تهاتر نقتی باید منطبق با نیاز ایران باشد

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۸۸

یک کارشناس اقتصادی در مورد تهاتر نفتی ایران و روسیه گفت: بحث تهاتر نفتی ایران با روسیه موضوع چندان جدیدی نیست و در گذشته هم مباحث و توافق‌هایی صورت گرفته بود که با قرارداد هسته‌یی کنار گذاشته شد و در شرایط کنونی دوباره مطرح شده است.

وی ادامه داد: در تحریم‌های پیشین هم که شرایط اقتصادی تقریبا مشابه امروز بود تهاتر نفت در برابر برخی کالاها با برخی کشورها مانند چین صورت می‌گرفت و این‌بار هم در مورد روسیه مطرح شده است.

این کارشناس مسائل روسیه در مورد کالاهای مبادله‌یی گفت: با این وجود، بحث تهاتر با اما و اگرهایی مانند محل تحویل نفت ایران به روسیه، نوع کالاهای دریافتی در قبال نفت همراه است. در مورد کالاها هم باید مذاکراتی صورت بگیرد و این بستگی به نیاز ایران و توان روسیه در برطرف کردن آنها دارد یا اینکه این کالاها شامل کالاهای استراتژیک می‌شود یا متعارف.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تحریم‌های امریکا درصدد به صفر رساندن صادرات نفت ایران است این تهاتر می‌تواند گامی برای دور زدن تحریم‌ها باشد و با برداشتن موانع بانکی موجب تشکیل تجارت مستقیم بین دو طرف شود.

بهمن با اشاره به نقش روسیه در صادرات تکنولوژی به ایران گفت: شاید از برخی جهات تکنولوژی غربی برتر باشد اما باید توجه کرد که روسیه هم دارای تکنولوژی پیشرفته است که در برخی حوزه‌ها توانایی قابل ملاحظه‌یی دارد. همچنین از نظر تاریخی هیچ تکنولوژی برتر یا صنایع زیربنایی توسط کشورهای غربی به ایران وارد نشده است و صنایعی مانند فولاد، ماشین‌سازی و تراکتورسازی توسط روسیه یا بلوک شرق وارد ایران شده است.

وی ادامه داد: در حالی که تکنولوژی وارداتی از کشورهای غربی از صنایع مونتاژی فراتر نرفته است و در صنعت نفت و گاز هم سرمایه‌گذاری آنها مداوم نبوده و در صورت بروز مشکلات تحریمی سریع ایران را ترک کرده‌اند که این نشان می‌دهد در این زمینه سابقه روسیه روشن‌تر از غرب است.

این کارشناس مسائل اوراسیا در مورد دیگر توافق‌های اقتصادی ایران و روسیه گفت: علاوه بر بحث نفت و گاز در زمینه تبادل مالی و اقتصادی به واسطه پول‌های ملی توافق‌هایی صورت گرفته و در این مورد زمینه‌سازی‌هایی شده است اما در مرحله اجرا با چالش‌هایی رو به رو بوده است. البته اگر کشورها وارد این حوزه شوند دو طرف قادر خواهند بود که فشارهای غرب و تحریم‌ها را کاهش دهند.

وی اظهار کرد: همچنین روسیه تمایل زیادی به سرمایه‌گذاری در بخش انرژی نشان داده است و در مذاکرات آقای ولایتی و وزیر انرژی روسیه هم مطرح شده بود. به‌طوری که پوتین اعلام کرد که حاضر به سرمایه‌گذاری 50میلیارد دلاری در بخش نفت و گاز ایران است.

بهمن افزود: علاوه بر اینکه این رقم بالایی است، در شرایط کنونی حامل پیام به کشورهای غربی مبنی بر ادامه همکاری با ایران است.

 

ارسال نظر