رسانه‌های عربی: ایران قادر به گذر از تحریم های آمریکا است

۱۳۹۷/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۹۱۶
رسانه‌های عربی: ایران قادر به گذر از تحریم های آمریکا است

برخی از رسانه‌های عربی با اشاره به تجربه ایران در رویارویی با تحریم‌ها، در کنار توان و انعطاف‌پذیری اقتصاد و گستردگی روابطش با دیگر کشورها و مخالفت‌های جهانی با تحریم‌های آمریکا و قدرت‌یابی محور مقاومت، تاکید کردند که ایران قادر به گذر از تحریم‌های جدید واشنگتن است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری، پس از اعلام تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در پانزدهم مردادماه و ماجراجویی‌های ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت کشور تنها عربستان و رژیم صهیونیستی از این اقدام استقبال و دیگر کشورها این اقدام ترامپ را محکوم و بر ادامه تجارت با ایران تاکید کردند.

تحریم‌های جدید ترامپ علیه ایران از پشتوانه قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برخوردار نیست. از این‌‌رو، بسیاری از کشورهایی که با ایران روابط تجاری دارند این اقدام ترامپ را غیر‌قانونی دانسته و حاضر نیستند که با آن همراه شوند.

در این خصوص روزنامه «المدن» لبنان نوشت: آمریکا امیدوار است که تحریم‌های ضد‌ایرانی آثار بسیاری به‌دنبال داشته باشد. اما این تحریم‌ها برخلاف تحریم‌های گذشته از حمایت بین‌المللی برخوردار نیست. اتحادیه اروپا با برخی اقدامات اجرایی برای حمایت از شرکت‌های خود در ایران با هدف کاهش آثار این تحریم‌ها تلاش می‌کند.

رفتار چین، روسیه، هند و ترکیه هم در این زمینه به‌دلیل خرید نفت از ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور مهم است.

روزنامه «لبنان الجدید» هم در این زمینه نوشت: ایران به‌طور عملی، گزینه‌های بسیاری برای رویارویی با تحریم‌های ترامپ در اختیار دارد. 60 درصد معاملات نفتی و غیر نفتی این کشور با سه کشور چین، هند و ترکیه است. همه این کشورها بر خلاف آمریکا، اراده خود برای ادامه مبادلات تجاری با ایران نشان داده‌اند. وزیر اقتصاد آلمان هم اعلام کرده است درباره همکاری با ایران زیر بار دیکته‌های آمریکا نخواهد رفت و اتحادیه اروپا هم به‌دنبال راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

این نشریه افزود: فرود آمدن 5 هواپیمای مسافربری از نوع «ای تی ار» ایتالیایی در فرودگاه مهرآباد تهران که همزمان با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا صورت گرفت، نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا برای حفظ توافق هسته‌ای جدی است و برای به شکست کشاندن طرح‌های ترامپ اراده سیاسی خود را نشان داده است.

روزنامه «البناء» لبنان هم نوشت: قدرت‌یابی «عمران‌خان» در پاکستان و تحولات سیاسی این کشور و نیاز اسلام‌آباد به نفت ایران سبب شده است که پاکستان به‌طور طبیعی به بازار نفت ایران تبدیل شود.

این روزنامه افزود: موضع منفی پاکستان در برابر سیاست‌های آمریکا مقطعی نیست، بلکه این موضوع بیانگر رخداد تحول راهبردی است که نتیجه آن کاهش فشارهای آمریکا علیه ایران خواهد بود. هند نیز به عنوان یکی از کشورهای عضو بریکس 19درصد از نفت مصرفی خود را از ایران وارد می‌کند.

با توجه به اینکه سیاست گروه بریکس رویارویی با تصمیم‌های آمریکا است، هند هم نمی‌تواند از این سیاست چشم‌پوشی کند. نزدیک شدن هرچه بیشتر پاکستان به ایران در دوره عمران‌خان سبب می‌شود که هند هم در این زمینه با همسایه خود وارد رقابت شود و به تهران نزدیک‌تر شود.

