اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۹۹۴

 150 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان پرداخت شد

مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، از پرداخت بیش از 150 میلیارد تومان از مطالبات کشاورزان خبر داد. به گزارش سازمان مرکزی تعاون روستایی، «حسین شیرزاد» در نشست فعالان و تشکل‌های بخش گفت: عملیات خرید حمایتی شیر با هماهنگی وزارت جهادکشاورزی و معاونت امور دام و مرکز اصلاح نژاد دام از هفت به 17 استان توسعه یافته است. وی یادآور شد: پس از هماهنگی با وزارت جهادکشاورزی و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، قیمت خرید حمایتی شیر خام از پایه هر کیلو 1300 تومان در سال‌های 95 و 96 به 1440 تومان در سال جاری افزایش یافت. شیرزاد درباره سیب زمینی بهاره نیز گفت: در منطقه جنوب کرمان، خوزستان، گلستان و اصفهان حدود 26 هزار تن سیب زمینی بهاره به صورت تضمینی خریداری و حدود 73 درصد وجه کشاورزان پرداخت شده است. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: فروش خرما و زعفران خرید حمایتی سال 96 به ترتیب حدود 47 و 20 درصد محصول موجود در بورس به صورت نقدی و با اخذ ضمانتنامه معتبر بانکی از سوی این سازمان انجام و برنامه زمان‌بندی زعفران نیز تهیه شد. وی گفت: اتحادیه مرکزی تعاونی‌های تولید، کشاورزی و روستایی کشور باید در اندیشه تاسیس واحدهای خدمات تجاری و بازرگانی جدیدی با شکل حقوقی شرکت‌های سهامی خاص باشد تا وظیفه مدیریت واردات نهاده‌ها و صادرات محصولات کشاورزی به بازارهای هدف را به عهده گیرد. این مقام مسوول افزود: اشکال شرکت‌های سهامی در مقایسه با تعاونی‌ها، در ارتباط با فعالیت‌های خدماتی و تجارت داخلی و بین‌المللی، بازار محورتر و سرمایه پذیرتر بوده و قابلیت انعطاف‌پذیری بیشتر دارند. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی در ادامه، مداخله هدفمند و حسابگرانه در بازارها همراه با نظام پایش و بازار خوانی هوشمندانه به میزان 7 تا 10 درصد موجودی بازار را از مهم‌ترین راهبردهای بازرگانی این سازمان در آینده برشمرد.  

 کشاورزان با وجود هشدارها برنج کاشتند

دبیر انجمن برنج گفت: برداشت برنج در دو استان مازندران و گیلان آغاز شده و پیش‌بینی می‌کنیم، با توجه به بارش‌های پر بار بهار امسال نیز دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شود. جمیل علیزاده شایق در گفت‌وگو با فارس از آغاز برداشت برنج در استان مازندران و گیلان خبر داد و گفت: با وجود کاهش بارندگی‌ها در پایان سال گذشته و پیش‌بینی خشکسالی خوشبختانه بارش‌های بهار امسال و پرباری آن یک مقدار از این خشکی‌ها را جبران کرد تا جایی که از مجموع 237 هزار هکتار کشت برنج در دو استان گیلان و مازندران تنها 2 هزار هکتار آن هم در نقاطی که پیش از این نسبت به تامین آب آن هم هشدار داده شده بود، خشکی وجود دارد. وی از آغاز برداشت مکانیزه برنج از روز چهارشنبه در استان مازندران خبر داد و گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال به هیچ عنوان کاهش تولید نداشته باشیم و محصول خوب و با کیفیتی هم در دو استان مازندران و گیلان تولید شود. دبیر انجمن برنج به این نکته اشاره کرد: امسال نیز همچنان 2 میلیون و 200 هزار تن پیش‌بینی تولید برنج در کشور وجود دارد، البته با توجه به بارندگی‌های خوبی که اتفاق افتاده برخی افراد در استان مازندران کشت رتون (کشت دوم) را انجام داده‌اند، اگر چه مورد تایید ما و سازمان تحقیقات و ترویج نیست. علیزاده شایق همچنین در مورد کشت برنج در سایر استان‌های کشور هم گفت: با آنکه وزارت جهاد کشاورزی سخت‌گیری‌های زیادی برای طرح نکاشت برنج در استان‌های دیگر کرده بود، اما کشاورزانی که آب در دسترس داشتند، کار خودشان را کردند و دوباره برنج کاشتند، اما استان‌هایی هم که آب نداشتند، برنج نکاشتند. وی به صراحت گفت: امسال در نهایت یک میلیون تن نیاز به واردات برنج وجود دارد.

 تاکید بر نقش «فائو» در برنامه مقابله با گرد و غبار

معاون وزیر و رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در مقر فائو در کشور ایتالیا با دانیل گوستافسون معاون مدیرکل فائو دیدار و گفت‌وگو کرد. به گزارش ایلنا، در این دیدار خلیل آقایی ضمن تبیین برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه مدیریت منابع طبیعی و برنامه‌های آبخیزداری، به اولویت‌های دولت در بخش مبارزه با آثار خشکسالی و توجه به مدیریت جامع در حوزه‌های آبخیز اشاره کرد. معاون وزیر جهاد کشاورزی همچنین با تشریح مسائل مربوط به مدیریت پایدار جنگل در کشورمان، بر لزوم توجه به کاهش عوامل تخریب رویشگاه‌های جنگلی به خصوص موارد مرتبط با حریق، آفات و امراض جنگلی پرداخت و ابتکار جمهوری اسلامی ایران در توقف بهره‌برداری چوب از جنگل و برنامه‌های آتی را تشریح کرد. وی با اشاره به مسائل مربوط به گرد و غبار و برنامه‌های در دست اجرای ایران برای مقابله و کنترل این پدیده خواستار ایفای نقش بیشتر فائو در تدوین و اجرای برنامه‌های منطقه‌یی شد و برای اجرای برنامه‌های منطقه‌یی اعلام آمادگی کرد. در ادامه گوستافسون ضمن قدردانی از حضور فعال ایران، کشورمان را به عنوان یکی از اعضای برجسته فائو، بسیار اثرگذار دانست و از اقدامات ایران در مدیریت منابع طبیعی قدردانی کرد. معاون مدیرکل فائو، آمادگی فائو را برای همکاری‌های مشترک در زمینه حل مشکلات منطقه‌یی و برنامه‌های بلندمدت استراتژیک اعلام کرد و تیم کارشناسی ایران را دارای تجربیات ارزنده برای انتقال به سایر کشورها دانست.

 

 

ارسال نظر