اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۹۳۷

واردات 2 میلیون تن نهاده دامی

معاون بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: امسال برای نخستین بار 2 میلیون و 100 هزار تن نهاده دامی توسط شرکت پشتیبانی امور دام خریداری شده و به تدریج در حال وارد کردن آن به کشور هستیم . به گزارش ایرنا، مرتضی رضایی روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات مرغداران شهرستان رفسنجان در تعاونی مرغداران این شهرستان افزود: نهاده‌های کشاورزی وارداتی به کشور شامل سویا، جو و ذرت است که از اردیبهشت ماه امسال تاکنون 500 هزار تن به کشور وارد شده و بقیه این نهاده‌ها نیز به مرور و با تأمین مالی وارد خواهد شد.

وی بیان کرد: مرغداران نگران تامین نهاده‌های دامی نباشند چون این نهاده‌ها خریداری شده و در حال توزیع است. رضایی گفت: در کنار واردات نهاده‌های دامی توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور، شرکت‌های خصوصی نیز این نهاده‌ها را خریداری و وارد می‌کنند تا نیاز مرغداری‌ها در این زمینه بطور کامل برآورده شود. براساس این گزارش، تعاونی مرغداران شهرستان رفسنجان با 216 عضو و ظرفیت بالای 400 هزار جوجه‌ریزی در ماه بیش از یک سوم گوشت مرغ استان کرمان را تولید می‌کند و از مشکلات این تعاونی کمبود نهاده‌ها و حمل و نقل است که باید برطرف شود. رفسنجان با جمعیت بالغ بر 311 هزار نفر در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.

انتقاد از واردات محصولات کشاورزی

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، می‌گوید: معتقدم در همه دولت‌ها به کشاورز ظلم شده و بخشی از این اتفاق مربوط به کسانی است که با بهره‌گیری از رانت و استفاده از منابع، سودهای کلان و میلیاردی کسب کردند و به اقتصاد تولید در کشور ضربه زدند. محمدصادق حسنی جوریابی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نسبت به واردات برنج توسط عده‌ای خاص انتقاد کرد و گفت: سال گذشته برنج را به قیمت 3 هزار تومان وارد کردند و آن را با قیمت 9 هزار تومان در بازار به فروش رساندند و از این طریق 6 هزار میلیارد تومان سود کردند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: این در حالی است که حداقل هزینه تولید برنج برای کشاورز کیلویی 15 هزار تومان است؛ اما دولت این قیمت را به کشاورز پرداخت نمی‌کند و حداکثر 12 هزار تومان بابت این برنج به کشاورز پرداخت می‌کند که همین امر باعث می‌شود کشاورز همواره متضرر شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، در ادامه واردات چای به کشور را هم کاری نادرست خواند و گفت: در شرایطی که در لاهیجان بهترین چای تولید می‌شود، چه نیازی هست که دولت با صرف ارز 4200 تومانی اقدام به وارد کردن چای خارجی کند؟ این کار دولت هم توجیهی ندارد و تنها دلیلش را می‌توان در منفعت طلبی عده‌ای خاص جست‌وجو کرد. حسنی جوریابی سپس به افزایش قیمت‌ها و در نتیجه افزایش قیمت محصولات کشاورزی پرداخت و گفت: دولت در زمینه مهار نرخ ارز موفق عمل نکرد و در واقع بین افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت اقلام، تعادلی وجود نداشت. ضمن اینکه بسیاری از این افزایش قیمت‌ها هم ربطی به بالا رفتن دلار نداشت.

خطر نابودی ۴۵۰ هکتار باغ‌های ملارد

یک کشاورز گفت: 450 هکتار از باغات منطقه ملارد به دلیل عدم مدیریت صحیح آب سد کرج برای آبیاری، در معرض نابودی قرار گرفته است و بخشی از درختان 40 ساله این باغ‌ها امسال خشک شدند.

امروزه مشکل آب چه در بخش کشاورزی و چه شهری معضل بزرگی در جهان و از جمله کشور ما شده است. میزان بارش در ایران حدود 230 میلی‌متر و یک سوم میانگین جهانی است که شرایط را برای کشاورزان سخت‌تر کرده است، اگرچه می‌توان بسیاری از این مشکلات را با مدیریت درست و منطقی برطرف کرد.  استفاده از طرح‌های آبخیزداری برای افزایش ذخایر آب، جلوگیری از هدررفت آب‌ها و ذخیره‌سازی آن پشت سدها پس از مطالعات زیرساختی، می‌تواند پاره‌ای از این مشکلات را برطرف کند و از همه مهم‌تر مدیریت در توزیع آب هم در این زمینه حیاتی است.  یکی از کشاورزان منطقه ملارد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مشکلات کمبود آب بخش کشاورزی این روستا را مطرح کرد.

وی گفت: روستای اسفندآباد از منطقه ملارد در 10 کیلومتری سد کرج واقع شده و کشاورزی این روستا از آب کانال این سد مشروب می‌شود؛ در سال گذشته به دلیل کمبود آب در این منطقه بسیاری از درختان و زراعت این روستا از بین رفته است و در صورت ادامه این وضع، بقیه باغ‌ها نیز نابود خواهد شد.

این کشاورز منطقه ملارد گفت: روستای اسفندیار 650 هکتار زمین زراعی دارد که 450 هکتار آن باغ است در سال‌های گذشته با خشک شدن چاه‌های این منطقه مجبور شدیم، برای آبیاری این باغ‌ها از آب سد کرج استفاده کنیم. وی می‌گوید: برای این روستا اجازه برداشت از یک دریچه آب سد کرج را داده‌اند که اصلاً کافی نیست. میزان آبی که برای این روستا در نظر گرفته‌اند، حدود 30 لیتر در ثانیه است و معمولاً در وسط تابستان پس از 15 روز آبیاری 10 روز هیچ آبی داده نمی‌شود و این مساله باعث شده باغات بالاتر از 40 سال این منطقه در معرض نابودی قرار گیرند.

این کشاورز اسفندآبادی تأکید می‌کند که از بین رفتن باغات این منطقه علاوه بر اینکه به ضرر کشاورزان و اقتصاد ملی است مشکلاتی را هم در سلامت هوای منطقه و تهران ایجاد خواهد کرد.

 

 

ارسال نظر