اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۵/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۰۴۵

 فروش مرغ بیش از ۸۲۰۰ تومان تخلف است

در حالی که مرغداران افزایش قیمت خوراک مرغ را عامل گرانی گوشت مرغ می‌دانند و قیمت این محصول را تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پیش برده‌اند، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام این موضوع را رد کرد و گفت: خوراک دام و طیور گران نشده لذا فروش مرغ با نرخ بیش از ۸۲۰۰ تومان مصوب، تخلف است و در راستای کاهش قیمت، مرغ تازه و منجمد به قیمت دولتی عرضه می‌کنیم. در حالی که بیش از ۱۱۰ شرکت خصوصی و دولتی از ارز دولتی با یارانه (دلار ۳۸۰۰ تومانی) برای واردات خوراک دام و طیور استفاده کردند و قیمت گوشت مرغ و تخم‌مرغ تغییر چندانی پیدا نکند این اتفاق نیفتاد و بازار شاهد قیمت‌های دیگری بود، چرا که براساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته قیمت گوشت مرغ از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان نیز گذشت و فروشندگان محصولات پروتئینی اعلام کردند که روز گذشته اتحادیه برای آنها قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را برای فروش هر کیلوگرم گوشت مرغ در نظر گرفته است. حمید ورناصری - مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام - در این باره به ایسنا، گفت: متوسط قیمت گوشت مرغ در استان تهران حدود ۹۵۰۰ تومان بوده و با افزایش قیمت‌های غیرقانونی برخورد می‌شود و اگر چنین مساله‌ای صحت داشته باشد که اتحادیه قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان را تعیین کرده باشد، تخلف محسوب شده و با آن برخورد می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این سوال که مرغداران نسبت به بالابودن قیمت نهاده‌های تولیدشان گلایه دارند و آن را افزایش قیمت‌ها می‌دانند، اظهار کرد: این مساله به هیچ‌وجه تایید نمی‌شود، چرا که واردات خوراک دام و طیور با ارز ۳۸۰۰ تومانی انجام شده است و هم‌اکنون هیچ مشکلی در قیمت و بازار این محصولات اساسی وجود ندارد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام ادامه داد: قیمت نهاده‌ها در مقطعی افزایش داشت و با مشکل مواجه شده بود و اما طی دو ماه گذشته این کالاهای اساسی را با قیمت مناسب در بازار عرضه کردیم؛ به گونه‌ای که کنجاله سویا با قیمتی کیلویی ۱۹۵۰ تومان در استان‌ها و ذرت را با کیلویی ۱۱۰۰ تومان عرضه کردیم و فقط در دوماه گذشته ۳۰۰ هزار تن ذرت عرضه شد و همین عامل سبب شد هم‌اکنون قیمت کنجاله سویا به ۲۲۰۰ تومان و قیمت ذرت به ۱۰۳۰ تومان کاهش پیدا کند. ورناصری اظهار کرد: گرچه قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرده است، اما هم‌اکنون با توجه به نرخ‌های جهانی و ارزی که در اختیار واردکنندگان قرار گرفته قیمت نهاده‌های تولید در بازار مناسب است و کارگروه تنظیم بازار نرخ‌های مصوب را برای فروش این محصولات اعلام کرد؛ بنابراین هر تولیدکننده‌ای که احساس می‌کند نهاده‌ها را گران می‌خرد باید به دستگاه‌های نظارتی آن را ابلاغ کند که مسلما قابلیت پیگیری و برخورد دارد.

دولت غرامت باغداران را نداد

یک مقام مسوول گفت: امسال با از بین رفتن 30 تا 50 درصد تولید محصولات باغی، قیمت میوه با نوسان چشمگیری در بازار روبرو شد. مجتبی شادلو نایب رییس اتحادیه باغداران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین دلایل افزایش قیمت میوه در بازار، اظهار کرد: سرمازدگی بهاره، تاثیر بسزایی بر تولید میوه‌های هسته‌دار و باغی از جمله آلبالو، گیلاس، آلو، شلیل و سیب داشت که کمبود عرضه در برابر تقاضا از عمده دلایل افزایش قیمت در بازار به شمار می‌رود. وی افزود: عوامل متعددی نظیر گرانی نهاده‌ها، هزینه‌های کارگری و مشکلات حمل‌ونقل همگی دست به دست یکدیگر داده تا قیمت میوه نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیری در بازار روبرو شود. شادلو با بیان اینکه سال گذشته حجم تولید محصولات باغی بسیار بالا بود، گفت: افزایش میزان تولید محصولات باغی موجب شد تا قیمت این محصولات نسبت به 10 سال گذشته تفاوت چندانی در بازار نداشته باشد بطوریکه این قیمت در برخی مواقع جوابگوی هزینه‌های تولید، جمع‌آوری و بسته‌بندی محصول نبود اما امسال به سبب از بین رفتن 30 تا 50 درصد، تولید برخی محصولات با کمبودهایی در بازار مواجه شد و باید شرایط کنونی بازار مدیریت شود تا جو روانی پیش آمده موجب گران‌تر شدن قیمت‌ها نشود. به گفته این مقام مسوول، قیمت نهاده‌های اولیه نظیر سم، کود، مکانیزاسیون و غیره تحت تاثیر نوسان نرخ دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 2 برابر افزایش داشته است. شادلو با بیان اینکه بیش از 8 هزار میلیارد تومان به باغداران خسارت وارد شد، افزود: اگرچه مسوولان مختلف از مناطق خسارت دیده بازدید داشتند اما هنوز هیچ‌گونه غرامتی به باغداران پرداخت نشده است و انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر خسارت باغداران پرداخت شود تا آنها بتوانند جوابگوی هزینه تولیدشان باشند.

تسهیلات 15 میلیون تومانی برای نانوایان

شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و بانک سپه تفاهمنامه‌ای امضا کردند که بر اساس آن ماهانه 2 هزار فقره تسهیلات تا سقف 15 میلیون تومان با نرخ 15 درصد به نانوایان پرداخت و سامانه «آرد» راه‌اندازی می‌شود. به گزارش ایرنا محمدکاظم چقازردی مدیرعامل بانک سپه در آیین امضای این تفاهم نامه. اظهار داشت: در سال‌های اخیر تعامل خوبی بین بانک سپه و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران برای خرید تضمینی گندم وجود داشته است. وی افزود: این تفاهمنامه به‌منظور استقرار و راه‌اندازی سامانه «آرد» بین بانک سپه و شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران و برای حمایت مالی نانوایان برای نوسازی و بهسازی و تامین سرمایه در گردش آنها به امضاء رسیده است.

 

ارسال نظر