موانع مبادلات کشاورزی ایران و اروپا

۱۳۹۷/۰۹/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۷۱

موضوع مکانیزم مالی اروپا برای داشتن مبادلات مالی با ایران چند ماهی است ادامه دارد و هنوز به جایی نرسیده است. قرار است با راه‌اندازی این سیستم مالی، اتحادیه اروپا فشارهای امریکا برای نداشتن رابطه با ایران را دور بزند و توسط این سازوکار روابط ایران و اروپا ادامه یابد.

طی چند روز گذشته خبرهایی از اینکه این مکانیزم مالی قرار است راه‌‌اندازی شود، مطرح شد و پس از آن خبرهای نقیضی منتشر شد که نشان می‌داد برخی از این کشورهای اروپایی میزبانی اجرای این مکانیزم را نپذیرفتند.

به هر حال در شرایط فعلی واقعاً مشخص نیست که این سازوکار اجرایی بین ایران و اتحادیه اروپا چگونه اجرا خواهد شد و چقدر می‌توان به آن امیدوار بود.در این زمینه فارس گفت‌وگویی را با اشتفان شولتز سفیر اتریش که از جولای سال 2017 به عنوان سفیر جدید اتریش در ایران فعالیت دارد، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

  نظر شما درباره راه‌اندازی مکانیزم مالی اروپا موسوم به «اس پی وی» که قرار است مبادلات مالی بین ایران و کشورهای اروپایی را تسهیل کند، چیست؟

شرایط بسیار مهمی بر فضای روابط ایران و اروپا حاکم است، ما به دنبال را‌ه‌اندازی مکانیزم مالی اروپا موسوم به «اس پی وی» هستیم و به‌شدت روی این موضوع کار می‌کنیم. ما روی مسائل تکنیکی کار می‌کنیم، چارچوب‌های اقتصادی را می‌خواهیم تعیین کنیم و به این دلیل است که طی چند ماه گذشته تاکنون روی آن کار کرده‌ایم و طول کشیده است و بسیار امیدواریم که در مدت زمان کوتاهی این مسائل به سرانجام برسد.

  اطلاع دارید که برخی کشورها مانند انگلیس، فرانسه و لوگزامبورگ میزبانی اجرای «اس پی وی» را نپذیرفتند آیا فکر می‌کنید که کشورهای دیگری میزبانی انجام مکانیزم مالی اروپا را بپذیرند؟

متأسفم نمی‌توانم برای این سوال پاسخ دهم چرا که الان روی این موضوع کار می‌شود و هنوز چیزی مشخص نیست.

  چه چشم‌‌اندازی از روابط اقتصادی بین ایران و اتحادیه اروپا در آینده دارید؟

من فکر می‌کنم در بعضی از حوزه‌ها تعارفی عمل می‌کنیم در حالی که ما هر چه بیشتر روی این روابط کار می‌کنیم راهکارهای بیشتری پیدا می‌کنیم. در حوزه اقتصادی هم زمینه‌های همکاری زیاد وجود دارد. ما نفت نداریم، ما مواد معدنی نداریم اما بزرگ‌ترین منبع اقتصادی ما نیروهای انسانی ما است. ما در حوزه‌های دانش و فناوری بسیار غنی هستیم و زمینه همکاری زیادی با ایران وجود دارد. البته چالش‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما فرصت‌های خوبی برای انجام اصلاحات علمی و اقتصادی در ایران با همکاری اتحادیه اروپا است.

  امریکا بارها اعلام کرده که کشورهایی که با ایران همکاری داشته باشند تنبیه خواهد کرد شما راهکارتان برای داشتن روابط با ایران چیست؟

برای ما اولویت نخست ماندن دربرجام (توافق جامع مشترک ایران و گروه 1+5) است و مبنای همکاری ما هم همان برجام است و در حال حاضر 15 الی 16 زمینه همکاری اتحادیه اروپا با ایران به ویژه در حوزه‌های کشاورزی، در حوزه‌های فناوری علمی وجود دارد ما در این زمینه تنها برای داشتن تعرفه‌های ترجیحی و اینکه حتماً اتحادیه اروپا منافعی داشته باشد بحث نمی‌کنیم آنچه دوست داریم با ایرانی‌ها مذاکره کنیم روی یک کار خوب است که نتایج آن می‌تواند در آینده هم وجود داشته باشد. همکاری‌های اقتصادی ایران و اتحادیه اروپا به چند کشور محدود نخواهد شد بلکه کشورهای اروپا می‌تواند دروازه ورود ایران به کشورهای دیگر هم بشود.

ما روی کاهش زمان اعطای گواهی‌های محصولات کشاورزی و غذایی کار می‌کنیم و می‌تواند در آینده دور هم از منافع آن هر دو گروه بهره‌مند شود. فعالیت‌های ما روی سودهای لحظه‌ای نیست، ما روی مسائل با افق بلندمدت هم تأکید داریم. ما روی گواهی‌های بهداشتی غذایی، استانداردها در مبادلات محصولات غذایی و کشاورزی بحث می‌کنیم.

  بزرگ‌ترین مانع ارتباط اتحادیه اروپا با ایران در زمینه مبادلات کشاورزی چیست؟

مهم‌ترین موانع استانداردهای تکنیکال است، داشتن مواد غذایی سالم و بهداشتی، گواهی‌های بهداشتی و اینکه محصولات کشاورزی باقیمانده سموم و مواد شیمیایی نداشته باشد. و این مسائل در گفت‌وگوهای دوجانبه که بین ایران و کشورهای اتحادیه اروپا انجام می‌شود مورد بحث و مذاکره قرار می‌گیرد. ما در این مذاکرات به دنبال منافع محدود نیستیم بلکه چشم‌انداز بلندمدتی داریم که از منافع آن همه کشورها بهره‌مند شوند و این تداوم داشته باشد.

 

 

ارسال نظر