حاشیه‌های استیضاح وزیر اقتصاد

۱۳۹۷/۰۶/۰۵ - ۰۰:۴۸:۲۳
کد خبر: ۱۲۸۳۲۶
حاشیه‌های استیضاح وزیر اقتصاد

دو 15 دقیقه آخر سخنان منتقدان جلسه استیضاح دیروز اختصاص یافت به الیاس حضرتی و مهرداد لاهوتی. لاهوتی که پیش‌تر ابراز امیدواری کرده بود کرباسیان رای اعتماد روز استیضاح را به خود اختصاص ندهد با اشاره به اینکه شخصیت حقیقی کرباسیان را قابل احترام می‌داند گفت: با این حال به دلیل رسالت ملی و دغدغه‌ها با استیضاح موافقت کردم.

وی در ادامه خطاب به پزشکیان که در سخنانش به نقش دشمن در پیش آمدن مسائل اقتصادی کشور اشاره کرده بود، گفت: در طول ۴۰ سال ما همه مسائل اقتصادی را به دشمن گره زده‌ایم. البته ما مدیران دولتی را مدیران خوبی می‌دانیم ولی در شرایط بحرانی که دنیا علیه ما اتاق جنگ تشکیل داده باید ما هم تیم‌مان مشخص شود. وی با انتقاد از مجموع تیم اقتصادی دولت گفت: در حالی که من تیم اقتصادی فعلی را یک تیم قوی نمی‌دانم. از شهریورماه ۹۶ تا شهریورماه ۹۷ تورم نقطه به نقطه ۴.۹ بوده و معنایش این است که تورم به ۶۰ درصد می‌رسد.

وی بی‌ثباتی در بازار ارز را از دیگر نقاط ضعف اقتصاد عنوان و اظهار کرد: ۲۰ هزار میلیارد تومان به جیب افرادی ریخته شده که ثبت سفارش کرده‌اند. همچنین ۱۸۰ میلیون دلار در یکی از استان‌های غربی ثبت سفارش صورت گرفته است. لاهوتی با طرح این سوال که آیا ۱۲.۵ میلیارد دلار قاچاق از مبادی رسمی و گمرکات صورت گرفته یا توسط کولبران قاچاق شده است، افزود: از ۶۸۰۰ خودرویی که در زمان هک شدن سایت ثبت شده‌اند ۱۰۰۰ خودرو از گمرکات شما ترخیص شده است. لاهوتی سوالی دیگر را هم درباره واگذاری‌ها مطرح کرده و گفت: وزیر اقتصاد از خصوصی‌سازی می‌گوید و اینکه اقدامات خوبی صورت گرفته است اما شرکت کشت و صنعت مغان در زمان کرباسیان واگذار شد که پایه آن در سال 94 حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان بود اما پایه مزایده باید دو برابر می‌شد که وزیر هزار و 700 میلیارد تومان فروخت و به شرکتی واگذار کرد که هیچ سابقه و تجربه در این خصوص ندارد. شرکتی که مالیات سال 97 آن، 6 میلیون و 700 هزار تومان بوده است، شرکت اینچنینی کار را انجام می‌دهد. چنین کاری تاراج بوده و واگذاری نیست.

    دفاع آخر

کرباسیان بار دیگر پشت تریبون رفت تا آخرین دفاعیات خود را ارایه دهد. او در این سخنان گفت: به عنوان وزیر باید حتما پاسخگو باشم. از شما ممنونم که وقت گذاشتید اما به عنوان کرباسیان از وقتی که گذاشتید عذرخواهم.

او مساله‌ای که لاهوتی درباره واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان مطرح کرده بود را چنین پاسخ داد: این شرکت در هیات واگذاری اصل ۴۴ قیمت‌گذاری می‌کند و خواهشم این است که سبحانی‌فر و اسماعیلی که در همه جلسات حضور دارند به نمایندگان توضیح دهند.

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: دولت در بنگاهداری ناتوان است. چرا منِ وزیر باید بنگاه‌دار باشیم. بنده باید جوابگوی سیستم اقتصادی باشم. اقتصاد را دست چند مدیر داده‌ایم، خوب معلوم است که همین می‌شود اما بنده معتقد به اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی هستم.

کرباسیان اظهار کرد: در شرایطی هستیم. ترکیه فقط تعرفه را تغییر داد  و ۳۰ درصد پول ملی‌اش بهبود یافت. در روسیه هم تحریم‌ها مثل ایران نیست. باور کنید و اعتماد کنید به وزیر. شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به جدا شدن دولت از بنگاهداری تصمیم گرفته شده است. کمک کنید از شرایط خطیر فعلی عبور کنیم. وی تصریح کرد: نقدینگی ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان و حالا ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان است. برای همین بود که اضافه برداشت‌ها از بانک مرکزی را جلوگیری کردیم. البته بیشترین اضافه برداشت را بانک‌های خصوصی داشتند. حتما برای سرازیر شدن سپرده‌های دولتی به بانک‌های خصوصی به دلیل سودهای کذایی فکر می‌کنیم و برای بانک‌های نیروهای مسلح نیز تدبیر خواهیم کرد. دولت هفته‌ای سه جلسه درباره اقتصاد فکر می‌کند. کرباسیان با تشکر از نقادان و حامیانش در مجلس گفت: اگر وزیر ماندم برنامه‌های اقتصادی خوبی برای بهبود اوضاع دارم. در جنگ اقتصادی فقط یک نقطه هدف قرار نمی‌گیرد بلکه همه اقشار جامعه توسط دشمنان هدفگیری می‌شوند. به خاطر تامین منابع ارزی، بازار سرمایه و بیمه باید فکر کنیم.

دفاعیات آخر کرباسیان در نهایت اکثریت نمایندگان مجلس را قانع نکرد و رای به عزل او از وزارت اقتصاد صادر شد.

 

ارسال نظر