اخبار

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۱۷۴

واکنش سیاسیون به تصویب CFT

تعدادی از فعالان سیاسی و مقامات پس از تصویب لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در توییت‌هایی، به این موضوع واکنش نشان دادند.  «حمید ابوطالبی» مشاور رییس‌جمهوری درباره کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در توییتر نگاشت: نمایندگان مجلس نشان دادند امنیت ملی کشور و ‌منافع مردم ایران در اولویت تصمیمات آنان قرار داشته و چالش‌های فرارو را با درایت و صلابت مرتفع خواهند کرد. «حمید بعیدی نژاد» سفیر ایران در لندن نیز نوشت: لحظاتی پیش مجلس شورای اسلامی بدنبال چند ماه بررسی دقیق، در فرآیندی شفاف و در جلوه‌ای درخشان از دموکراسی، پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کرد. با این مصوبه، تعهدات حقوقی چهارگانه کشورمان به استانداردهای مالی و بانکی FATF توسط مجلس تصویب و تکمیل شدند. «سید حسین نقوی حسینی» نماینده ورامین با انتشار فیلمی از اظهارات خود در مخالفت با لایحه CFT در توییتر نگاشت: در پیشگاه خدا و ملت ایران شرمنده نیستم. «فاطمه سعیدی» نماینده مردم تهران تصویری از موافقت رای خود به لایحه الحاق به CFT را منتشر کرد و در توییتر نوشت: مجلس وظیفه ملی و قانونی خود را انجام داد. مردم بدانید نمایندگان شما تحت فشارهای شدید سیاسی و حتی امنیتی تنها برای حفظ منافع ملی به لایحه پیوستن به کنوانسیون CFT رای مثبت دادند.  «علی شکوری راد» دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در حساب توییتری خود نوشت: تصویب CFT آزمونی موفق برای حفظ منافع ملی و توجه به اقتصاد و معیشت مردم توسط رییس و نمایندگان مجلس بود. به نمایندگان مجلس بابت این توفیق تبریک می‌گویم. مخالفان از هیچ تلاشی برای ارعاب و ایجاد انفعال در نمایندگان کوتاهی نکردند. احساس مسوولیت و استقلال رأی نمایندگان درخور تقدیر است. «سعید شریعتی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تصویب لایحه پیوستن به کنوانسیون CFT نوشت: از رهبری در تحریم‌های 90 و 91 پیش از برجام نقل شده بود که می‌توانیم در برابر تحریم‌های نفتی مقاومت کنیم، اما خطر تحریم‌های مالی را باید راه‌حل جدی برایش پیدا کنیم، هیچ راه‌حلی جز شفافیت تراکنش‌های مالی شهروندان و دولت‌ وجود ندارد. «مهدی محمدی» فعال اصولگرا در خصوص اتفاقات امروز مجلس در کانال اطلاع‌رسانی خود اعلام کرد: آقای ظریف امروز حرف‌های تلخی زد که از دید من مهم‌تر از تصویب CFT در مجلس است، ظریف می‌گوید اگر برجام به نفع ایران نبود امریکا از آن خارج نمی‌شد، اما نمی‌گوید امریکا از برجام خارج نشد به این دلیل که برجام را بد می‌دانست بلکه از برجام خارج شد به این دلیل که آن را کم می‌دانست.  وی ادامه داد: ظریف گفته نه من نه رییس‌جمهوری تضمین نمی‌دهیم تصویب CFT در ایران مشکلات ما را حل کند، اما تضمین می‌دهیم که اگر چنین نکنیم امریکا مشکلات بیشتری برای ما ایجاد خواهد کرد! سوال خیلی ساده این است: شما مسوول رفع نگرانی‌ها و بهانه‌های امریکا هستید یا حل مشکلات ملت ایران؟ و اساسا آنجا کجاست که باید بهانه‌های امریکا را به سقف کوبید و جلوی آن ایستاد؟ «شهاب‌الدین طباطبایی» عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در توییتی نوشت: نمایندگان مجلس لایحه کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را تصویب کردند، مسیرهای مراودات مالی با دنیا همچنان باز ماند، حالا نوبت کارآمدی است.

تلاش برای آبستراکسیون علیه CFT جواب نداد

سید ابوالفضل موسوی بیوکی نماینده مردم یزد و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره تلاش برخی نمایندگان برای ایجاد آبستراکسیون و تاثیرگذاری بر تصویب لایحه CFT در جلسه علنی دیروز یکشنبه به ایرنا، گفت: به محض اینکه لایحه به مرحله رای‌گیری رسید، نمایندگان فراکسیون ولایی برآن شدند که با اخطار، تذکر و ترک مجلس آبستراکسیون ایجاد کنند، اما موفق به این کار نشدند. وی افزود: با وجود برخی فضا سازی‌های مخالفان لایحه مبارزه با تامین مالی تروریسم، جلسه امروز به خوبی مدیریت شد و نمایندگان ماموریت خود را ضمن شنیدن نظرات موافق و مخالف به خوبی به انجام رساندند؛ ضمن آنکه نمایندگان با درک وضعیت اقتصادی جامعه و شرایط سخت زندگی مردم به این نتیجه رسیدند که نباید راه را برای اعمال فشارهای یک جانبه بیشتر از سوی امریکا باز بگذارند. نماینده مردم یزد با بیان اینکه CFT مانع افزایش مشکلات و مسائل مالی برای ایران در جامعه بین المللی می‌شود، افزود: با تصویب این لوایح مانع‌ها برای تبادلات و تعاملات بانکی و تجاری ایران با جهان برداشته می‌شود و دولت به این طریق این اجازه را دارد با کشورهایی که به عنوان طرف و شریک تجاری ایران به شمار می‌روند؛ تبادل تجاری و بانکی داشته باشد و محدودیت‌هایی موجود در این زمینه تا اندازه‌ای برداشته می‌شود.

اعلام نظر در رابطه با CFT زود است

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به تصویب لایحه الحاق به CFT، گفت: هنوز اعلام نظر زود است و فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم. عباسعلی کدخدایی در رابطه با تصویب لایحه الحاق به CFT در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: هنوز اعلام نظر زود است. مجلس آن را تصویب کرده است اما هنوز برای ما نیامده است. ابتدا باید به شورای نگهبان ارسال شود تا ان شاءالله ما اعلام نظر کنیم. فعلا تا زمانی که به شورای نگهبان نیاید هیچ نظری ندارم.

 

ارسال نظر