اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۸۶۱

 9میلیون پرنده واکسینه شدند

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه امسال ۱۰ کانون به ویروس آنفلوآنزای پرندگان آلوده شده است، گفت: تاکنون حدود ۹ میلیون قطعه پرنده علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا رفیعی پور در نشستی خبری با بیان اینکه در سال جاری دو کانون سنتی و هشت کانون صنعتی آلوده به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شده است، اظهار داشت: در مردادماه امسال، گزارشی از شیوع ویروس در واحدهای مرغداری نداشتیم.

به گفته رفیعی پور، در شهریور ماه نیز تنها یک مورد آلودگی گزارش شده که این مساله بیانگر اقدامات موثر دامپزشکی در این زمینه است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته با شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورمان مواجه بودیم، گفت: در سال ۸۶، ۲۷۵ کانون آلوده به ویروس داشتیم که این عدد در سال گذشته به ۷۴۸ مورد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: این مساله نشان می‌دهد ویروس از حوزه حیات وحش به حیات اهل در حال انتقال است که با اقدامات سازمان دامپزشکی و واکسیناسیون هدفمند مرغ‌های تخم گذار، انتظار داریم امسال با طغیان این ویروس در کشور مواجه نشویم.

رفیعی پور با اشاره به اینکه برنامه ما این است که هر هفته ۱۵ میلیون دوز واکسن در این حوزه مصرف کنیم، گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، اعمال تحریم‌ها، تأثیری بر این روند ندارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور اظهار داشت: تب برفکی گاوی در سال ۹۲، هزار و ۱۵۰ مورد در سال ۹۴، هزار و ۳۶۱ مورد و در سال ۹۶، ۹۵۰ مورد گزارش شده است.

وی همچنین با اشاره به پهلو‌گیری یک کشتی حاوی پنج هزار تن گوشت طی هفته جاری در یکی از بنادر کشور، تأکید کرد: از سه ماه گذشته، کشتی‌های کانتینر‌دار به دلیل بحث تحریم‌ها برای حمل گوشت در برزیل با وارد‌کنندگان همکاری نکردند و پیشنهاد این بود که بنا بر مقررات دامپزشکی به روش دیگری بارگیری انجام شود که در این روش کالا ۵ روز زودتر به ایران می‌رسد و این کار بزرگی بود که در راستای تأمین امنیت غذایی کشور انجام شد.

افت یک میلیون تنی برداشت گندم

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: کشاورزان گندم کاران خسارت بسیار زیادی را متحمل شده‌اند و در مقایسه با سال گذشته میزان برداشت گندم 1 میلیون تن کاهش پیدا کرد.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص میزان برداشت گندم و پرداخت مطالبات گندم‌کاران، اظهار داشت: با وجود اینکه در قانون برنامه ششم آمده است که دولت باید در مدت یک ماه تمامی مطالبات گندم‌کاران را پرداخت کند و درصورتی که در پرداخت تاخیر داشته باشد باید سود آن را به کشاورزان پرداخت نماید حدود 25 درصد از مطالبات گندم کاران تاکنون پرداخت نشده است.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از شش ماه از زمان تحویل گندم از مناطق گرمسیر تا سردسیر گذشته اما مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است، گفت: دولت علاوه بر قانون شکنی در زمینه پرداخت حقوق گندم کاران و تولیدکنندگان گندم در حق آنها ظلم کرده است.

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به دلیل افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و ثابت نگه داشتن آن و همچنین عدم پرداخت مطالبات کشاورزان مقدار بسیار زیادی از گندم‌های برداشت شده به سمت دامداری ‍‌‌ها سرازیر شد، ادامه داد: کشاورزان گندم کاران خسارت بسیار زیادی را متحمل شده‌اند و در مقایسه با سال گذشته میزان برداشت گندم 1 میلیون تن کاهش پیدا کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کاهش میزان برداشت گندم به واسطه سیاست‌های غلط دولت است، عنوان کرد: دولت در حال حاضر با توجه به موارد ذکر شده در قانون برنامه ششم توسعه از این قانون تخلف کرده و باید سود دیرکرد پرداخت مطالبات کشاورزان را به صورت روز شمار پرداخت کند.

وی با اشاره به اینکه دولت کماکان تخلفات خود را در زمینه خرید تضمینی گندم از کشاورزان ادامه می‌دهد، ادامه داد: دولت باید به موقع قیمت خرید تضمینی گندم را مشخص کند تا کشاورزان در خصوص کشت خود بتوانند تصمیم‌گیری کنند، براساس بازار و عرضه و تقاضا و میزان درآمد، کشاورزان تصمیم‌گیری می‌کنند که چه محصولی را کشت کند اما تاکنون قیمت گندم مشخص نشده.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه در حال حاضر کشاورزان بدون اطلاع از قیمت خرید تضمینی اقدام به کشت کرده‌اند که این موضوع نیز ظلم در حق کشاورزان است، خاطرنشان کرد: دولت باید به صورت سالانه قیمت خرید تضمینی گندم را افزایش دهد.

 

ارسال نظر