اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۶۹۳

چین برنج « قابل کشت در زمین‌های شور» کشت می‌کند

چین با هدف تأمین غذای ۸۰ میلیون نفر از مردم خود کشت «برنج دریایی» مقاوم در برابر محیط قلیایی را آغاز کرد. به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، چین کشت برنج دریایی که در برابر محیط قلیایی مقاوم است و امکان کاشت آن در زمین‌های شور وجود دارد را آغاز کرد.  کاشت این برنج از سال گذشته آغاز شده و دانشمندان چینی نخستین‌بار آن را در استان کینگ دائو آغاز کردند. این شهر در کنار دریا واقع شده و زمین‌های آن نمکی و قلیایی است.  گودونگ ژانگ، مدیر مرکز تحقیقات برنج دریایی شهر کینگ‌ دائو می‌گوید در صورت بروز بلایای طبیعی با توجه به اینکه جمعیت چین بسیار بالاست تکیه کردن بر واردات غذا از خارج بسیار سخت است؛ چراکه موانع پشتیبانی در این زمینه وجود دارد.

 اگر مردم چین به دلیل نابود شدن محصولات در زمان کشت به دلیل بلایای طبیعی با گرسنگی مواجه شوند، این مساله می‌تواند به ناآرامی‌های اجتماعی و ایجاد عوامل بی‌ثبات‌کننده در جهان منجر شود.  وی معتقد است تبدیل کردن زمین‌های نمکی غیر قابل کشت به زمین‌های حاصل خیز به چین این امکان را می‌دهد که نیاز غذایی کل مردم خود را تأمین کرده و این مساله به نفع صلح و ثبات جهانی خواهد بود.

قوت غالب ۶۰ درصد مردم چین برنج است و بطور کلی گندم و برنج بخش قابل توجهی از مواد غذایی مردم چین را تشکیل می‌دهد.  ژانگ می‌گوید: قرار است ۶۵ هزار هکتار زمین‌های نمکی و قلیایی که تا پیش از این غیرقابل کشت بوده‌اند در نتیجه این تحقیقات زیر کشت برنج برود.

پرداخت نشدن 13 درصد مطالبات چایکاران

رییس سازمان چای گفت: 28 میلیارد و 300میلیون تومان دیگر مطالبات هم به زودی پرداخت می‌شود. به گزارش ایسنا، «حبیب جهانساز» با بیان اینکه 10 میلیارد تومان دیگر از مطالبات چایکاران امروز به حسابشان واریز شد، گفت: با واریز این مبلغ 192 میلیارد تومان معادل 87 درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شد.

وی افزود: 28 میلیارد و 300 میلیون تومان دیگر مطالبات هم به زودی پرداخت می‌شود. جهانساز خاطرنشان کرد: چایکاران گیلان و مازندران امسال 112 هزار و 736 تن برگ سبز چای به ارزش 220 میلیارد و 300 میلیون تومان برداشت کردند. وی تصریح کرد: امسال در مجموع 25هزار و 366 تن چای خشک در کشور تولید شده است.

کم‌آبی سطح زیر کشت زیتون را کاهش داد

عضو شورای ملی زیتون گفت: باغات زیتون در استان‌های مرکزی بیشترین خسارت را دیده اما وزارت‌خانه هنوز خسارتی نپرداخته است. در صورتی که اکثر باغات بیمه سرمازدگی بوده اما بیمه‌ها بهانه می‌آورند و پرداخت نمی‌کنند و وزارت‌خانه هم پاسخگو نیست. احمد بلندنظر عضو شورای ملی زیتون و عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص میزان تولید زیتون در کشور اظهار کرد: برداشت زیتون طی ۶ ماه گذشته در بخش مربوط به تبدیل به کنسرو انجام شده و ۲۰ روز هم طول می‌کشد که محصول مربوط به روغن برداشت شود. این برداشت هم احتمالا از هفته آینده و پس از تعطیلات شروع خواهد شد.

وی در رابطه با خسارت وارد شده به باغات مرکزی کشور خاطرنشان کرد: آمار دقیقی وجود ندارد اما بطور کلی می‌توان گفت مرکز و جنوب کشور زیتون زیادی نداشتند. در مرکز به دلیل سرمازدگی سال ۹۵ که بیشتر درختان کف‌بر شده‌اند هنوز هم مشکل داریم و مانند سال ۹۶ بازهم محصولی ندارند. ممکن است امسال و سال آینده هم محصولی نداشته باشند. بلندنظر افزود: در جنوب کشور هم به دلیل کم‌آبی و خشکسالی محصول قابل توجهی نداشتند و آماری به دست نیامده است.

عضو شورای ملی زیتون با اشاره به میزان برداشت زیتون از باغات شمالی کشور تصریح کرد: در شهرهای شمالی کشور به‌خصوص زنجان، قزوین و بخش جنوبی استان گیلان محصول خوبی را شاهد بوده‌ایم اما به این دلیل که برداشت نشده نمی‌توان میزان آن را به صورت دقیق بیان کرد. پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت، حدود ۵۰ هزار تن در سطح استان زیتون روغنی برداشت شود. وی در رابطه با کاهش یا افزایش تولید در شهرهای شمالی کشور تصریح کرد: میزان تولید در شهرهای شمالی کشور نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته است. سال گذشته مقدار بالایی از میوه‌ها در زمان گل‌دهی به خاطر گرمای شدید هوا، گل و شکوفه خود را از دست دادند و باعث بار ندادن درخت‌ها شد اما امسال شرایط اقلیمی بهتر بوده است.  عضو شورای ملی زیتون با اشاره به کم‌آبی به عنوان بزرگ‌ترین مشکل تولیدکنندگان زیتون کشور تشریح کرد: مشکل اصلی ما عمدتا مشکل آب است.

در استان‌هایی که زیتون کشت شده با وجود اینکه بیش از ۹۰ درصد از سیستم آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود اما همین سیستم هم بدون آب کار نمی‌کند. متاسفانه افت سفره‌های زیرزمینی با وجود بارندگی‌هایی که در این مدت داشتیم، تاثیری نداشته و ۴۰ سال برداشت‌های بی‌رویه چیزی برای برداشت باقی نگذاشته است.

 

ارسال نظر