اخبار

۱۳۹۷/۰۶/۱۴ - ۰۰:۳۰:۳۴
کد خبر: ۱۲۸۹۲۹

عرضه ۸  هزارتن شیرخشک از هفته آینده

مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: حدود هشت هزار تن شیر خشک در انبارهای این سازمان ذخیره سازی شده است که هفته آینده عرضه می‌شود. به گزارش صدا و سیما، حسین شیرزاد با اشاره به اینکه در تامین شیر خشک هیچ کمبودی در کشور وجود ندارد، افزود: در انبارهای این سازمان شیر خشک به اندازه کافی موجود است و نیازی به واردات نیست. وی تاکید کرد: واردات شیر خشک بنابر ضرورت و تشخیص وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و در حال حاضر نیازی به این اقدام نیست. مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی از ایجاد تعادل در بازار تولید و عرضه شیر خام خبر داد و افزود: این سازمان از اسفند سال گذشته تا اواسط تیر خرید حمایتی شیر خام را با قیمت هر کیلو ۱۴۴۰ تومان انجام داد اما از این تاریخ به بعد با ایجاد تعادل در بازار، نیازی به حضور و خرید شیرخام ازجانب این سازمان نیست. شیرزاد گفت: هم اکنون سازمان مرکزی تعاون روستایی نظاره‌گر شرایط بازار شیرخام است و ترجیح می‌دهد خریدی انجام نشود. وی تاکید کرد: سازمان مرکزی تعاون روستایی در طرح خرید حمایتی شیر خام فقط ۳ تا ۳.۵ درصد بازار را در اختیار داشت و روزانه ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تن شیر خریداری می‌شد. مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: از اسفند سال گذشته تا اواسط تیر امسال حدود ۷۲ هزار تن شیر به ارزش ۱۰۵ میلیارد تومان خریداری شد ضمن اینکه مطالبات دامداران بطور کامل پرداخت شده است و هیچ بدهی به دامداران نداریم.

30 هزارتن بذر گندم و جو آماده تحویل است

معاون فنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: 30 هزارتن انواع بذر گندم و جو بوجاری شده برای سال زراعی جدید آماده تحویل به کشاورزان است. «شمس‌الله ملازاده» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: نرخ بذر گندم و جو سال زراعی جدید هنوز مشخص نشده، اما این قیمت گذاری براساس هزینه‌های تمام شده در کمیته فنی بذر کشور در هفته آینده تعیین و اعلام می‌شود. وی خاطرنشان ساخت: برای تامین بذر گندم و جو مورد نیاز بخش کشاورزی هیچ کمبودی وجود ندارد و مسوول تامین و سیاست‌گذاری قیمت بذر، وزارت جهاد کشاورزی است، اما شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به عنوان مباشر وزارتخانه متبوع انواع بذر مورد نیاز کشور را تامین و در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد. به گفته ملازاده، بخش عمده بذور تامین شده گندم و جو اصلاح شده و از تولیدات داخلی است. وی با بیان اینکه بخش اندکی  از بذور مورد نیاز کشور از محل واردات تامین می‌شود تصریح کرد: محدودیت منابع آبی وجود دارد، اما تلاش می‌شود در صورت واردات نیز بذور مقاوم به خشکی و کم آب بر را در داخل کشور بومی سازی کنیم. معاون فنی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: اکنون در شرایط فعلی هیچ محدودیتی در تامین نهاده‌های سم، کود و بذر مورد نیاز بخش کشاورزی وجود ندارد. مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی پیش از این اعلام کرده بود؛ از ابتدای فصل برداشت تاکنون بیش از 150 هزارتن بذر گندم برای کشت سال زراعی جاری توسط دولت خریداری شده است. طبق آمارها، در ٤٠ سال گذشته برای تولید محصولات کشاورزی اقدامات خوبی در تولید بذر اصلاح شده انجام شده و اکنون رشد ٢٠برابری را نشان می‌دهد. مجموع تولید محصولات زراعی در سال 13۵۷ نزدیک ۱۳.۳ میلیون تن بود که طی سال‌های گذشته به بیش از ۸۳ میلیون تن افزایش یافته است. سالانه نزدیک 500هزارتن بذر گندم فراوری، اصلاح و بوجاری شده تامین و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

۴۰۰ میلیارد تومان خسارت‌ خشکسالی عشایر

رییس سازمان امور عشایر کشور گفت: ۴۰۰‌میلیارد تومان طی سه سال گذشته با هدف جبران بخشی از خسارت‌های وارد شده به عشایر به علت خشکسالی تخصیص یافت. به گزارش ایسنا، کرمعلی قندالی در جمع خبرنگاران در حاشیه گردهمایی مدیران کل ستادی و استانی امور عشایر سراسر کشور اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده و مصوبات هیات دولت، طی سه سال گذشته حدود ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای جبران بخشی از خسارات وارد شده ناشی از خشکسالی به عشایر تخصیص یافت که سعی کردیم این مبلغ بیشتر در زمینه بهره‌وری در منابع تولید هزینه شود. وی اظهارکرد: طی سال جدید با حسن نیت دولت تدبیر و امید نیز ۴۰ میلیارد تومان برای تامین منابع آب مصوب شد که تاکنون ۷۰ درصد تخصیص یافت. رییس سازمان امور عشایر کشور خاطرنشان کرد: علاوه بر این، در آینده نزدیک ۵۰ میلیارد تومان برای تامین علوفه یارانه‌دار در دولت تصویب می‌شود که یک ظرفیت جدید است تا علوفه تامین و با قیمت ارزان‌تر در اختیار عشایر قرار گیرد. قندالی تصریح کرد: خشکسالی‌ها تاثیر روی منابع آبی داشت که در این راستا با اجرای شبکه‌های آبرسانی و تجهیز ناوگان ترابری برای آبرسانی به عشایر با افزودن ۹۰ دستگاه تانکر در تلاش برای تامین آب عشایر کشور هستیم. وی با بیان سهم عشایر از تولید، تصریح کرد: بر اساس آخرین آمار حدود ۲۰۰ هزار تن تولید گوشت قرمز که ۲۵ درصد گوشت مورد نیاز کشور متعلق به عشایر بوده و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور و حدود ۲۸ درصد دام سبک کشور نیز در بخش عشایر است. همچنین ۳۸ میلیون هکتار مراتع نیز در اختیار عشایر قرار دارد.

 

ارسال نظر