اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۷۸۰

ایران ۶۰ هزار تن برنج از هند خریداری می‌کند

تاجران اروپایی اعلام کردند که ایران ۶۰ هزار تن برنج هندی از طریق مناقصه خریداری می‌کند.

به گزارش فارس به نقل از رویترز؛ تاجران هندی اعلام کردند که ایران از طریق مناقصه ۶۰ هزار تن برنج از هند خریداری می‌کند و قرار است پول اینها را به روپیه پرداخت کند.

براساس این گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران GTC مناقصه بین‌المللی برای خرید ۶۰ هزار تن برنج از هند صادر کرده است.

این مناقصه‌ها ۲ محموله ۳۰ هزار تنی است و زمان این مناقصات در ۱۸ دسامبر بسته خواهد شد و محموله‌ها در فوریه ۲۰۱۹ منتقل می‌شود. ظاهراً دو نوع برنج هندی معروف به ۱۱۲۱ و ۱۵۰۹ خریداری خواهد شد.

رشد ٢٠ درصدی تولید مرکبات

عضوهیات‌مدیره اتحادیه باغداران با اشاره به رشد ٢٠ درصدی تولید مرکبات، گفت: تولید سیب درختی کافی است و نیازی به واردات برای تنظیم بازار عید نداریم.

مجتبی شادلو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سال جاری وضعیت تولید مرکبات در کشور بسیار مطلوب است، گفت: تولید این محصولات امسال از نظر کمی و کیفی رشد قابل توجهی داشته است.

وی با اشاره به اینکه برداشت نارنگی حدودا از مهرماه آغاز شده و در حال عرضه به بازار است، افزود: برداشت برخی واریته‌های پرتقال جنوب نیز از حدود یکماه قبل آغاز شده اما برداشت عمده پرتقال از ١٥ آذر تا حدود ١٥ دی انجام می‌شود ضمن اینکه برخی واریته‌ها تا فروردین ماه برداشت می‌شوند.

رییس اتحادیه باغداران استان تهران با بیان اینکه هم‌اکنون نمی‌توان میزان دقیق تولید را پیش بینی کرد، افزود: بطور کلی تولید مرکبات در سال جاری حداقل ٢٠ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. شادلو با اشاره به وضعیت متغیر اقتصادی و تورم شدید در سال جاری، گفت: همین مساله باعث شده هزینه تولید نسبت به سال قبل بیش از ٢ برابر شود و طبیعی است این امر در قیمت نهایی نیز تاثیر داشته باشد. وی با تاکید بر اینکه مشکلی برای تنظیم بازار میوه عید نداریم، ادامه داد: مباحثی که درباره کاهش تولید سیب درختی و نیاز به واردات آن مطرح می‌شود جوسازی است. شادلو تصریح کرد: حتی اگر عده‌ای چنین ذهنیتی دارند و به دنبال واردات هستند، خواهند دید محصول وارداتی چه اختلاف قیمت هنگفتی با تولید داخل دارد و این اقدام صرفه اقتصادی ندارد ضمن اینکه کیفیت آن محصولات با تولید داخلی قابل مقایسه نیست.

این مقام مسوول با بیان اینکه سال گذشته حدود ٨٠٠ هزارتن سیب از کشور صادر شد اما بازار به تعادل نرسید، گفت: به دلیل تولید زیاد، سال قبل ضایعات زیادی در زمینه سیب داشتیم. وی افزود: تولید امسال نه تنها قابل صادرات است بلکه نیاز کشور را تا خردادماه ٩٨ تامین می‌کند. شادلو با بیان اینکه تولید این محصول در سال جاری حدود یک میلیون تن کاهش داشته است، گفت: تولید امسال ٢.٥ میلیون تن و نیاز داخل ١.٥ میلیون تن است بنابراین یک میلیون تن از این محصول را می‌توانیم صادر کنیم

جنگل‌ها با مشارکت مردم حفظ می‌شود

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: مشارکت مردمی اساس سیاست‌گذاری برای حفاظت و توسعه پایدار جنگل‌های کشور است.

وحید جعفریان روز جمعه در گفت‌وگو با ایرنا در سمنان با اشاره به نقش خطیر آموزش و مشارکت مردم در حراست از عرصه‌های طبیعی، افزود: افزایش پیوند مردم با طرح‌های منابع طبیعی نیازمند مقدماتی مانند ظرفیت‌سازی، آموزش، توانمندسازی و انعطاف‌پذیری در طرح نویسی این سازمان است.

وی بیان کرد: هیچ یک از منافع طرح‌های آبخیزداری بدون مشارکت مردمی پایدار نخواهد بود و استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی با توجه به علاقه‌ای که به زادگاه خود دارند راهکار استفاده و حفاظت پایدار است.  جعفریان خاطرنشان کرد: تغییر گفتمان با جوامع محلی در پیشبرد اهداف یکی از موضوعات مهمی است که باید مسوولان امر به آن توجه ویژه داشته باشند.  جعفریان تصریح کرد: 248 تسهیل‌گر با سازمان جنگل‌ها برای انتقال اطلاعات به جوامع محلی برای افزایش مشارکت مردمی همراهی می‌کنند.  مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌های کشور ادامه داد: تسهیل گران در 175 شهرستان و در 233 حوزه از 650 حوزه آبخیز اجرای طرح‌های آموزشی و ترویجی بین جوامع محلی را آغاز کردند.  

وی یادآور شد: رویکرد مشارکتی مستلزم توجه تمامی اقشار و تخصیص منابع لازم به این بخش است.

به گفته مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌های کشور، آموزش، ترویج و مشارکت مردمی به منظور حفظ و توسعه پایدار عرصه‌های طبیعی نیازمند به 2 هزار میلیارد ریال است.  جعفریان افزود: به منظور توانمندسازی، ارتقای ظرفیت و ترویج مشارکت مردمی در عرصه‌های منابع طبیعی 100 میلیارد ریال اعتبار از صندوق توسعه ملی تخصیص یافت.  مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌های کشور با اشاره به اینکه 30 درصد اعتبارات باید مبتنی بر فعالیت‌های توانمندسازی، ظرفیت‌سازی و آموزش باشد، ابراز داشت: با توجه به پیش نیازهای توسعه مشارکت‌های مردمی اعتبارات تخصیصی با آن فاصله دارد.  حفاظت 20 میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور در زمان حاضر به مردم سپرده شده است.

 

 

ارسال نظر