ترامپ و دشمنان خانگی

۱۳۹۷/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۹۶۱۷
ترامپ و دشمنان خانگی

ایرنا|

انتشارِ تقریبا همزمان مقاله و کتابی در زمینه ویژگی‌های «دونالد ترامپ» و هراس کارکنان کاخ سفید از تبعات تصمیمات وی، موج بزرگی از اختلاف‌نظر و همچنین انتقادات متقابل را در جامعه سیاسی ایالات متحده به راه انداخته است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری، طی حدود بیست ماهی که از ریاست‌جمهوری ترامپ در ایالات متحده می‌گذرد کمتر هفته‌ای بوده که کاخ سفید با چالشی از جانب وی روبرو نشود. در طول این مدت به صورت پی در پی رییس‌جمهوری امریکا با توئیت‌ها، سخنرانی‌ها، تصمیمات خلق الساعه در سیاست داخلی و خارجی یا افشای نقاط تاریکی از پیشینه و حال حاضرش مورد حمله منتقدان و رسانه‌ها قرار گرفته است.

ترامپ باعث شده تا انتقادات تند و آتشین از کاخ سفید به رویه‌ای عادی تبدیل شود و مقالات و کتاب‌های متعدد با حمله به رییس‌جمهوری، اعتبار عالی‌ترین مقام سیاسی امریکا را زیر سوال ببرند.

  ولوله‌ای در کاخ سفید

در چند روز اخیر هیاهو و اختلاف نظرها درون دولت ایالات متحده با انتشار یک مقاله در روزنامه مهم و پرتیراژ «نیویورک تایمز» آنهم از سوی یکی از مقام‌های ارشد کاخ سفید بالا گرفته است.

نویسنده ناشناس مقاله «من بخشی از نیروی مقاومت هستم» که خود را یکی از مقام‌های عالیرتبه کنونی دولت معرفی کرده، عنوان داشته وی بخشی از نیرویی در دولت ایالات متحده است که سعی دارد در برابر بدترین خواسته‌ها و تصمیم‌های رییس‌جمهوری از کشور خود محافظت کند. وی در مقاله خود، ترامپ را فردی بدون اصول اخلاقی دانسته که تصمیم‌گیری‌های غیرمنطقی و نادرست زیادی اتخاذ می‌کند.نویسنده متن مدعی است همه همکاران ترامپ می‌دانند او به هیچ اصول بنیادینی در تصمیم‌گیری پایبند نیست. به همین علت خود را متعهد می‌دانند برای حفاظت از جمهوری و دموکراسی در امریکا مانع از اجرای خواسته‌های غلط و ناگهانی ترامپ شوند.متن تند و گزنده مقاله باعث شد تا ترامپ و نزدیکان وی با انواع تهمت و توهین‌ها به نویسنده مطلب حمله کنند و به‌شدت برای شناسایی وی بکوشند. در این پیوند، برخی افراد در کاخ سفید در مظان اتهام قرار گرفتند به گونه‌ای که اکنون بسیاری از منتقدان و مقام‌هایی همچون معاون رییس‌جمهوری، وزیر دفاع امریکا، ... و حتی «جارد کوشنر» داماد ترامپ هم به عنوان نویسنده احتمالی مقاله مطرح می‌شوند.تارنمای نشریه «اسلیت در مورد نویسنده این مطلب عنوان داشت اکنون شناخت فرد یا افرادی که در کاخ سفید باعث افشای اطلاعات یا انتشار مقاله نیویورک تایمز شده‌اند برای دولت امریکا و ترامپ بسیار مهم شده و بسیاری از مقام‌های این کشور با تکذیب نقش داشتن در این اقدام به دنبال نجات خود هستند.

این گزارش یکی از مهم‌ترین افرادی را که گمان می‌رود نویسنده مقاله باشد «جان هانتسمن» سفیر امریکا در روسیه دانسته و نوشته سبک نوشتاری کلاسیک مقاله به همراه اطلاعات دقیق از جزئیات و مشابهت‌های متن با سخنرانی‌ها، وی را مظنون اصلی این اقدام قرار داده است. وی حتی در دوره ترامپ در اظهارنظری حفظ منافع امریکا را وظیفه اصلی خود اعلام کرده بود.این مقاله تقریبا همزمان با متن کتاب دیگری منتشر شد که در انتقاد از کاخ سفید دوره ترامپ نگاشته شد. «باب وودوارد» روزنامه‌نگار برجسته امریکایی که مقالات وی باعث فاش شدن ماجرای واترگیت و رسوایی «ریچارد نیکسون» رییس‌جمهوری پیشن امریکا شد نیز تقریبا به مسائلی مشابه در مورد ویژگی‌های شخصیتی و ناتوانی‌های ترامپ در اداره ایالات متحده اشاره کرده است.وودوارد در کتاب خود با عنوان «هراس: ترامپ در کاخ سفید» اظهار داشت که امریکا اکنون دارای دولتی بحران زده است و مشاوران ارشد ترامپ، اسناد مهم را از او پنهان می‌کنند.روزنامه «واشنگتن پست» نوشته پس از انتشار کتاب وودوارد، بیانیه‌های

