اخبار کلان

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۹۱

٧٢,٩ درصد از زنان روستایی کشور باسواد هستند

براساس گزارش مرکز آمار ایران، بیشترین نرخ باسوادی در استان‌های کشور، مربوط به استان‌های تهران با ٩٢,٩، البرز با 92.2 و سمنان 91.5درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان‌وبلوچستان با ٧٦، کردستان با 81.5 و آذربایجان‌غربی با ٨٢درصد بوده است.

نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥ حاکی است تعداد باسوادان کشور از 57 میلیون و 362 هزار نفر و نرخ ٨٤,٨درصد در سال ١٣٩٠ به عدد 62 میلیون و 667 هزار نفر و نرخ ٨٧,٦ درصد در سال ١٣٩٥ رسیده است.

نرخ باسوادی در سال ١٣٩٠ به تفکیک در مناطق شهری در میان مردان و زنان، به ترتیب ٩١,٥ و ٨٥,٦درصد بوده است که در سال ١٣٩٥ این نرخ افزایش یافته و به رقم ٩٣,٥ و ٨٨درصد رسیده است. در مناطق روستایی به ترتیب در میان مردان و زنان از٨٠,٦ و ٦٩,٤درصد در سال ١٣٩٠، به رقم ٨٣,٩ و ٧٢,٩درصد در سال ١٣٩٥ رسیده است. به عبارتی در مناطق روستایی در سال ١٣٩٥ نسبت به سال ١٣٩٠، نرخ باسوادی مردان و زنان به ترتیب ٣,٣ و ٣,٥ واحد درصد افزایش یافته است.

نتایج این سرشماری نشان می‌دهد بیشترین نرخ باسوادی در گروه سنی ١٤-١٠ سال با ٩٨,٧درصد بوده که این نرخ در بین مردان ٩٨,٧ و در زنان ٩٨,٦درصد است.

بیشترین نرخ باسوادی در استان‌های کشور، مربوط به استان‌های تهران با ٩٢,٩، البرز با ٩٢,٢ و سمنان ٩١,٥ درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان‌وبلوچستان با ٧٦، کردستان با ٨١,٥ و آذربایجان‌غربی با ٨٢درصد بوده است.

در نقاط شهری استان‌های کشور، بیشترین نرخ، مربوط به استان‌های تهران با ٩٣,٥، سمنان با ٩٣,٢ و البرز با ٩٢,٨درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ٨٤,٢، کردستان با ٨٥,٣ و آذربایجان‌غربی با ٨٦,٢درصد، بوده است.

همچنین در نقاط روستایی استان‌های کشور، بیشترین نرخ، مربوط به استان‌های بوشهر با ٨٥,٣، البرز با ٨٥، سمنان با ٨٤,٥درصد و کمترین نرخ مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان با ٦٨,٢، کردستان با ٧٢,٣ و آذربایجان‌شرقی با ٧٤درصد، بوده است.

رییس کمیسیون بودجه مجلس، از بررسی صحت و سقم افزایش ۶ تا ۱۲درصدی حقوق کارکنان با حضور دولت خبر داد.

بررسی صحت و سقم افزایش حقوق کارکنان

غلامرضا تاجگردون، با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر افزایش 6 تا 12درصدی حقوق کارکنان، گفت: خبرهایی در این زمینه شنید ه‌ام و برخی به بنده چنین موضوعی را منتقل کرده اند؛ اما مستدل اجرای چنین حکمی را ندیده‌ام.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر افزایش 6 تا 12درصدی حقوق کارکنان رخ داده باشد مجدد با دولت جلسه برگزار و تاکید می‌شود که حتما باید این حکم اصلاح شود و افزایش تا 20درصدی به صورت پلکانی برای کمترین میزان حقوق اعمال شود.  نماینده گچساران در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اگر احکامی صادر شده که تخلف افزایش 6 تا 12 درصدی حقوق کارکنان در آن صورت گرفته به مجلس منتقل شود که حتما در صورت وقوع این اتفاق اصلاح می‌شود.

تاثیر نقدینگی در التهابات ارزی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از عملکرد بانک‌ها در کنترل نقدینگی گفت: اگر سیستم بانکی عملکرد مناسبی داشت بازار ارز و سکه تا این اندازه با تلاطم روبه‌رو نمی‌شد.

شهاب نادری درخصوص التهابات بازار ارز وسکه طلا گفت: بخشی از بالا رفتن قیمت ارز ناشی از مولفه‌های اقتصادی است؛ اما بخشی از تلاطم‌های بازار ارز و سکه با مدیریت و اعمال سیاست‌های صحیح اقتصادی قابل کنترل بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه میزان نقدینگی به بیش از1500 هزار میلیارد تومان رسیده است، ادامه داد: میزان نقدینگی در کشور در سال‌های روند صعودی داشت و این منابع به بخش‌های مولد اقتصادی سوق داده نشد.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیریت ضعیف اقتصادی باعث شده نقدینگی به سمت بازار سوداگری ارز و طلا بروند از طرفی عملکرد سسیتم بانکی نیز در سوق نقدینگی به بخش تولید نامناسب بود در نتیجه تلاطم شدید ارزی ایجاد شد.

نادری در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه ملت، ادامه داد: اگر سیستم بانکی عملکرد مناسبی داشت بازار ارز و سکه تا این اندازه با تلاطم روبه‌رو نمی‌شد در هر صورت عملکرد ضعیف بانک‌ها و همچنین بنگاهداری بانک‌ها یکی از عوامل موثر در تشدید التهابات ارزی کشور بوده است.

وی با انتقاد از کاهش شدید ارزش پول ملی گفت: از اواخر سال 97بارها در جلسات کمیسیون اقتصادی از مسوولان سیستم بانکی کشور درخواست شد که مانع از روند صعودی نرخ ارز شوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به موضوعات مذکور و عدم مدیریت مناسب بازارهای ارز و سکه و ادامه تلاطم در بازارهای ارز و سکه ضرورت دارد تحقیق و تفحصی در زمینه فعالیت‌های بانک‌ها و تراکنش‌های بانکی انجام شود.

 

ارسال نظر