روزنامه «الزمان» عراق نیز در گزارشی به قلم «السودانی» با عنوان «تحریم خنده دار ایران» نوشت: اکنون تحریم ایران از سوی آمریکا به یک جُوک و قصه زمستانی تکراری تبدیل شده است. کشورهای اروپایی، روسیه، چین، هند و بیشتر کشورهای جهان اکنون در صف ایران ایستاده‌اند. ایران نفت خود را صادر خواهد کرد. مرزها، آسمان ها و دریاهای این کشور به همه مسیرها بازخواهد بود. این کشور مواد غذایی، سلاح، ابزارهای آموزشی، کشاورزی، صنعتی و هسته‌ای را با آزادی کامل وارد خواهد کرد. از این‌رو، باید پرسید ترامپ دیوانه یاوه‌گو از چه تحریمی سخن به میان می‌آورد؟

روزنامه «الاهرام» مصر در گزارشی به قلم «مصطفی السعید» با عنوان «ایران سرنوشت ترامپ را مشخص می کند» نوشت: آمریکا در انتظارات خود درباره نتیجه تحریم‌های اقتصادی علیه ایران بسیار مبالغه می‌کند.

این در‌حالی است که ایران از این موضوع نگرانی بسیاری ندارد و این کشور طی 35 سال گذشته همواره با تحریم‌های گسترده مقابله کرده است. ترامپ به راحتی همپیمانان خود را از دست می‌دهد و با این سیاست‌ها همپیمانان او بیشتر به چین و روسیه نزدیک می‌شود و ایران را در برابر تحریم‌های آمریکا مورد حمایت قرار می‌دهند.

این نشریه افزود: ایران در پشت‌سر گذاشتن و خنثی کردن تحریم ها تجربه تاریخی دارد. تهران می‌تواند با استفاده از کانال های مختلف اقتصادی، خود را در‌برابر تحریم‌ها بیمه سازد. انعطاف‌پذیری اقتصاد ایران و ظرفیت‌های داخلی این کشور نیز در بسیاری از موارد توانمندی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

به نوشته روزنامه «الیوم السابع» مصر، بسیاری از پژوهشگران مسائل ایران معتقدند که ایران با استفاده از تجربه تاریخی خود می‌تواند خود را با تحریم‌ها سازگار سازد. این کشور پیش از این با هفت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مقابله کرده و طی سال های 2006 تا 2013 میلادی توانست خود را با این تحریم ها سازگار سازد.

'به گفته «رجب ساواروف» مدیر مرکز پژوهش معاصر ایران در روسیه ، دور از ذهن است که تحریم‌ها آثار منفی برای اقتصاد ایران به‌دنبال داشته باشد. ایران برای مدت‌های طولانی می‌تواند در برابر رژیم تحریم‌ها مقاومت کند. این کشور طی 4دهه گذشته موفق شده است ماهیت سیاست غرب به رهبری آمریکا را بشناسد و با آماده‌سازی طرح «ب» خود را برای هرگونه احتمال و سناریویی مهیا کرده است.'

روزنامه لبنانی البناء نیز دراین خصوص نوشت: باید اشاره کرد که ساختار اقتصاد ایران از تنوع‌بخشی روز‌افزونی برخوردار است. به‌طوری که بخش کشاورزی حدود 10درصد از تولید ناخالص ملی، بخش صنعت حدود 36 درصد از تولید ناخالص ملی و بخش خدمات خودرو 55 درصد را تشکیل می‌دهند و این مولفه سبب می‌شود ایران بتواند تحریم‌ها را پشت‌سر گذارد.

روزنامه البناء افزود: محور مقاومت که مخالف سیاست‌های ترامپ است، در برابر تحریم‌های ضد‌ایرانی دست بسته نخواهد ماند. قدرت مقاومت در منطقه غرب آسیا که از سواحل دریای مدیترانه تا مرزهای ایران و افغانستان گسترش یافته است به‌طور کارآمد در برابر آمریکا و همپیمانان آن مقابله خواهند کرد. اقدامات مقاومت در این زمینه می‌تواند آمریکا را زیر فشار قرار دهد و دیر یا زود این کشور را مجبور به تغییر سیاست سازند.

 

 

ارسال نظر