اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۸۵۷

ضرورت تغییر رویه درفروش پسته

معاون وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه ۴۶۰ هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد، گفت: سهم دامغان از این باغات ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار، معادل سه درصد است.

به گزارش مهر، محمدعلی طهماسبی در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی پسته در دامغان ضمن بیان اینکه ۴۶۰ هزار هکتار باغ پسته در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آنها معادل ۴۱۵هزار هکتار بارور است، بیان کرد: سهم دامغان از این میزان ۱۲ هزار و ۶۰۰ هکتار است که میانگین برداشت محصول از این اراضی یک‌تن و ۳۰۰ کیلوگرم در هر هکتار است.

وی بابیان اینکه سیاست‌های وزارت کشاورزی افزایش بهره‌وری است، افزود: باید به‌جای افزایش سطح کشت، بهره‌وری و کیفیت برداشت پسته در باغات دامغان و سراسر کشور افزایش یابد تا شاهد میانگین برداشت ۱۱ هزار تن در هکتار باشیم.

طهماسبی در ادامه به سه مشکل اساسی پسته کاران شامل کمبود آب، بازار فروش و غفلت از پسته‌کاری علمی و مشاوره با کارشناسان اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم آب و هوایی باعث شده تا شاهد کاهش ۲۴درصدی بارش از سال گذشته تا امسال باشیم لذا به‌اجبار باید به سمت افزایش بهره‌وری مصرف آب حرکت کنیم و در این راه ارتقای ۸۵ درصدی آبیاری نوین در سطوح کشاورزی کشور از سوی وزارت جهاد کشاورزی هدف‌گذاری شده است.وی افزود: موضوع دیگری که وزارتخانه بر آن تأکید دارد پسته‌کاری بر مبنای متدهای علمی است که تکیه‌بر آن می‌تواند مشکلاتی مانند باردهی و هم‌پوشانی در تولید پسته را رفع کند لذا امروز بسیاری از کشاورزان و تولیدکنندگان پسته از مشاوره علمی در تولیداتشان بهره نمی‌گیرند حال آنکه غفلت از کشاورزی نوین مشکلاتی عدیده را در بر دارد.معاون وزیر کشاورزی درباره سومین مشکل پسته کاران شامل بازار فروش نیز گفت: جایگزینی فرآیندهای عرضه پسته اولویت وزارتخانه است که طی آن به دنبال تغییر روش‌های سنتی عرضه به سمت روش‌های نوین هستیم که دارای مزیت‌های بیشتری نسبت به گذشته است.

آغاز برداشت پنبه و آفتابگردان

رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان از آغاز برداشت پنبه و آفتابگردان در استان خبر داد و گفت: با توجه به بالاتر بودن قیمت بازار این دو محصول نسبت به خرید تضمینی، اغلب این محصولات به صورت توافقی به فروش می‌رسند.

به گزارش ایسنا، «علی موسی‌خانی» در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم آفتابگردان 2644 تومان است، اظهار کرد: دو مرکز خرید تضمینی در شرق استان فعال شده و تاکنون 55 تن از این محصول خریداری و همه وجه کشاورزان پرداخت شده است. در روزهای آینده نیز یک یا دو مرکز خرید تضمینی را در غرب استان فعال خواهیم کرد.وی افزود: با توجه به قیمت بیشتر آفتابگردان در بازار نسبت به خرید تضمینی، کشاورزان رغبت به فروش محصول خود به صورت آجیلی در بازار دارند.موسی‌خانی در ادامه گفت: با توجه به تحولات بازار ارز، قیمت پنبه وارداتی افزایش یافته و همین امر باعث شده تا کارخانجات پنبه پاک‌کنی استان، پنبه کشاورزان را بالاتر از قیمت تضمینی 3196 تومان دولتی خریداری کنند. برخی پنبه‌هایی که مرغوبیت خوبی داشتند با قیمت 5000 تومان نیز خریداری شدند.وی خاطرنشان کرد: پنبه‌کاران زمانی پنبه خود را برداشت کنند که محصول خشک باشد و شنبم صبحگاهی روی محصول نباشد. از کیسه‌های کنفی استفاده شود و برای بستن سر کیسه‌ها نیز از نخ‌های پلاستیکی استفاده نکنند.رییس اداره پنبه و دانه‌های روغنی جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: مزارع پنبه و آفتابگردانی که پس از گندم و کلزا کشت شدند، برداشت از آنها آغاز نشده و همچنان نیاز به مراقبت دارند.

حل مشکلات کشاورزی با تعاونی‌ها

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: استفاده از همه ظرفیت شبکه‌های تعاونی می‌تواند مشکلات کشاورزی را حل کند.

به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی، «حسین شیرزاد» در آستانه روز ملی تعاون افزود: در فضای کنونی کشور تعاونی‌ها از معدود نهادهایی‌اند که قادرند بخش قابل توجهی از بار فشارهای اقتصادی و اجتماعی موجود را به دوش بکشند.به گفته وی، این شرایط فرصتی شایسته برای نشان دادن ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تعاونی‌هاست. وی تصریح کرد: تغییر دیدگاه‌ها نسبت به جایگاه واقعی تعاونی‌ها در بخش روستایی و کشاورزی و گسترش کمی و کیفی فعالیت‌ها بر پایه اصول بنیادین تعاونی، متضمن تعالی و پیشرفت در خور شأن این بخش مهم اقتصاد کشور است. شیرزاد بازتعریف شیوه حکمرانی در مورد شرکت‌های تعاونی روستایی و کشاورزی را از ملزومات اساسی برای تحول و پویایی این نهادها برشمرد که برای اعتمادسازی و ابهام زدایی در فضای فرهنگی و اجتماعی روستاها به‌شدت مورد نیاز است.

وی افزود: در 2 دهه گذشته بیشتر ضربات و صدمات ناجوانمردانه بر اثر سوء مدیریت‌ها و اقدام‌های نابخردانه یا سودجویانه عده‌یی به پیکر شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی و همچنین سازمان تعاون روستایی وارد آمد و به انحای مختلف شریان‌های درآمدی و حیاتی آن را با چالش روبرو کرد.

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی بر لزوم همکاری همه شبکه‌های تعاونی و تعاونگران برای توسعه کارکردها و نقش آفرینی‌های این بخش تاکید کرد و آن را راه بهره مندی گسترده‌تر از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه این بخش دانست.

 

ارسال نظر