اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۶۱۱

سالی3  هزار هکتار فضای گلخانه‌ای احداث می‌شود

وزیر جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه قصد دارد سالانه 2 هزار و 500 تا سه هزار هکتار گلخانه در استان‌های مختلف کشور با هدف توسعه تولیدات جدید کشاورزی احداث کند.

به گزارش ایرنا، محمود حجتی در حاشیه افتتاح شهرک گلخانه‌ای شهرستان خمینی شهر در جمع خبرنگاران افزود: برای اولین سال که توسعه گلخانه‌ها را در دستور کار قرار دادیم در مدت 6 ماه توانستیم یکهزار و 300 هکتار گلخانه احداث کنیم و امیدواریم تا پایان امسال به رقم پیش بینی شده در برنامه برسیم.

وی با بیان اینکه کشور از برنامه توسعه گلخانه‌ها عقب است، افزود: بسیاری از کشورها که از وضعیت اقلیمی و آب بهتری نسبت به ما برخوردار هستند چندین برابر ایران فضاهای گلخانه‌های خود را توسعه داده‌اند و ما هم امیدواریم با حمایت‌های دولت و مجلس و تخصص منابع بتوانیم به اهداف خود در این زمینه دست یابیم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: بتازگی در منابع اشتغال زایی روستایی و عشایری که نرخ تسهیلات پایین‌تری دارد گلخانه‌ها را اولویت قرار دادیم تا بتوانیم اعتبار مورد نیاز این بخش را تامین کنیم.

وزیر کشاورزی رقم اشتغال در هر هکتار گلخانه را 10 شغل تخمین زد و گفت: به ازای یک واحد تولید سبزی مانند پیاز و گوجه در گلخانه 90 درصد صرفه جویی در مصرف آب حاصل می‌شود.

حجتی افزود: هم اینک در بازار داخلی و نیز کشورهای همسایه شمالی، حاشیه خلیج فارس، روسیه و سایر کشورها تقاضای خوبی برای محصولات گلخانه‌ای و غیر فصلی وجود دارد.

وزیر کشاورزی همچنین اعطای تسهیلات ارزان قیمت را مهم‌ترین مشکل توسعه کشت گلخانه‌ای در کشور دانست و گفت: حل این مشکل در وام اشتغال روستایی پیش بینی شده است.

وی گفت: بعد از مشکل تسهیلات، یکی از راهکارهای توسعه کشت گلخانه‌ای تامین آب گلخانه‌ها از محل آب‌های موجود است که در استانی مانند اصفهان می‌توان از حقآبه کشاورزان برای احداث 2 هزار و500 مترمربع گلخانه در اراضی باغی استفاده کرد.

ثبت برند خاویار ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری

 مدیرعامل شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی از ثبت برند خاویار ایران در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) خبر داد.

به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس رجایی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای ثبت داخلی و جهانی برند خاویار ایران، اظهار داشت: برند خاویار ایران با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) به ثبت رسیده است. وی با بیان اینکه تاکنون برند و نشان‌های تجاری خاویار ایران در داخل کشور ثبت شده ­­است، گفت: ثبت جغرافیایی خاویار ایران در داخل کشور نیز انجام شده است.

کاهش خروج ارز  با تکثیر نشا گیاهان زینتی

مدیر کل امور گلخانه، گل و گیاه زینتی و قارچ گفت: برای ادامه کار ۱۵ تا ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات مجدد به منظور سرمایه در گردش، تجهیزات مویرگی حمل و نقل و تکمیل پروژه نیازمند هستیم.

به گزارش ایلنا، غلامرضا تقوی مدیر دفتر امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ در حاشیه بازدید از پروژه تکثیر گیاهان زینتی اظهارکرد: هدف از بازدید از این گلخانه اعلام رسمی برای پایان دادن به بخشی از واردات است که در کشور اتفاق افتاد و حدود سه و نیم تا چهار میلیون بوته و نشا در سال وارد می‌شد. وی افزود: در این واحد تکثیری با همت مهندسین و تولیدکنندگان مجرب در حال تکثیر گیاهان و گل های زینتی و وارداتی هستیم توان تولید در سال در این واحد ۱۰ میلیون نشا است که می‌تواند از خروج ۱۵میلیون یورو در سال جلوگیری کند که اتفاق بسیار بزرگی محسوب می‌شود و از تمام کسانی که بخواهند در این زمینه فعالیت کنند استقبال می‌کنیم.

تقوی در ادامه تصریح کرد: فرصت مناسبی برای جذب سرمایه‌های سرگردان است که نقدینگی آن در بازار ایجاد مشکل کرده است و فرصت بسیار خوبی است که به سمت اشتغال زایی و استفاده از تولید داخلی برویم. این مکان اولین واحدی است در حوزه‌های تکثیر نشا و بذر گیاهانی که نشای آنها وارداتی بود راه‌اندازی شده که در خصوص برخی گیاهان وارداتی به توفیقات بسیار خوبی رسیده‌ایم.

وی افزود: از مزایای این واحد تکثیر علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، کاهش قیمت تمام شده است که حداقل یک سوم قیمت واردات است. از خطر‌هایی مانند شیوع آفات قرنطینه‌ای و داخلی جلوگیری کرده و حمل و نقل در مسیرهای طولانی اتفاق نمی‌افتد. مدیرکل امور گلخانه، گل و گیاهان زینتی و قارچ در رابطه با مزایای دیگر واحد تکثیر نشای گل و گیاهان زینتی خاطرنشان کرد: از لحاظ پرداخت به صورت نقدی و قسطی برای خریداران و تولید کنندگان داخلی راحت‌تر است. دانش تکثیر را از هلند به ایران وارد کردیم که پس از بومی‌سازی مورد استقبال گلخانه داران قرار گرفته است.

وی افزود: با توجه به گذشت ۶ ماه از سال طبق برآوردهای ما دو و نیم میلیارد شاخه و گلدان تولید شده است تا زمانی که واردات ارزان تر تمام شود تولید داخلی انگیزه نخواهد داشت.

تقوی با اشاره به اینکه اختلاف بالای قیمت داخلی و واردات باعث ایجاد بازار خوب برای محصولات داخلی شده است اذعان داشت: نیاز کشور در حوزه گل تنها ۴ میلیون در رز شاخه بریده است و سالیانه شصت میلیون بوته نشا و پیاز نیاز وارداتی داشتیم که در حال حاضر به نصف رسیده است.

 

ارسال نظر