اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۵۲۹

محصولات ارگانیک را وابسته به دولت نکنیم

مشاور وزیر و مدیرکل دفتر محیط زیست و سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی گفت: امسال چهار استان خوزستان، فارس، اصفهان و زنجان به صورت پایلوت برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده انتخاب شده‌اند.

به گزارش ایرنا سعید سعادت در نشست تخصصی بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری و راهکارهای توسعه محصولات ارگانیک و گواهی شده در سالن اجتماعات جهادکشاورزی خوزستان افزود: سه عامل وجود کشاورزان آگاه و بادانش، حمایت‌های فنی از سوی اتحادیه‌های کشاورزی و ظرفیت‌های مناسب از دلایل انتخاب این چهار استان برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده به صورت پایلوت است.

وی گفت: در سال‌های آینده با تجربه اندوزی و افزایش سطح آگاهی کشاورزان، امکان توسعه عمل آوری محصولات ارگانیک و گواهی شده در سایر استان‌های کشور فراهم خواهد شد.

تولید ارگانیک به محصولی گفته می‌شود که در همه فرایند تولید آن از مواد و سموم شیمیایی استفاده نشده باشد ولی در محصولات گواهی شده می‌توان از مواد شیمیایی با توصیه و نظارت کارشناسان در زمان و مقدار مشخص

استفاده کرد. مشاور وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در دنیا در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز در این راستا از تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده

حمایت می‌کند.

سعادت در ادامه با اشاره به اینکه افزایش درآمد کشاورزان و ایجاد امنیت غذایی در کشور ایجاب می‌کند در تولید محصولات گواهی شده برای مصرف در داخل و صادرات توجه بیشتری صورت گیرد افزود: امکانات و بسترهای لازم برای تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده در کشور فراهم است. وی گفت: هر چند تولید محصول ارگانیک در فضاهای باز صورت می‌گیرد ولی در محیط‌های گلخانه‌ای که مصرف آب، سموم و کودهای شیمیایی کنترل می‌شود امکان تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده وجود دارد.

سعادت افزود: در سال‌های اخیر مصرف محصولات ارگانیک و گواهی شده در جامعه ما به دلیل تضمین سالم بودن آن رو به افزایش است ولی بهای آن به دلیل اینکه از مواد شیمیایی استفاده نمی‌شود و تولید در واحد سطح پایین است 2 تا سه برابر سایر محصولات است. مدیرکل دفتر محیط زیست، سلامت غذا در حوزه محصولات سالم وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه تولید محصولات ارگانیک و گواهی شده باید نظام مند بوده ولی وابسته به دولت نباشد افزود: وابستگی اینگونه تولیدات به دولت و یارانه‌های آن با شکست همراه است، تولید محصولات ارگانیک باید با کشاورزان و اتحادیه‌های صنفی به پیش برود ولی حمایت دولت هم لازم است  سعادت افزود: مصرف تولیدات ارگانیک و گواهی شده نوعی پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها است افزود: بهترین جای مصرف تولیدات ارگانیک، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها، مهدهای کودک و رستوران‌ها است، این شیوه نوعی فرهنگ‌سازی است.

اما  و  اگرهای واردات تیلاپیا

 یک مقام مسوول گفت: با توجه به آنکه تیلاپیا ماهی بومی کشورنیست، از این رو تولید این ماهی تنها به دلیل توجیه واردات انجام می‌شود.

ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با انتقاد از تولید تیلاپیا در داخل اظهار کرد: سازمان محیط زیست مجوز تولید تیلاپیا را تنها به 4 استان خراسان جنوبی، سمنان، یزد و قم که به آب‌های داخلی ارتباطی ندارند، داده است چرا که آنها به این نتیجه رسیدند که تولید این ماهی برای اکوسیستم خطرناک است.

وی با اشاره به اینکه ایران جزو 5 تولیدکننده بزرگ قزل آلا در دنیا به شمار می‌رود، افزود: با توجه به آنکه در تولید این ماهی با معضلات متعددی نظیر اصلاح نژاد، واردات تخم چشم زده، عدم فرآوری محصول قابل مصرف به بازار و... به بازار روبروست، جای این سوال مطرح است که چرا مسوولان شیلات بر تولید تیلاپیا اصرار می‌ورزند؟

قاسمی با اشاره به اینکه تولید تیلاپیا تنها به دلیل توجیه واردات در کشور انجام می‌شود، گفت: بنده معتقدم که مسوولان سازمان شیلات با تولید تیلاپیا در کشور قصد دارند آدرس اشتباه به مردم بدهند و به عبارتی تولید این ماهی را که برای اکوسیستم خطرناک است، توجیه کنند.

این مقام مسوول ادامه داد: با توجه به آنکه تیلاپیا ماهی بومی کشور نیست و می‌تواند آسیب جدی به محیط زیست وارد کند از این رو از سیاست‌گذاران شیلات و موسسه علوم تحقیقات شیلات انتظار می‌رفت به جای دریافت مجوز تولید تیلاپیا، بر روی ارتقای بهره وری و فرآوری گونه‌های ماهیان خاویاری، قزل آلا و کپور ماهیان کار می‌کردند.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده پیرامون ممنوعیت واردات تیلاپیا افزود: با توجه به آنکه تیلاپیا جز فهرست 1399 قلم کالای ممنوعه واردات نیست، از این رو این امر نشان می‌دهد که با شرایطی تیلاپیا می‌تواند وارد کشور شود.

مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در پایان تصریح کرد: واردات تیلاپیا، تولید قزل آلا را به‌شدت تحت تاثیر خود قرار داد چرا که چینی‌ها دندان ایرانی‌ها را شمردند و ماهی فرآوری شده و قابل مصرف را روانه بازار ایران کردند.

 

ارسال نظر