اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۳۳۵

خانه تکانی اساسی در وزارت جهاد کشاورزی

منع به کارگیری بازنشستگان در ارگان‌های مختلف دولتی که لازم‌الاجرا است می‌تواند نیمی از اعضای وزارت جهاد کشاورزی را از کار برکنار کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پس از ابلاغ قانون منع به کارگیری بازنشستگان در نهادهای مختلف و وزارتخانه‌های دولتی برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت ورزش وجوانان و وزارت جهاد کشاورزی از وزارتخانه‌هایی عنوان شدند که بیشترین بازنشسته را دارند و در برخی از این وزارتخانه‌ها تمام معاونین وزرا باید استعفا بدهند. در وزارت‌ جهاد کشاورزی شش معاونت اصلی یعنی علی اکبر مهرفرد معاونت بازرگانی، علی مراد اکبری معاونت امور آب و خاک، عباس کشاورز معاون امور زراعت، عبدالمهدی بخشنده معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی، محمدعلی طهماسبی معاونت امور باغبانی و محمد علی جوادی معاونت توسعه مدیریت منابع و بسیاری از مدیران بخش‌های میانی این وزارتخانه به استثنای معاونت شیلات حسن صالحی که جانباز محسوب می‌شود؛ همه بازنشسته بوده و طبق قانون باید استعفا دهند.

علی اکبری نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، در این خصوص اظهار کرد: تمام وزارتخانه‌ها موظف به اجرای دقیق قانون هستند و مجلس شورای اسلامی هم بر اجرای قانون نظارت کامل خواهد داشت.

وی افزود: اجرای این قانون باید ظرف 60 روز زمان تعیین شده انجام می‌شد که این 60 روز از زمان تصویب هم گذشته است و وزارت‌خانه‌ها باید سریع‌تر اقدام کنند. برخی وزارت‌خانه‌ها مانند وزارت صنعت اقدام کرده و برخی معاونین استعفا داده‌اند که بسیار عمل سنجیده‌ای بوده و ما منتظر اقدامات وزارت‌خانه‌های دیگر هستیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که با وجود نداشتن دو وزیر و استعفای معاونین بازنشسته در امور اجرایی دچار مشکل نخواهیم شد؟ و اجرای این قانون در این زمان لازم بوده؟ تشریح کرد: این قانون لازم الاجرا است و منوط به حضور وزرا در کابینه نیست. طبق نظر دولت از زمان تصویب باید اجرا شود و هیچ بهانه‌ای پذیرفتنی نیست. دولت باید هرچه زودتر وزرای جایگزین را معرفی کند و برای جایگزینی معاونین و مدیران بازنشسته هم اقدامات لازم را انجام دهد.

در این صورت در وزارت جهاد کشاورزی هم تغییرات بسیاری رخ خواهد داد و نیمی از مدیران این وزارت‌خانه مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان خواهند شد اما از آنجایی که سابقه آزادگی و جانبازی هم از تبصره‌های این قانون محسوب می‌شود برخی از مسوولان این وزارت‌خانه که از جهاد سازندگی به جهاد کشاورزی نقل مکان کرده‌اند در سمت خود خواهند ماند.

شالیکوبی‌هایی که برنج را ضایع می‌کنند

مدیر جهاد کشاورزی فومن گفت: کشاورزان بیشتر راغب هستند، برنج مزارعشان را در واحدهای شالیکوبی سفید کنند که از تکنولوژی روز دنیا برخوردار باشند.

محمدرضا ابراهیم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه امسال 47 هزار تن برنج سفید در شهرستان فومن تولید شده است، گفت: برخی از کشاورزان این شهرستان پس از برداشت برنج اقدام به پرورش راتون و کشت دیگر محصولات کشاورزی کرده‌اند. کشت دوم و تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری منجر به ارتقای درآمد کشاورزان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از راهکارهای ارتقای درآمد کشاورزان، کاهش ضایعات برنج است، خاطرنشان‌ کرد: در حال حاضر 20 درصد برنج برداشت شده که برای سفید شدن به کارخانه‌های شالیکوبی می‌روند تبدیل به ضایعات و برنج نیم دانه می‌شوند. برنج نیم دانه با قیمت بسیار کمتری از برنج کامل فروخته می‌شود و اصلا به نفع کشاورز نیست.

مدیر جهاد کشاورزی فومن ادامه داد: برای جلوگیری از کاهش ضایعات برنج کشاورزان ترجیح می‌دهند که برنج‌های خود را به کارخانه‌هایی ببرند که نوسازی شده‌اند و دستگاه‌های مدرن دارند.

وی با بیان اینکه شهرستان فومن 80 واحد کارخانه شالیکوبی دارد، گفت: تاکنون 15واحد کارخانه شالیکوبی در این شهرستان نوسازی شده‌اند و دو کارخانه دیگر نیز امسال تسهیلات گرفته‌اند و در حال نوسازی کردن واحدهای شالیکوبی خود هستند. کشاورزان ترجیح می‌دهند، مشتری کارخانه‌های شالیکوبی به روز باشند تا برنج سفید با کیفیت‌تری تحویل بگیرند.

افزایش ۱۰ درصدی خرید برگ سبز چای

رییس سازمان چای گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار تن برگ سبزچای تاکنون از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شده است که بیش از ۱۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گزارش ایسنا، حبیب جهانساز اظهار کرد: از اوایل اردیبهشت تاکنون ۱۰۳ هزار تن برگ سبز چای به ارزش ۲۰۳ میلیارد تومان از چایکاران گیلان و مازندران خریداری شد که حدود ۱۰ هزار تن معادل۱۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.  وی افزود: ۳۹ هزار و ۱۴۰ تن معادل ۳۸ درصد برگ سبز خریداری شده درجه یک و ۶۳ هزار و ۸۶۰ تن معادل ۶۲ درصد درجه دو بوده است.

جهانساز در خصوص پرداخت مطالبات چایکاران اضافه کرد: تاکنون ۱۳۲ میلیارد تومان از ۲۰۳ میلیارد تومان بهای برگ سبز خریداری شده به چایکاران پرداخت شده است.

 

ارسال نظر