اخبار کشاورزی

۱۳۹۷/۰۴/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۲۷

آغاز واکسیناسیون مرغ‌های تخمگذار

رییس سازمان دامپزشکی گفت: برای جلوگیری از تسری ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، واکسیناسیون مرغ تخمگذار برای نخستین‌بار در کشور از دو هفته گذشته آغاز شد.

به گزارش ایسنا، علیرضا رفیعی‌پور در حاشیه بازدید از واحدهای دامپزشکی سبزوار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ کانون‌های آنفلوانزای فوق حاد در کشور وجود داشت و برای سال جاری اقدامات پیشگیری در دستور کار قرار گرفته است. وی افزود: ستاد اجرایی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از تیرماه امسال فعال شده و طرح پایش و آمایش را در حوزه طیور بومی، روستایی انجام می‌دهد. رییس سازمان دامپزشکی گفت: این ستاد همچنین در تالاب‌های کشور شعاع پنج، ۱۵ و ۵۰ کیلومتری را که محل فرود پرندگان مهاجر و امکان انتقال ویروس فوق حاد است مورد پایش و بررسی قرار می‌دهد. رفیعی‌پور ادامه داد: هر جا رد پایی از این ویروس مشاهده شود اقدامت بهداشتی و قرنطینه‌یی انجام می‌شود. وی با اشاره به خودکفایی در تولید واکسن دامی گفت: هم‌اکنون ۹۵درصد واکسن‌های دامی و حدود ۷۰درصد واکسن طیور تولید داخلی است و در ایران تولید می‌شود. رفیعی‌پور با اشاره به نوسان ارز در ماه‌های گذشته گفت: در حوزه دامپزشکی تمام نهادهای مرتبط با غذای دام، طیور، آبزیان و نهادهای دارویی و واکسن از حمایت دولت برخوردار است و نهادهای دامی که با دلار ۳۸۰۰ تومان وارد می‌شود با همان قیمت دراختیار دامداران و آبزی‌پروران قرار می‌گیرد.

خسارت ۲۰۰هزار میلیارد تومانی سرمازدگی

نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمازدگی به کشاورزان، گفت: برای کاهش این خسارات در سال‌های آینده باید کشت گلخانه‌یی را ترویج دهیم.

ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با مهر، ضمن بیان اینکه سرمازدگی امسال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به کشاورزان خسارت وارد کرد، تاکید کرد: سرمازدگی محصولات کشاورزی ۱۸ استان کشور را گرفتار کرد، که دولت برای کمک به کشاورزان خسارت‌دیده بالغ‌بر چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانکی اختصاص داد تا بخشی از مشکلات این قشر برطرف شود.

وی یکی از مشکلات عدیده در شرایط فعلی را عدم بیمه باغات و محصولات کشاورزی توسط باغداران دانست و گفت: باید بیمه کشاورزی در بین باغداران و کشاورزان جا بیفتد و من از مدیران می‌خواهم با برگزاری جلسات توجیهی باغداران را نسبت به لزوم بیمه کردن محصولات خودآگاه و شهرستان دامغان را در این زمینه الگو قرار دهند. عضو خانه ملت با تاکید بر لزوم مدیریت درست مصرف آب در شرایط فعلی اظهار داشت: تقریبا ۱۲.۵درصد از آب استان سمنان در استخرهای ذخیره آب تبخیر می‌شود که ما باید با برنامه‌ریزی مناسب به سمت استفاده بهینه از آب در کشاورزی و دامداری نوین حرکت کنیم، ضمن اینکه تغییر الگوی کشت باید به‌طورجدی در دستور کار قرار گیرد. نماینده دامغان در مجلس اضافه کرد: در دامغان باید به سمت ترویج محصولات گلخانه‌یی حرکت کنیم تا مردم آن را از نزدیک مشاهده کنند و به سرمایه‌گذاری در این زمینه ترغیب شوند. حسن بیگی خاطرنشان کرد: برای احداث هر گلخانه چهار میلیارد تومان سرمایه نیاز است و سالانه 1.5میلیارد تومان سود دارد و با این حرکت و تلاش پول سرمایه‌گذار طی سه سال به وی برمی‌گردد.

وی یادآور شد: طبق مطالعات وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی، با آب موجود در شهرستان دامغان می‌توانیم ۵۰ هزار هکتار پسته‌کاری انجام دهیم.

افزایش قیمت نهاده‌ها قدرت خرید را کاهش می‌دهد

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت مرغداران کشور گفت: برای خسارت بر اثر قطعی برق هیچ ارگان و سازمانی متعهد به پرداخت نیست مگر اینکه عمدی باشد یا مقصر آن معلوم شود.

حمید فاضلی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص خسارات وارده به بخش‌های صنعتی تولید مرغ بر اثر قطعی نوبتی برق اظهار کرد: مرغداری‌های بزرگی که در حال تولید هستند این مشکلات را پیش‌بینی می‌کنند و به امکاناتی مانند موتور برق مجهز هستند اما برخی مرغداری‌ها ممکن است با این مشکلات درگیر شوند.

وی افزود: خسارت زیادی به ما اعلام نشده جز دو مورد خبر متفرقه اما موارد رسمی اعلام نشده است. اگر این اتفاقات هم بیفتد از عدم مدیریت سازمان‌های تولیدی و واحدهای تولیدی است که امکانات لازم را فراهم نکرده‌اند. فاضلی ادامه داد: تجهیزات پیشگیری مخصوصا در ماه تابستان برای واحدهای تولیدی لازم است و باید مجهز شوند. مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت مرغداران کشور تصریح کرد: همیشه قطعی برق از قبل اعلام نمی‌شود و ممکن است حوادث غیرمترقبه پیش بیاید و واحدهای مرغداری باید برای هر شرایطی آماده باشند. وی با اشاره به پرداخت خسارت در زمان وقوع حوادث تشریح کرد: در زمان بیماری و حوادث اگر مرغداری بیمه باشد بخشی از خسارت‌ها پرداخت می‌شود اما برای خسارت بر اثر قطعی برق هیچ ارگان و سازمانی متعهد به پرداخت نیست مگر اینکه عمدی باشد یا مقصر آن معلوم شود. در غیر این صورت پرداختی انجام نمی‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری صنعت مرغداران کشور در رابطه با افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی خاطرنشان کرد: قیمت نهاده‌های دامی به قدری افزایش یافته که اگر قیمت مرغ به نفع تولیدکننده بالا برود قدرت خرید مصرف‌کننده به صفر نزدیک شده و تولید مرغ به ضرر تولید‌کننده تمام می‌شود. وی گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده مرغ گوشتی در استان‌های مختلف بین 5800 تا 6 هزار تومان است اما قیمت آن را با قیمت تمام شده عرضه می‌کنند.

 

ارسال نظر