تولیدات کشاورزی ایران با همکاری اروپا 2 برابر می‌شود

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۰۲۱

معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهادکشاورزی گفت: در صورت توسعه همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا، تولید محصولات دام، طیور، میوه، سبزی و شیلات در 10 سال آینده تا 2 برابر افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «علی اکبر مهرفرد» روز گذشته در همایش مشترک توسعه همکاری‌های کشاورزی، استانداردها و تجارت مواد غذایی و کشاورزی بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا در تهران افزود: صنعت غذایی ما برای پیشرفت به تکنولوژی نیاز دارد؛ گرچه پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته‌ایم اما همچنان در بازار داخلی و بین‌المللی موانعی داریم که باید برطرف شود.  معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: سالانه 122 تن محصول کشاورزی در ایران تولید می‌شود که 15 تا 16 تُن آن محصولات پروتئینی، 22 میلیون تن محصولات باغی مثل میوه و سبزی، شیلات 2 میلیون تن و ٨٢ میلیون تن محصولات زراعی است.

مهرفرد ارزش کل تولیدات کشاورزی در ایران با قیمت‌های بین‌المللی را 75 میلیارد دلار برآورد کرد و گفت: از این میزان 10 میلیارد دلار مربوط به اقلام وارداتی است و 6 میلیارد دلار نیز محصولات کشاورزی صادر می‌شود.

وی اضافه کرد: 20 هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ فرآوری محصولات داریم که در مجموع 150 میلیون تن ظرفیت فرآوری که با ظرفیت خالی مواجه هستند.  مهرفرد استراتژی کشاورزی ایران را در وهله نخست بهره وری آب برشمرد و گفت: توسعه گلخانه‌ها و تولید سبزیجات، کشت نشایی و استفاده از بذر مناسب برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است.  معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهادکشاورزی افزود: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مجموع هشت میلیارد دلار در بخش بهره وری آب و روش‌های نوین آبیاری سرمایه‌گذاری شده است.  وی اظهار داشت: با توجه به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر، در بخش زراعی و تولید گندم با وجود کاهش سطح زیر کشت، افزایش تولید داشته‌ایم. به گفته وی، در تولید ماده خشک به ازای یک متر مکعب آب نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته‌ایم و همچنین در بخش‌های دیگر همچون جنگل، مرتع و توسعه کشاورزی نیز شاهد توسعه امور هستیم.

   تجارت کشاورزی بین ایران و اروپا

 3 میلیارد دلار است

مهرفرد گردش مالی بخش کشاورزی ایران و اروپا را بین 2.5 تا 3 میلیارد دلار در سال برشمرد و گفت: ایران خواهان توسعه روابط تجاری در بخش کشاورزی با اتحادیه اروپا است.

معاون توسعه بازرگانی ایران را یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان کالاهای اساسی در جهان برشمرد و تصریح کرد: توسعه کشاورزی سبب شده است در برخی محصولات مازاد تولید و در برخی کالای اساسی همچون ذرت، سویا (دانه و کنجاله) و روغن خام کمبودهایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: به دلیل محدودیت در منابع آب، برای توسعه کشت ذرت که محصولی آب بر است، برنامه‌ای نداریم بنابراین در این زمینه همچنان واردکننده می‌مانیم.  وی اضافه کرد: اکنون ٧٠ درصد جو و برنج مورد نیاز ایران از محل تولید داخلی تامین می‌شود اما در زمینه گوشت ۱۰ تا ۱۵ درصد و انواع بذر سم و کود و ماشین آلات کشاورزی واردات داریم.

مهرفرد گفت: البته ایران در تولید انواع میوه، سبزی، مرغ، تخم مرغ، لبنیات و شیلات با مازاد تولید روبرو بوده و در عین حال در این بخش‌ها با چالش‌هایی نیز مواجه است. وی ایران را از کشورهای صادرکننده خشکبار به ویژه خرما و پسته معرفی کرد و افزود: در مجموع با توجه به کمبود آب ظرفیت بزرگ کشاورزی ایران، برای توسعه بالاست.

معاون وزیر جهادکشاورزی توسعه روابط ایران و اروپا را برای بازار در منطقه با اهمیت برشمرد و ادامه داد: ایران با داشتن جمعیت ۸۰ میلیونی و قرار گرفتن در منطقه‌ای با جمعیت 300 میلیون نفر در حوزه آسیای میانه و خلیج فارس و کشورهای عراق و افغانستان با یک بازار ۴۰۰ میلیون نفری سر و کار دارد.

مهرفرد توسعه زیرساخت‌ها را دستور کار سمینار امروز عنوان کرد و اظهار داشت: قرار است در زمینه استانداردها، کاهش آلاینده‌ها و باقیمانده سموم، ردیابی محصولات تا مصرف و توسعه کشت محصولات ارگانیک در قالب انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد با اتحادیه اروپا همکاری کنیم.

وی ادامه داد: این همکاری‌ها سبب می‌شود ایرانی‌ها بدانند چگونه تولیدات خود را با استانداردهای مورد تایید اتحادیه اروپا بسته‌بندی و صادر کنند که مورد پسند کشورهای اروپا قرار بگیرد.

وی اظهار داشت: می‌توانیم از اتحادیه اروپا برای عضویت ایران در توسعه تجارت جهانی استفاده کنیم.

مهرفرد افزود: در تلاشیم در زمینه گل و گیاه زینتی مانند فلورای هلند با اتحادیه اروپا روابط تجاری برقرارکنیم تا به یک بازار مناسب محلی و منطقه‌ای جهانی برسیم.  وی توسعه زنجیره‌های تولید را یکی از زمینه‌های مهم همکاری اتحادیه اروپا با ایران دانست و اظهار داشت: این مهم در بخش‌هایی از اقتصاد کشاورزی ایران توازن ندارد و حلقه‌های تولید به هم پیوسته نیستند بنابراین این نقص باید در سطح ملی و منطقه‌ای اصلاح شود.

این مقام مسوول در وزارت جهادکشاورزی گفت: در زمینه تولید با فناوری‌های پیشرفته (های تک) بذر، سم و ماشین آلات کاورزی، مکمل‌ها، تثبیت‌کننده‌ها (استابلایزر) و افزودنی‌ها در خوراک نیاز به توسعه داریم که تحریم مشکلاتی برای تولید و واردات ما در این خصوص ایجاد کرده است.

مهرفرد ابراز امیدواری کرد با توسعه زمینه‌های همکاری‌های ایران و اروپا این موانع برطرف شود.

 

ارسال نظر