توجیه هیلی برای عقب‌نشینی امریکادر شورای امنیت

۱۳۹۷/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۹۸۸

نماینده دایم امریکا در سازمان ملل متحد عقب‌نشینی از موضوع نشست شورای امنیت که پیش از این درباره ایران اعلام شده بود را اینگونه توجیه کرد که «خواستیم مسائل متعدد و بیشتری مطرح شود.»

نیکی هیلی درباره چرایی تغییر موضوع شورای امنیت که چهارم مهر با حضور ترامپ برگزار می‌شود، افزود: تلاش ما بر این است که موضوعات مختلفی که در جهان با آن مواجه هستیم را مطرح کنیم. وی مدعی شد: ایران همچنان یک مشکل در هر نقطه خطرناکی در جهان است.

هیلی ادامه داد: به نظر می‌رسد در همه این مناطق رد ایران دیده می‌شود، بنابراین وقتی درباره ایران صحبت می‌کنند، درباره گروه‌های نیابتی و کارهایی که برای بی ثباتی در خاورمیانه انجام می‌دهند هم صحبت می‌شود و یقینا در راس مسائل قرار دارد.

درحالی که ترامپ بارها تقاضای مذاکره بدون

پیش‌شرط با ایران را مطرح کرده است، هیلی در پاسخ به این پرسش که آیا رییس‌جمهوری روحانی و ترامپ در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار خواهند کرد یا نه؟ در اظهاراتی متناقض گفت: اگر رییس‌جمهوری ایران درخواستی برای دیدار با رییس‌جمهوری امریکا بدهد، این ترامپ خواهد بود که برای انجام آن می‌تواند تصمیم بگیرد.

اظهارات هیلی در حالی است که ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای و بازگرداندن تحریم‌ها راه را برای هر گفت‌وگویی بسته است. پیشنهاد امریکا برای مذاکره با تحریم‌ها و تهدیدهای آن کشور علیه ایران توام شده که ناشی از دوگانگی و تناقض در رفتار مقام‌های واشنگتن است.

ترامپ بارها خواستار مذاکره با ایران شده و حتی اوایل مرداد در کنفرانس خبری مشترک با «جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا گفت که «در هر زمان» و «بدون هرگونه پیش‌شرطی» حاضر به گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی است.

هیلی همچنین به کره شمالی هم اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم در مورد آن احساس خوبی داشته باشیم اما راه طولانی را برای اطمینان یافتن از رسیدن به جایی که باید باشیم در پیش داریم.

نماینده امریکا با اشاره به مساله ادلب در سوریه اظهار کرد: مساله‌ای که در شورای امنیت مجبور بودیم دنبال کنیم جلوگیری از یک رویداد بود، شواهدی نشان می‌داد که تهدید استفاده از سلاح شیمیایی وجود دارد.

هیلی گفت: همه این مسائل نشان می‌دهد که ما باید درباره موضوعات متعدد زیادی گفت‌وگو کنیم. این خیلی مهم است که رییس‌جمهوری می‌خواهد با سایر سران جهانی در یک نشست عمومی درباره این مسائل گفت‌وگو کند. وی درباره سوالی درباره نشست ویژه مربوط به عدم گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و علت تغییر تمرکز بر ایران به تمرکز به سایر موضوعات اظهار کرد: من خیلی روشن کردم. ما در سپتامبر دیدیم که موضوعات مهم زیادی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند. نماینده امریکا که اظهاراتش گویای بی تجربگی در اعلام برنامه شورای امنیت در ماه سپتامبر است، ادامه داد: مقامات امریکا به این نتیجه رسیدند که گسترش موضوع می‌تواند ارزشمند باشد، من فکر می‌کنم که این ایده خوبی بود که به جای اینکه فقط درباره یک موضوع صحبت کنیم درباره چندین مساله گفت‌وگو کنیم. هیلی اضافه کرد: این برای همه سران حاضر در این نشست هم بهتر است، همانطور که رییس‌جمهوری هم می‌خواست درباره این موضوعات صحبت کند. ما نمی‌خواستیم محدود شویم اما ایران همچنان بخش اصلی همه این گفت‌وگوها درباره همه سلاح‌های کشتار جمعی خواهد بود. نماینده امریکا به این سوال که آیا تغییر موضوع نشست نظر خودت بوده یا رییس‌جمهوری چنین نظری داشته است، پاسخ نداد. نماینده امریکا در پاسخ به سوالی درباره احتمال دیدار وزیر خارجه کشورش با همتای کره شمالی در حاشیه مجمع عمومی هم گفت: هنوز این مساله تایید نشده است و ممکن است در هفته آینده یا پس از آن انجام شود اما می‌دانم اگر چنین مساله‌ای باشد، پمپئو به من خواهد گفت. نماینده امریکا در بخش دیگری از این نشست خبری به ریاست خود بر شورای امنیت در ماه سپتامبر هم اشاره کرده و گفت: سپتامبر پرکار و پرحادثه‌ای را گذراندیم. با اینکه پر از مفاد و موضوعات بود، اما به آنچه که انجام دادیم افتخار می‌کنیم. هیلی افزود: ما برای توجه هرچه بیشتر جامعه بین الملل، زنگ خطر را در مورد ونزوئلا و نیکاراگوئه به صدا درآوردیم؛ ما برای اولین در شورای امنیت موضوع فساد را مطرح کردیم.

وی مدعی شد که «آنها روی موضوعاتی کار می‌کنند به صلح جهانی تمرکز دارد» در حالی که موضوعات مطرح شده توسط برخی اعضا بی‌ارتباط با صلح و امنیت بین الملل دانسته شد و با قرار گرفتن آن در دستور کار شورای امنیت مخالف بودند.

نماینده امریکا در سازمان ملل بار دیگر به مساله سوریه اشاره کرد و توافق ایجاد شده برای ایجاد منطقه امن در ادلب را ناشی از « جلسات متعدد برای فشار بر روی بحران ادلب» دانست و اظهار امیدواری کرد «تشدید پیدا نکند و از فاجعه‌های انسانی جلوگیری شود». هیلی با یادآوری اینکه قرار است نشستی درباره کره شمالی که قرار است به ریاست مایکل پمپئو در 27 سپتامبر برگزار شود، گفت ما جلساتی در مورد اجرای تحریم‌هایی که بر کره شمالی وضع شده است، داشتیم و به اعضای شورا تعهدشان را در تداوم فشار حداکثری و اعمال کامل تحریم‌ها تذکر دادیم. وی افزود: ما برای میزبانی مجمع عمومی آماده می‌شویم و من آماده هستم تا در هفته پیش رو مشعل کارها را به دست رییس‌جمهوری امریکا بسپارم تا مواضعی که برای ایالات متحده و مردم امریکا مهم هستند را بیان کنند.

 

ارسال نظر