سهم ایران از تجارت غذای حلال یک درصد است

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۳۳۹

سیدرضا تقوی‌دامغانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بازار تجارت غذای حلال در دنیا در حد 4 هزار میلیارد دلار است که متاسفانه سهم ایران از این بازار حدود یک درصد است.

وی افزود: در دنیا جریان غذای حلال به یک بازاری تبدیل شده است که کالاهای عرضه شده در این بازار از کیفیت و سلامت بالاتری برخوردار است.

او گفت: جریان غذای حلال علاوه بر حفظ کیفیت و سلامت کالا باعث معرفی فرهنگ و تمدن اسلامی به کشورهای دیگر می‌شود زیرا غذای حلال بر اساس قوانین شرع اسلام تهیه و عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه کیفیت تغذیه در جامعه نقش مهمی در سلامت جامعه دارد، گفت: جامعه‌ای که از غذای سالم برخوردار باشند می‌تواند افراد سالم و متفکر به جامعه معرفی کند.

وی گفت: همچنین کمیت غذای حلال مدنظر است و باید جامعه به اندازه کافی غذای سالم و حلال تولید و در اختیار افراد قرار دهد. به گونه‌ای که در سفر اخیر به استان سمنان گزارش شد که با وجود نیاز استان به حدود 80 هزار تن گندم امسال 100 هزار تن گندم در استان تولید شده که 20 هزار تن آن برای سایر استان‌ها استفاده خواهد شد.

به گزارش فارس، پیمان فلسفی رییس شورای نظارت بر غذای حلال نیز در این نشست گفت: در دنیا بیش از 250 نشان غذای حلال وجود دارد که جمهوری اسلامی فقط نشان حلال که با آرم اسمیک (دفتر اسمیک در ترکیه زیرنظر سازمان کنفرانس اسلامی) را قبول دارد.

وی افزود: متأسفانه یکی از مشکلات کشور ما در زمینه برند غذای حلال این است که مثل گوشت قربانی تکه تکه شده و هم سازمان استاندارد و هم نمایندگی ولی‌فقیه و گاهی اتاق بازرگانی در این مورد خود را مسوول می‌دانند، در حالی که طبق قانون مصوب مجلس در سال 1387، نظارت شرعی بر ذبح و صید بر عهده نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده است، همچنین طبق قانون دیگر مصوب مجلس به نام قانون اصلاح قانون سازمان استاندارد که تنها مرجع اعطای نشان استاندارد حلال را سازمان استاندارد می‌داند، البته سازمان استاندارد نیز برای اعطای نشان استاندارد حلال باید تأییدیه دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر نظارت شرعی بر ذبح و صید را داشته باشد.

فلسفی افزود: همه استانداردهای حلال که سازمان استاندارد ایران می‌خواهد ابلاغ کند، باید قبل از ابلاغ نامه تأیید نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی را داشته باشد.

مدیرکل دفتر نمایندگی ولایت فقیه در وزارت جهاد کشاورزی افزود: در مورد محصولات دام، طیور، پوست، مو، استخوان حیوان و محصولات آرایشی حلال باید تأییدیه حلال داشته باشند و در مورد محصولات وارداتی با منشأ دامی علاوه بر سلامت و بهداشت که از طرف سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت تأیید می‌شود باید تأییدیه حلال با نشان اسمیک از زیرمجموعه سازمان کنفرانس اسلامی داشته باشند. وی افزود: هیچ دستگاهی غیر از نمایندگی ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی نظارت بر شرعی بودن ذبح و صید را ندارد و در قانون جدید نیز پیش‌بینی شده، باید یک نماینده فقهی و مجتهد که از سوی شورای نگهبان معرفی شود بر استانداردهای حلال نظارت داشته باشد. فلسفی در مورد اینکه آیا نشان برند حلال مالزی مورد تأیید ایران است، گفت: نشان برند حلال مالزی تا سال 2017، فقط 4 مذهب اهل سنت را قبول داشت، در سفر اخیر به آن کشور داشتیم، مقرر شد آنها مذهب شیعه را هم در استاندارد حلال خود لحاظ کنند که هنوز برای برند حلال مالزی در سال 2018، نشان شیعه در آن لحاظ نشده و بنابر این همچنان تنها برند حلال خارجی مربوط به همان اسمیک ترکیه یعنی زیرمجموعه سازمان کنفرانس اسلامی است.

در این نشست حمزه کلانتری نیز گفت: طبق نظر فقهای شیعه ذبیحه فرق اسلامی حلال است،‌گر چه ما اختلافاتی با اهل تسنن داریم مثلاً مذهب شیعه رو به قبله بودن حیوان و بسم‌الله گفتن و نیز از آهن بودن چاقو را واجب می‌داند، اما آنها مستحب می‌دانند. یا در مورد صید از نظر فقه شیعه آبزیانی که دارای فلس (پولک) باشند حلال هستند، در حالی که برخی فرق اهل سنت کلیه آبزیان را حلال می‌دانند.

وی افزود: جمعیت ایران بین 4 تا 5 درصد مسلمانان جهان را تشکیل می‌دهند، در حالی که سهم ایران از تجارت 4 هزار میلیارد دلاری غذای حلال در دنیا زیر یک درصد است. این در حالی است که حدود 15 درصد مسلمانان جهان یا از طریق ایران یا به اتکا ایران محصولات غذایی خود را تهیه می‌کنند.

وی افزود: تاکنون 100 مجوز شرعی برای تولیدکنندگان غذا و محصولات دامی صادر کرده‌ایم و 20 مجموعه تولید غذا دارای نشان استاندارد حلال با برند جمهوری اسلامی شده‌اند که در آن آرم استاندارد با کلمه حلال در داخل آن به آنها اعطاء شده است. کلانتری در مورد وظیفه نظارت بر شرعی بودن ذبح و صید گفت: طبق قانون دفتر نمایندگی ولی‌فقیه بر تولید مواد پروتئینی و گوشتی با حساسیت زیادی از نظر شرعی بودن نظارت می‌کند و ناظران شرعی در خارج کشور مستقر هستند که دارای کد بوده و کد نظارت شرعی آنها بر همه تکه‌های گوشت وارداتی الصاق می‌شود که این کد علاوه بر کد نظارت بهداشتی و سلامت کالای وارداتی غذایی است.

وی افزود: در دنیا 250 نشان حلال وجود دارد که از سوی کشورها و سازمان‌های مختلف صادر می‌شود که جمهوری اسلامی تنها نشان اسمیک یعنی موسسه اندازه‌سازی و استاندارد سازمان کنفرانس اسلامی را قبول دارد.

 

 

ارسال نظر