اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۸۳۶

گوجه‌فرنگی و ممنوعیتی که نتوانست ترمز گرانی‌ را بکشد

گوجه‌فرنگی یکی از محصولات کشاورزی پرمصرف است که از سویی دومین محصول صادراتی کشاورزی به شمار رفته و از سوی دیگر قیمت آن هر روز گران‌تر می‌شود. به نظر می‌رسد محدودیت و ممنوعیت صادرات این محصول هم نتوانسته ترمز گرانی آن را بکشد. به دنبال نوسانات ارزی ماه‌های اخیر، گوجه‌فرنگی هم همچون دیگر محصولات کشاورزی با افزایش قابل توجه صادرات مواجه شد و کار به جایی رسید که در پی کمبود در بازار داخلی و گرانی بیش از حد آنکه تا کیلویی حدود ۷۰۰۰ هم در بازار فروخته می‌شد، دولت مصوبه‌ای ابلاغ کرد که تا اطلاع ثانوی صادرات گوجه‌فرنگی تولید شده در فضای باز را ممنوع اعلام کرد. در این رابطه غلامرضا تقوی - مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی - به ایسنا گفت: در حال حاضر سالانه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوجه‌فرنگی در فضای باز و حدود ۲۲۰ هزار تن در فضای گلخانه‌ای تولید می‌شود و با توجه به اینکه در شش ماهه نخست امسال افزایش سه برابری صادرات گوجه‌فرنگی نسبت به نیمه نخست سال گذشته را داشتیم و همین عامل سبب افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی شده است، صادرات آن تا اطلاع ثانوی ممنوع شد که با توجه به تبصره‌های آن یکی از بهترین ابلاغیه‌های دولت در این زمینه بوده است. وی افزود: با توجه به اینکه نباید بازار خارجی هیچ محصولی با مخاطره مواجه شود، در این ابلاغیه نیز به این نکته توجه شده و صادرات تولیدات گلخانه‌ای که رقم چندانی نسبت به تولیدات این محصول در فضای باز نیست، آزاد اعلام شده است که از سویی به تضمین بازارهای خارجی کمک می‌کند، از سوی دیگر نیز کشاورزان و بهره‌برداران را به کشت و تولید گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات سبزی و صیفی در فضای گلخانه‌ای ترغیب کرده و نهایتا توسعه گلخانه‌ها در کشور را تسریع می‌کند. در این شرایط نگاهی به آخرین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که این ممنوعیت هم نتوانست التیامی برای آرامش بازار و کاهش قیمت گوجه‌فرنگی باشد چرا که با وجود ارزانی مقطعی، دوباره قیمت این محصول بالا رفته است. آخرین آمار بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی اقلام خوراکی در سطح شهر تهران در هفته منتهی به دوم آذر ماه امسال نشان می‌دهد که هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی به صورت میانگین ۶۱۰۲ تومان فروخته شده است که نسبت به هفته قبل از این بررسی ۱۴.۲ درصد، نسبت به هفته مشابه ماه قبل ۳۷.۳ درصد و نسبت به هفته مشابه سال قبل نیز ۵۳.۲ درصد افزایش قیمت داشته است و این اعداد و ارقام و درصدها گویای این مساله است که هنوز نه تنها تغییری در قیمت این محصول ایجاد نشده بلکه گوجه‌فرنگی همچنان روند گرانی و افزایش قیمت خود را ادامه می‌دهد. البته نگاهی به آمارهای صادراتی نیز گویای این مساله است که این قیمت‌ها چندان هم بی‌راه نیست و ارتباط مستقیمی با صادرات گوجه‌فرنگی دارد، چرا که این محصول دومین رتبه را در میان محصولات عمده صادراتی در بخش کشاورزی دارد و تنها در هفت ماهه امسال بیش از ۴۲۵ هزار و ۱۳۰ تن از آن به کشورهای مختلف صادر شده است که ۴۱.۴۴ درصد از نظر وزنی و ۷۰.۴۸ درصد از نظر ارزشی رشد را نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد.

افزایش نرخ محصولات لبنی اجتناب‌ناپذیر است

مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران گفت: افزایش قیمت محصولات تولیدی لبنی امری اجتناب‌ناپذیر است، چراکه قیمت شیرخام و نهاده‌های آن افزایش قابل‌توجهی داشته است. ، ابراهیم حسینی ظهر دیروز (دوشنبه) با حضور در شرکت شیر پاستوریزه پگاه اصفهان، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: درحال حاضر وضعیت اقتصادی نابسامانی در کشور وجود دارد و افزایش قیمت محصولات تولیدی لبنی امری اجتناب‌ناپذیر است، چراکه قیمت شیرخام و نهاده‌های آن افزایش قابل‌توجهی داشته است. وی با بیان اینکه قیمت شیر از ابتدای امسال تا 60 درصد و قیمت مواد اولیه تولید آن تا 120 درصد افزایش داشته است، افزود: در حال حاضر هر پاکت پلاستیکی برای شیر با قیمت 1200 تومان خریداری می‌شود و هر لیتر شیر خام با قیمت 2000 تا 2300 تومان به فروش می‌رسد، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که محصولات لبنی با افزایش قیمت روبرو نشود.

نقره بالاخره صعودی می‌شود

نقره که منفورترین فلز گرانبهای امسال بوده است، سرانجام در چند ماه آینده روند افزایشی پیدا خواهد کرد. به گزارش ایسنا، بوریس میکانیک‌ریزای، تحلیلگر فلزات ارزشمند در شرکت متال بولتن در وب سایت “سیکینگ آلفا “ نوشت: نقره امسال بسیاری از سرمایه‌گذاران را مایوس کرده است و بهای معاملات نقره در بازار کامکس از ابتدای امسال تاکنون ۱۶ درصد کاهش پیدا کرده است. این تحلیلگر پیش‌بینی کرد قیمت نقره در چند ماه آینده رو به افزایش خواهد گذاشت اما ابتدا باید در محدوده ۱۴ دلار تثبیت شود. سفته بازان نسبت به نقره بدبین هستند بنابراین خرید جدیدی وجود ندارد. اما اگر موج اخیر خرید دوباره نقره به تثبیت قیمت این فلز در ۱۴ دلار کمک کند، روند خرید از سوی سرمایه‌گذاران عادی می‌شود و بهای نقره بالاتر می‌رود. وی در ادامه افزود: نقره در حال حاضر فرصت خرید خوبی برای سرمایه‌گذاران است زیرا در مقایسه با سایر فلزات گرانبها ارزان‌تر است.

بر اساس گزارش کیتکونیوز، بر مبنای شماری از معیارها، نقره بی‌نهایت ارزان به نظر می‌رسد و به این ترتیب، فرصت خرید خوبی را در بلندمدت تشکیل می‌دهد. نقره امسال منفورترین فلز گرانبها بوده و در مقایسه با افت ۷ درصدی طلا و افت ۱۱ درصدی پلاتین، ۱۶ درصد کاهش قیمت داشته است.

 

ارسال نظر