افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری

۱۳۹۷/۰۸/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۳۶۶

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران از تصمیم دولت برای افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری خبر داد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، یزدان سیف با اشاره به تولید ۱۱.۵ میلیون تن گندم در کشور گفت: امسال ۹ میلیون و ۴۵۱هزار تن گندم از کشاورزان تحویل گرفته شد که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۷ درصد رشد داشته است. او ادامه داد: این افزایش خرید با توجه به کاهش ۲۶ درصدی بارش‌ها، نشان‌دهنده پایداری تولید در بخش کشاورزی و حاصل افزایش عملکرد در هکتار با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های به‌زراعی و توالی کشت است. وی با بیان اینکه امسال برای خرید تضمینی گندم ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده است، خاطرنشان کرد: گندمکاران استان خوزستان نزدیک به یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل تولید گندم، درآمد داشته‌اند و استان‌های کردستان و گلستان به ترتیب در جایگاه دوم و سوم درآمدزایی از این محل قرار دارند.

سیف، مصرف سالانه گندم کشور را حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تن اعلام کرد و افزود: با توجه به ۲.۵ میلیون تن موجوی گندم از سال قبل، خرید گندم امسال نیاز کشور را پوشش می‌دهد. او با بیان اینکه در حال حاضر قیمت جهانی گندم از قیمت داخلی این محصول بالاتر است، اظهار داشت: در سال جاری یک میلیون و ۴۶۲ هزار محموله گندم از کشاورزان تحویل گرفته شد که وزن این محموله‌ها از ۳۰۰ کیلوگرم تا چهار هزار تن متغیر بوده است. سیف با بیان اینکه میانگین گندم تحویلی از کشاورزان در سال گذشته ۱۷ تن بوده گفت: این میزان امسال به ۲۰ تن افزایش یافته که نشان‌دهنده بهره‌وری است. او میانگین درآمد گندم کاران را ۲۶.۷ میلیون تن اعلام و اضافه کرد: سال گذشته به ازای هر کیلوگرم گندم ۱۳۰۷ تومان به کشاورزان پرداخت کردیم که این رقم امسال به ۱۳۲۷ تومان رسید و ۲ درصد افزایش داشت. وی با اعلام پایان کار خرید گندم در سال جاری، اظهارکرد: با برنامه‌ریزی‌های دولت و تاکیدات رییس‌جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه امسال مطالبات گندمکاران زودتر از پارسال پرداخت شد.

وی افزود: میانگین زمان پرداخت مطالبات کشاورزان گندمکار در سال گذشته بیش از ۴۰ روز بود که این زمان امسال به ۲۸.۲ روز کاهش یافت. او با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری در شورای اقتصاد در حال بررسی است، خاطرنشان ساخت: علت دیر اعلام شدن نرخ خرید گندم، حساسیت دولت است زیرا تصمیم دارد قیمت خرید را به گونه‌ای تعیین نماید تا کشاورزان بیشترین انگیزه را برای تولید داشته باشند. تلاش دولت، افزایش قیمت گندم در سال زراعی جاری است.

 

ارسال نظر