کشور نیازی به واردات گندم ندارد

۱۳۹۷/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۲۲۸۰

مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی گفت: در دو سال گذشته با اقدامات انجام شده و افزایش تولید، واردات گندم در کشور به صفر رسیده و خوشبختانه دیگر هیچ نیازی به واردات این محصول نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل اسفندیاری پور در دومین نشست کشت پایش فنی زراعت که با حضور معاونین و مسوولان مراکز جهاد کشاورزی در مجموعه باغستان برگزار شد، اظهار کرد: طی سال‌های قبل بناچار گندم را از کشورهای دیگر وارد می‌کردیم اما در ۵ ساله گذشته روند به رشدی در خودکفایی تولید گندم در کشور داشته ایم. وی یاد آور شد: در سال ۹۰ بیش از دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار گندم وارد کشور شد که با برنامه‌ریزی و افزایش راندمان تولید و کاهش ۱۰ درصدی این میزان در دو سال گذشته به صفر رسیده است. مجری طرح محوری گندم کشور با اشاره به اهمیت محصول استراتژیک گندم در کشور افزود: در بخش گندم باید حتما تامین میزان نیاز داخلی را با توجه به شرایط سیاسی و تحولات جهانی و امنیت غذایی حفظ کنیم تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

اسفندیاری پور اظهارداشت: بهترین راه افزایش بهره وری در تولید؛ انتقال تکنولوژی و اقدامات فنی در مزارع است و در سال زراعی جاری بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزارهکتار از ارضی کشاورزی کشور به زیر کشت گندم خواهد رفت که از این میزان حدود ۲ میلیون هکتار گندم آبی و بیش از ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار آن گندم دیم است. وی یادآورشد: با استفاده از روش‌های نوین و بذر مرغوب و تکنولوژی مناسب در مدت پنج سال گذشته روند خود اتکایی گندم از ۶۸ درصد در سال‌های ۹۰تا ۹۲، اکنون به ۱۰۰ درصد رسیده و تمام نیاز کشور از تولید داخلی تامین شده است.

مجری طرح محوری گندم وزارت جهادکشاورزی افزود: برای حفظ تولید این محصول استراتژیک ۱۸ برنامه اجرایی در دست اقدام داریم که در سال زراعی جاری آنها را عملیاتی می‌کنیم.

به گفته اسفندیاری پور یکی ازپروژه‌های مهم در بهبود تولید گندم در اراضی دیم پروژه مشترک ایران سیمیت و ایکاردا است که توسعه کشاورزی حفاظتی را در دستور کار قرار داده و با افزایش راندمان، می‌تواند تولید کشاورزی را در این بخش اقتصادی کند. وی بر لزوم اهمیت حمایت از دیم کاران تاکید کرد و گفت: با افزایش درآمد کشاورزان می‌توان از دیم‌کاران گندم حمایت کرد که اجرای پروژه مشترک ایران سیمیت و ایکاردا یکی از اقدامات مهم برای انتقال تکنولوژی به مزارع دیم است. اسفندیاری پور تصریح کرد: با اجرای این پروژه؛ عملکرد تولیدگندم در اراضی دیم طی پنج سال حدود ۲۵ درصد و در اراضی آبی حدود ۳۰ درصد افزایش مییابد. وی اظهارداشت: آنچه بر عهده کارشناسان کشاورزی است توجه به مصرف کود حاوی عنصر روی و غنی کردن دانه‌های گندم است که در دستور کار طرح افزایش ضریب خود اتکایی گندم قرار دارد که به ارتقاء گندم و نان و بهبود تغذیه کمک خواهد کرد. اسفندیاری پور تصریح کرد: اجرای پروژه کشاورزی با تردد کمتر ادوات کشاورزی در اراضی کشاورزی امکان پذیر است.

مجری طرح محوری گندم کشور با اشاره به اینکه در آینده توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در تولید نقش بیشتری خواهد داشت گفت: در اراضی مناسب آبیاری تیپ دوره دسترسی گیاه به آب را بیشتر کرده و دراین دوره طولانی باعث افزایش ماندگاری رطوبت و افزایش راندمان تولید محصول می‌شود و کارایی مصرف آب با این تکنولوژی به ۲.۵ تا ۳ کیلو گرم به ازای هر متر مکعب آب خواهد رسید.

اسفندیاری پور افزود: بی توجهی به بیماری و آفات گندم در روند رشد باعث کاهش تولید می‌شودو باید به این موضوع نیز توجه جدی داشت.

 

ارسال نظر