اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۳۵۴

قطب‌بندی کشت  گیاهان دارویی استان‌ها

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی از قطب‌بندی کشت گیاهان دارویی در کشور خبر داد و گفت: برای هر یک از استان‌ها محصولات خاصی در نظر گرفته شده است. به گزارش ایرنا، حسین زینلی روز شنبه در حاشیه بازدید وزیر جهاد کشاورزی از کارخانه تروند زعفران قاینات افزود: برای استان خراسان جنوبی محصول عناب، زرشک، زیره سیاه و سبز، آنغوزه و زعفران ملاک اصلی ما در این قطب‌بندی است.  وی با بیان اینکه اعتقاد ما بر این است گیاهانی را در کشور گسترش دهیم که مبنای آن کم آب بر باشد اظهار داشت: بسیاری از گیاهان کم آب بر در استان‌های خراسان به ویژه خراسان جنوبی رشد و توسعه می‌یابد.  مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای گیاهان مهمی از جمله زعفران، زیره سیاه، زیره سبز، آنغوزه، عناب و سنجد که از نظر اقتصادی دارای مزیت بوده و ارزش افزوده زیادی دارند برنامه‌ریزی شده است. وی ادامه داد: تلاش داریم برای تجارت بین‌الملل این محصولات کار کنیم و دولت درصدد است برای حمایت کشاورزان، زنجیره ارزش گیاهان دارویی را کامل کند تا از این طریق ارزش افزوده برای کشاورزان ایجاد شود که در این زمینه نیز وزارتخانه حمایت‌هایی ویژه‌ای را امسال در برنامه دارد.  زینلی افزود: یکی از حمایت‌های ویژه محصولاتی مانند زیره سیاه است که در هر هکتار 150 میلیون تومان عاید کشاورزان می‌شود.  مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: این وزارت حمایت‌های ویژه‌ای را در پیش گرفته که از جمله حمایت تسهیلات یارانه نهال است که به برخی از گیاهان کم آب بر و در حال انقراض با ارزش افزوده بالا مانند زیره سیاه اختصاص می‌یابد.  وی با بیان اینکه همچنین کشاورزان می‌توانند از تسهیلات یارانه‌ای 6 درصد در بخش تولید گیاهان دارویی بهره مند شوند گفت: هر کشاورزی که بتواند وثیقه بانکی را تامین کند می‌تواند از تسهیلات بدون محدودیت در زمینه داشت، کاشت و برداشت گیاهان دارویی بهره مند شود.  زینلی یادآور شد: در زمینه کسب و کارهای کوچک نیز برنامه‌های گسترده و تسهیلات ارزان قیمت پرداخت می‌شود در حالی که در گذشته تنها کارخانه‌ها می‌توانستند از تسهیلات استفاده کنند.

 لزوم ورود دانش بنیان‌ها  به بخش کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای فرآوری و تهیه اکسیر برخی محصولات از جمله زرشک و عناب مشکل داریم و نیاز به ورود شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه است. به گزارش ایرنا، محمود حجتی در حاشیه بازدید از سایت الگویی کشت خارشتر چاهک موسویه شهرستان قاینات در جمع خبرنگاران افزود: باید راهی پیدا کنیم تا در خصوص بسته‌بندی و فرآوری عناب و زرشک با کار مشترک، محصولات خراسان جنوبی را به دنیا معرفی کنیم تا جایگاه اصلی خود در دنیا را پیدا کند که امیدواریم شرکت‌های دانش بنیان این موضوع را دنبال کنند.  وی ادامه داد: وضعیت زعفران در این سال‌ها بهبود یافته است با توجه به بازاریابی‌های انجام شده، کشورهای مختلف، زعفران ایران را می‌شناسند و روز به روز تقاضای جهانی افزایش یافته است. وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: 85 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود اما در فرآوری این محصول هنوز مشکل وجود دارد و نیز در بازاریابی و فرآوری عناب و زرشک عقب‌تر هستیم.

قیمت تضمینی کلزا  ۲۰ درصد افزایش یابد

مجری طرح دانه‌های روغنی کشور با بیان اینکه دولت هنوز نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام نکرده است، گفت: نرخ خرید تضمینی کلزا باید حداقل ۲۰ درصد افزایش یابد. علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی کشور امروز در شبکه خبر سیما گفت: پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی برای نرخ خرید تضمینی دانه روغنی کلزا افزایش ۲۰ درصدی است که امیدواریم دولت هرچه زودتر نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را اعلام کند. مهاجر با بیان اینکه دولت باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را تا پایان شهریور اعلام می‌کرد اما تاکنون اعلام نکرده است، اضافه کرد: اعلام به موقع و مناسب نرخ خرید تضمینی در افزایش سطح کشت و تولید دانه‌های روغنی بسیار موثر است. مجری طرح دانه‌های روغنی کشور اظهار داشت: در سال زراعی ۹۷-۹۶ قیمت خرید تضمینی کلزا ۲۷۶۶ تومان و ۵ ریال بود و امیدوار هستیم دولت حداقل ۲۰ درصد به این نرخ اضافه کند. علیرضا مهاجر در ادامه صحبت‌ به رشد سطح زیر کشت و تولید دانه روغنی کلزا در سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت: میزان تولید دانه کلزا از سال ۹۴ تاکنون ۷ برابر شده است. وی‌ ادامه داد: تولید کلزا امسال به ۳۴۲ هزار تن رسید و بر اساس برنامه‌ریزی تلاش می‌کنیم تا این سطح تولید را به ۵۰۰ هزار تن افزایش دهیم و سطح زیر کشت را هم به ۲۵۰ هزار هکتار برسانیم. مجری طرح دانه‌های روغنی کشور با اشاره به اینکه سالیانه ۴ هزار میلیارد دلار ارز از کشور به دلیل واردات دانه‌های روغنی خارج می‌شود، افزود: با افزایش تولید در دانه‌های روغنی امسال توانسته‌ایم ۴۵۰ میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم. بیش از ۹۰ درصد دانه‌های روغنی موردنیاز کشور وارداتی است و طی سال‌های گذشته با وجود برنامه‌هایی که وزارت جهاد برای کاهش اتکا به واردات داشته، اما هنوز در این زمینه موفق نشده است. در یکی دو سال گذشته بهبودی در تولید صرفا کلزا اتفاق افتاده، اما هنوز برای رسیدن به خودکفایی یا حداقل کاهش اتکا به واردات فاصله زیادی وجود دارد.

 

 

ارسال نظر