پی در پی از سوی کاخ سفید و مقامات آن رسانه‌ای می‌شود اما این تکذیب‌ها (نه همه آنها) یکسانند و حتی برخی از آنها بیشتر به نوعی اعتراف شباهت دارند.در کنار افرادی که از آنها نام برده شد، «گری کوهن» و «راب پورتر» از همکاران نزدیک ترامپ نیز در مظان اتهام قرار گرفته‌اند. این دو مقام ارشد ستادی در کاخ سفید در بیانیه‌ای مشابه بیان داشته‌اند چه کارهایی را انجام داده‌اند و چه اقداماتی را صورت نداده‌اند. کوهن نوشته است «این کتاب همه تجربیات من در کاخ سفید را به صورت دقیق نمایش نداده است.» پورتر نیز در سخنانی مشابه با کوهن، ضمن پذیرش بخش‌هایی از متن کتاب می‌گوید پنهان کردن برخی اسناد از روی میز رییس‌جمهوری برای جلوگیری کردن از امضای آن به معنای درک غلط از فرایندهای کاری در کاخ سفید است.

واشنگتن پست آورده است: بیانیه مقام‌های کاخ سفید نشان می‌دهد آنها برای حفظ جایگاه خود کارهایی را انجام می‌دهند و تلاش دارند از تنش‌ها در کاخ سفید بکاهند.

  مقابله ترامپ با حقیقت

تحولات اخیر صداقت و توانایی‌های ترامپ در کاخ سفید را زیر سوال برده است. تارنمای شبکه تلویزیونی «ان.بی.سی نیوز» در گزارشی نوشت: اکنون باید تصمیم گرفت که چه کسی صادق است؛ وودوارد یا ترامپ؟ درحالی رییس‌جمهوری امریکا نویسنده کتاب را ترسو و بزدل خطاب کرده است که سابقه کاری این خبرنگار گویای همه‌چیز است. حقیقت در اقدامات وودوارد بیشتر از ترامپ به چشم می‌خورد.

به نوشته این تارنما، وودوارد دارای اعتقادات ضدامریکایی نیست و کسی را تاکنون فریب نداده است تا به اطلاعات در کاخ سفید دست پیدا کند، روش وی انتقادی و ریزبینی در مسائل است. این در حالی است که ترامپ از همان روزهای نخست به انتقاد از رسانه‌ها پرداخت تا آنها را بی اعتبار کند.

به نوشته روزنامه «کریستن ساینس مونیتور»، محتوای مقاله و کتاب اخیر برای ترامپ و کاخ سفید یک چالش بزرگ به شمار می‌آید که با انتقادها، اتهام‌ها و حتی کتاب‌های پیشین متفاوت است.

به اعتقاد تحلیلگران رسانه‌ای در امریکا، همانطور که نویسنده کتاب آورده است روش ترامپ مقابله با حقیقت است. دلیل اینکه اکنون بسیاری از نزدیکان ترامپ و کارکنان کاخ سفید برای پاسخگویی از سوی مقام‌های پلیس و دادگستری دعوت می‌شوند آن است که ترامپ نمی‌تواند واقعیت‌ها را بگوید.

بر همین اساس، افشای برخی روندهای به‌شدت سری در کاخ سفید و اعلام عمومی بی اعتمادی کارکنان کاخ سفید به ترامپ به موضوع مهم امریکا آن هم در کمتر از دو ماه مانده تا به انتخابات میاندوره‌ای کنگره تبدیل شده است. به اعتقاد تحلیلگران در این شرایط، ناهماهنگی ستادی با رییس‌جمهوری، رسوایی‌های بزرگ ترامپ و تهدیدهایی که برای ایالات متحده احساس می‌شود این احتمال را افزایش داده تا آغاز روند استیضاح وی زودتر از آن چیزی که انتظار می‌رفت به جریان بیفتد.

 

 

ارسال نظر