نحوه عبور ازشرایط متلاطم کنونی

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۱۰:۴۸
کد خبر: ۱۲۷۰۴۸

معاون وزیر کار با بیان اینکه به دلایل اقتصادی و سیاسی دوره‌های سخت نمی‌توانند دراز مدت باشند، گفت: اگر کمی بلندنظرانه نگاه کنیم متوجه می‌شویم این دوره، کوتاه خواهد بود.

عیسی منصوری در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به شرایط فعلی حاکم بر اقتصاد و «نگرانی انتظاری» مردم از آینده گفت: مهم‌ترین موضوعی که امروز جامعه با آن مواجه است، فهم جریان‌های بزرگ جاری در کشور، به جای درگیر شدن در جزئیاتی است که می‌تواند تله‌ای برای جامعه و ملت باشد.

وی خطاب به مردم گفت: خیلی وقت‌ها فرصت‌ها و تلاطماتی برای کشور اتفاق می‌افتد که در کوتاه‌مدت همراه با فشار و تنش برای مردم است و می‌توانیم در این دوره نسبت به یکدیگر رأفت کمتری از جنس اقتصادی داشته باشیم. در این دوره می‌توانیم سرمایه‌های لطف و ذخیره‌های ملاطفت‌ از جنس اقتصادی را نسبت به هم کم کنیم، می‌توانیم از بانک لطف و سرمایه‌های اجتماعی خود خرج کنیم و به یکدیگر سخت بگیریم؛ می‌توانیم از جریان‌هایی که وجود دارد ناامید شویم؛ در حالیکه اگر یک مقدار بلندنظرانه‌تر نگاه کنیم متوجه می‌شویم این دوره، دوره کوتاهی خواهد بود.معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با بیان اینکه به دلایل اقتصادی و سیاسی دوره‌های سختی اینگونه نمی‌توانند دراز مدت باشند، گفت: بنابراین می‌خواهم به مردم اعلام کنم که در این دوره هیچ راهی جز مدیریت و مدارا نداریم و باید به ویژه نسبت به یکدیگر سختی کمتری روا داریم.

این کارشناس توسعه افزود: کسانی‌که توان اقتصادی بیشتری دارند و اندازه حرکت اقتصادی آنها بزرگ‌تر است باید منصفانه‌تر و انسان محورانه‌تر عمل کنند و فرصت را برای نقش آفرینی بیشتر مردم فراهم کنند.

منصوری تاکید کرد: بدیهی است که مسوولیت کارگزاران دولتی و سیاست‌گذاران در این فضا بسیار بیشتر است و نیازمند هماهنگی بیشتر بین دستگاه‌ها و قوا هستیم که خوشبختانه این جریان خوب را مشاهده می‌کنیم.

وی خطاب به عموم مردم و مسوولان کشور گفت: درخواست، توصیه و خواهش من این است که اولا مردم به درک و وقوف بیشتری نسبت به مساله برسند و هماهنگی ذهنی بیشتری ایجاد شود و دوما سیاست‌گذاران و کارگزاران نظام اجرایی، تقنینی و قضایی کشور نیز در این فرایند مشارکت داشته باشند.

منصوری همچنین خطاب به رسانه‌ها توصیه کرد: بازیگران حوزه اطلاع‌رسانی و کسانی‌که شبکه‌های اجتماعی را رهبری می‌کنند، نباید حس مقطعی خود را که گاهی می‌تواند از جنس ناامیدی باشد، در این فضا به جامعه پمپاژ کنند.

این کارشناس و پژوهشگر توسعه، با بیان اینکه اثر بخشی کم شدن امیدواری در جامعه را می‌شود کاملا لمس کرد، افزود: بنابراین در این شرایط به همه توصیه نکنیم که چتر به دست بگیرند، بلکه باید یادآوری کنیم که به زودی هوا صاف خواهد شد، اما از باران به عنوان یک فرصت برای دوره هوای صاف بهره ببریم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار ادامه داد: به عنوان کسی که اندک تجربه بین المللی را در کارنامه خود دارد اعلام می‌کنم، معمولا کشورهایی که دوره‌های تهدید به ویژه تهدید خارجی و بحران را پشت سر می‌گذارند، در صورت مدیریت بهینه، فرصت‌ها و دوره‌های خوبی از رفاه را تجربه کرده‌اند. کشور ما نیز در صورت استفاده از ظرفیت‌های پیش رو می‌تواند دوره‌های بهبود را تجربه کند.

وی با اشاره به اینکه کشورهایی که دوران بحران را پشت سر گذاشتند دارای دو مشخصه اصلی بودند، گفت: نخست اینکه منابع طبیعی خدادادی در اختیار داشتند و دوم آنکه در کنار بهره‌گیری از این منابع طبیعی خدادادی، مدیریت اقتصادی، مدیریت اقتصاد کلان و اتخاذ سیاست‌های انتخابی در حوزه کسب و کار را در دستور کار خود قرار دادند و توانستند کشور را به دوره‌های رفاه برسانند که کشور ایران هم این دو مشخصه را دارد.

این کارشناس توسعه همچنین تاکید کرد: امیدواریم این دوره را به پایان برسانیم و دوره گشایش فرا برسد.

 

ارسال نظر