

ذخیره ۸  میلیون تنی گندم کشور

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: در حال حاضر ۸ میلیون تن ذخیره گندم داریم که برای مصرف حدود ۹ ماه کشور کفایت می‌کند.

به گزاش شرکت بازرگانی دولتی ایران، یزدان سیف در جریان بازدید از سیلوی ۸۰ هزار تنی شهید علمی کرج و کارخانجات آرد در استان البرز با اشاره به وجود مدرن ترین صنایع تبدیلی در حوزه گندم، آرد و نان در کشور اظهار کرد: امیدواریم صنعتگران زنجیره گندم، آرد و نان با شناسایی بازار بین‌المللی این صنعت، توان صادرات آرد را بالا ببرند تا زمینه‌های اشتغال بیشتر در این بخش فراهم شود.

وی ادامه داد: به لحاظ تکنولوژی زراعت گندم و صنایع تولید آرد بر تکنولوژی روز دنیا سوار هستیم و در این بخش مشکلی نداریم و با لطف خداوند متعال در نزولات جوی و همتی که کشاورزان دارند خرید ۹.۵ میلیون تن گندم در سال جاری محقق شد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایرانی با بیان اینکه در حال حاضر ۸ میلیون تن ذخیره گندم داریم که برای مصرف حدود ۹ ماه کشور کفایت می‌کند، گفت: تا ۴ ماه دیگر خرید تضمینی گندم در کشور نیز شروع می‌شود.

سیف با اشاره به صادرات ۲۸۰ هزار تن آرد طی ۶ تا ۷ ماه سال گذشته افزود: با تولید گندم در کشور از واردات بی‌نیاز شده‌ایم و برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای صنایع تبدیلی صادرات از طریق ورود موقت گندم است تا با حفظ سهم خود از بازار منطقه ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در کشور داشته باشیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان‌های تهران و البرز از ظرفیت‌های بالای تامین آرد در کشور برخوردارند بطوری که ۴۵ کارخانه‌ آرد‌سازی در این استان‌ها قرار گرفته که ۱۰ درصد کل کارخانجات آرد کشور را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به پرداخت یارانه قابل توجه برای تأمین نان ارزان برای مردم، در خصوص سامانه (جدید) فروش آرد سایر مصارف تصریح کرد: شفاف‌سازی در فروش آرد، رصد میزان آرد عرضه شده برای صنوف، جلوگیری از تخلفات احتمالی و در نهایت جلوگیری از قاچاق آرد را از مهم‌ترین مزایای سامانه‌ مذکور اعلام کرد.

خسارت تغییر اقلیم به بخش کشاورزی

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و کاهش مخاطرات وزارت جهاد کشاورزی، از خسارت 220 هزار میلیارد ریالی بخش کشاورزی در 6 ماهه نخست امسال به دلیل تغییر اقلیم خبر داد. سید محمد موسوی افزود: این خسارت‌ها ناشی از خشکسالی، سرمازدگی، گرمازدگی تابستان، بارش‌های مختلف، تگرگ و سیل است. به گفته وی، 90 درصد از این خسارت و مخاطرات بخش کشاورزی مربوط به خشکسالی و سرما زدگی است.  تغییر اقلیم یا تغییرات آب و هوایی به تغییر در توزیع آماری الگوهای اقلیمی یا آب و هوایی گفته می‌شود، تغییراتی که برای یک دوره طولانی مدت دوام می‌آورند. براین اساس و به عقیده کارشناسان، کنوانسیون چارچوب تغییر اقلیمی سازمان ملل، تغییر اقلیم را به صورت تغییرات آب و هوایی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم با فعالیت‌های انسانی نسبت دارند و ساختار اتمسفر زمین را در سراسر جهان تغییر می‌دهند، تعریف می‌کند.

او در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به سوال ایرنا که میزان خسارت بارندگی اخیر در شمال کشور چه میزان بوده است؟ افزود: ارزیابی نهایی این سیلاب و بارندگی در حال انجام است و بیشترین میزان خسارت سیل در بخش فرسایش خاک، اراضی شیب‌دار کنار رودخانه، بخش زراعت و باغ ها بوده است. موسوی تصریح کرد: تغییرات بارندگی در برخی از ایستگاه‌های هواشناسی برابر 50 درصد بود، که زمان کوتاه این‌بارش‌ها، باعث ایجاد خسارت شده است. او درباره خسارت ریزگردها در بخش کشاورزی نیز گفت: در خصوص پدیده ریزگردها مطالعات عمیقی در دست بررسی است، تا جنبه‌های ارزیابی ناشی از خسارت در بخش‌های مختلف کشاورزی انجام شود.

موسوی تاکید کرد: پدیده ریزگردها، تعریق و تبخیر و فتوسنتز، جذب نور و سایر مباحث اکولوژیکی گیاه را با چالش روبرو می‌کند . وی، در خصوص کمیت اثرگذاری پدیده ریزگردها در بخش کشاورزی ایران اظهار داشت: گزارش کلی در استان‌هایی که با پدیده ریزگردها مواجه شده‌اند، دارای بین 20 تا 30 درصد افت کمی و کیفی محصولات کشاورزی هستند.

او در خصوص برنامه مدیریت مخاطرات این بخش توضیح داد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی یک فرصت را برای بیمه کردن تمامی محصولات کشاورزی را فراهم کرده است.

به گفته وی، از محل ماده 10 و 12سازمان مدیریت بحران کشور 10هزار میلیارد ریال به صندوق بیمه کشاورزی اختصاص می‌یابد.

موسوی ادامه داد: امسال 500 میلیارد ریال اعتبار برای جبران خسارت و تامین علوفه مورد نیاز دام عشایر به سازمان امور عشایری کشور اختصاص یافته است.

وی گفت: امسال دولت 400 میلیارد ریال اعتبار برای تامین آب شرب مناطق عشایرنشین کشور تخصیص داده است.

موسوی، یکی از راهکاری اساسی دولت دوازدهم برای حمایت از بهره‌برداران بخش کشاورزی را امهال تسهیلات بانکی بخش کشاورزی ناشی از خسارت غیر مترقبه عنوان کرد و گفت: اصلاحیه این طرح به زودی در هیات دولت مطرح می‌شود.

 

 

ارسال نظر