اخبار

۱۳۹۷/۰۵/۲۳ - ۰۱:۰۹:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۶۱۷

   اختلال در عرضه مسکن

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه علی رغم رشد قیمت مسکن در ماه‌های گذشته این افزایش هنوز به اندازه رشد تورم نبوده است، گفت: نوسان شدید در بازار به ویژه در اقلام وارداتی،تولید و عرضه مسکن را با اختلال مواجه کرده است.

حسن محتشم در گفت‌وگو با فارس افزود: اگر مسیری که مسکن طی می‌کند، به همین شکل باشد و شرایط اجتماعی تغییر نکند، مسکن باید عقب ماندگی خود را از شرایط تورمی و نرخ ارز جبران کند.

او افزود: قیمت اقلام ساختمانی تشکیل دهنده ساخت و ساز به دلیل کاهش ارزش پول ملی و بالا رفتن نرخ دلار و سکه افزایش یافته و به تبع آن قیمت تمام شده ساختمان هم افزایش یافته است، مسکن هم باید خود را به قیمت‌های واقعی قبل نزدیک کند، بنابراین با افزایش قیمت مواجه خواهد شد.

محتشم گفت: از سال ۹۲ که دوره رکود مسکن آغاز شد، عملا تا سال گذشته از نرخ تورم عقب و رشد آن خزنده بود و سال گذشته که افزایش قیمت مسکن آغاز شد، در حال حاضر و از اواخر اسفندماه سال گذشته تاکنون شاهد افزایش تا ۵۰ درصدی قیمت مسکن هستیم که البته در برخی نقاط کشور این عدد کمتر از ۱۰ درصد بود، پس طبیعتا از نرخ تورم عقب‌تر بوده است.

   پرداخت وام ۵۰ میلیونی بافت فرسوده از شهریور

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری از آغاز پرداخت تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی نوسازی بافت فرسوده با سود ۹ درصد از شهریورماه امسال خبر داد.

به گزارش مهر، هوشنگ عشایری گفت: قرار است این تسهیلات از محل ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی دولت به اجرای طرح بازآفرینی شهری و ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم آورده بانک‌ها اجرا شود تا با استفاده از این ۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی به هر پلاک ثبتی پرداخت شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در پی دستور رییس‌جمهور مبنی بر شتاب دهی به اجرای طرح امید قرار شد تا هرچه سریع‌تر قرارداد اجرای پروژه‌ها را با توسعه گران و بخش خصوصی تنظیم کنیم که پس از تایید معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری بلافاصله روند اجرای قراردادها آغاز شود.

عشایری یادآور شد: تا پیش از ابلاغ دستور رییس‌جمهور مبنی بر تسریع در اجرای طرح بازآفرینی شهری، در ۳ سال گذشته از ابتدای ۹۳ تا انتهای ۹۶ تنها ۳۷ هزار نفر از تسهیلات نوسازی بافت فرسوده استفاده کرده اند. اما ظرف ۵ ماه ابتدایی سال ۹۷ بیش از ۲۵ هزار نفر پروانه ساختمانی مبنی بر آغاز پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده را دریافت کرده اند که نشان دهنده اعتماد مردم به قول رییس‌جمهور است.

  پیش بینی  روزهای  بارانی برای برخی مناطق کشور

سازمان هواشناسی با پیش بینی دو روز بارانی برخی مناطق کشور نسبت به آب‌گرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها در استان‌های شمالی هشدار داد.

به گزارش تسنیم، امین‌حسین نقشینه، کارشناس سازمان هواشناسی اظهار کرد: در دو روز آینده بارش باران، رعد و برق برای سواحل شمال کشور و مناطقی از شمال غرب خواهیم داشت.

او تصریح کرد: شدت بارش‌های امروز (سه شنبه) در گیلان و مازندران خواهد بود بنابراین آب‌گرفتگی معابر عمومی و احتمال طغیان رودخانه‌ها و مسیل‌ها در این دو استان وجود دارد.

او افزود: برای تهران پیش بینی می‌کنیم که طی دو روز آینده آسمان صاف و بعدازظهرها وزش باد داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر